4

ترویج مسئولیت اجتماعی و چشم انداز آینده

  • کد خبر : 134817
  • 26 آذر 1401 - 15:39
ترویج مسئولیت اجتماعی و چشم انداز آینده

سید رضا جمشیدی:مسئولیت اجتماعی شرکتی CSR یکی از مفاهیمی است که در سال های اخیر در بین شرکت ها و بنگاه های اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر بخش دولتی و غیردولتی نیز نسبت به این موضوع اقبال نشان داده و امروز این مفهوم رشد قابل توجهی در بین بخش های مختلف جامعه […]

سید رضا جمشیدی:مسئولیت اجتماعی شرکتی CSR یکی از مفاهیمی است که در سال های اخیر در بین شرکت ها و بنگاه های اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر بخش دولتی و غیردولتی نیز نسبت به این موضوع اقبال نشان داده و امروز این مفهوم رشد قابل توجهی در بین بخش های مختلف جامعه داشته است. با این وجود مسئولیت اجتماعی در ایران هنوز  مانند طفل خردسالی است که نیاز به پرورش و رشد دارد.جوامع مختلف نگاه های متفاوتی نسبت به مسئولیت اجتماعی شرکتی CSRداشته و هر کدام براساس فرهنگ و ویژگی های بومی که داشته اند نسبت به استفاده از این مفهوم اهتمام داشته اند. با این وجود  همه کشورهایی که مسئولیت اجتماعی در آن جدی گرفته شده روی یک موضوع اشتراک داشته اند و آن ترویج مسئولیت اجتماعی بوده است. بسیاری از کشورها به دلیل اینکه در زمینه ترویج مسئولیت اجتماعی موفق عمل کرده اند توانسته اند دستآوردهای مهمی در زمینه مسئولیت اجتماعی به دست بیاورند. به همین دلیل فرهنگ سازی وترویج مسئولیت اجتماعی در ایران یک ضرورت و استراتژی به شمار می رود.نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد روش هایی است که مسئولیت اجتماعی قرار است در آن ترویج پیدا کند.در نتیجه در مرحله نخست باید قالب ها و شاخص ها و عناصرمرتبط با مسئولیت اجتماعی شناسایی و در رسانه های مرتبط معرفی شده و براساس شاخصه های تاثیرگذارو الویت های کشور ترویج مسئولیت اجتماعی را مشخص کرد و سپس روی هر کدام از آنها سرمایه گذاری کرد.بدون تردید مهم ترین موضوعی که ترویج مسئولیت اجتماعی با آن ارتباط دارد افکار عمومی و ذینفعان جامعه است. تأثیرگذاری روی افکار عمومی امروز مهم ترین رکن فرهنگ سازی و ترویج یک مفهوم در جوامع مختلف به شمار می رود. در عصری که به عصر اطلاعات موسوم شده است اگر قرار است مفهومی در جامعه ترویج شود بهترین راه تأثیرگذاری روی افکار عمومی شفاف سازی، حاکمیت شرکتی ، اطلاع رسانی  و گزارش اقدامات صورت گرفته است اگر قرار است مسئولیت اجتماعی در ایران به صورت اصولی و اساسی ترویج پیدا کند باید ابزارهای فرهنگ ساز تریبون های عمومی و تبلیغاتی در اختیار این مفهوم قرار بگیرد. به دلیل اینکه صداوسیما  و خبرگذاری ها،پایگاههای خبری و تحلیلی،مطبوعات به عنوان فراگیرترین رسانه  ها وگروههای مرجع، تریبون های رسمی،،نشریات تخصصی،مرکز علمی و دانشگاهی نقش مهمی در فرهنگ سازی می تواند ایفا کند و به همین دلیل رسالت  رسانه هادر این زمینه نسبت به بقیه ارگان ها بیشتر خواهد بود. این در حالی است که متأسفانه بخشی ازرسانه ها بویژه صداوسیما موضوع ترویج مسئولیت اجتماعی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار نداده است.بدون تردید اگر این اتفاق رخ بدهد و یک اتاق فکر برای موضوع ترویج مسئولیت اجتماعی در رسانه ها در نظر گرفته شود می توان از امکانات و ابزار رسانه ها برای ترویج مسئولیت اجتماعی استفاده کرد و آن را گسترش داد.رویکرد دیگری که در این زمینه وجود دارد استفاده از تریبون های عمومی برای ترویج مسئولیت اجتماعی است.اگر قرار است مسئولیت اجتماعی در جامعه توسعه پیدا کند بایداندیشمندان و چهره های اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،مذهبی و اقتصادی در سخنرانی هایی که انجام می دهند از مسئولیت اجتماعی شرکت ها CSR و ضرورت آن برای جامعه ایران سخن بگویند و ویژگی های آن  وتاثیراتی که بر جامعه خواهد داشت را تعریف کنند. در چنین شرایطی افکار عمومی نسبت به ماهیت این مفهوم علاقه مند شده و آن را پیگیری و مطالبه خواهد کرد.موضوع دیگری که می تواند به ترویج مسئولیت اجتماعی کمک کند تأکید شرکت های مختلف به موضوع مسئولیت اجتماعی در تولید کالاهای خود و انتقال مفاهیم آن به مصرف کنندگان است. شرکت ها می توانند با توجه جدی به موضوع مسئولیت اجتماعی  در بین مصرف کنندگان، برای استفاده از کالاهای شرکت هایی که در زمینه مسئولیت اجتماعی فعال تر هستند کمک کنند. در چنین شرایطی رقابتی مثبت بین شرکت ها برای فعالیت بیشتردر زمینه مسئولیت اجتماعی رخ خواهدداد که این رقابت در مرحله نخست به برند سازی و سود بیشتر شرکت منجر خواهد شد؟ و در مرحله بعد تولیدوخدمات مسئولانه می تواند به توسعه پایدارکشور وحفظ محیط ریست و زیست انسانی کمک چشمگیری نماید. و در نهایت  جامعه از این چرخه سود می کند.به همین دلیل شرکت ها و بنگاه های اقتصادی با فعالیت در زمینه مسئولیت اجتماعی و گزارش های منظم می توانند نقش مهمی در ترویج مسئولیت اجتماعی داشته باشند.نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که اغلب کشورهای منطقه وجهان به صورت جدی موضوع مسئولیت اجتماعی را در اولویت خود قرار داده اند و برخی از آنها رشد قابل توجهی نیز در این  زمینه پیدا کرده اند. به همین دلیل موضوع ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتی csr باید در اولویت های نخست سیاست گذاری و برنامه ریزی کشورومراکز تصمیم ساز شامل دولت ،مجلس و اتق های کشورقرار بگیرد تا ایران با داشتن پیشینه فرهنگی و مذهبی موفق در گذشته از کشورهای دیگر در این زمینه عقب نماند. ترویج مسئولیت اجتماعی تنها راهی است که می تواند فوائد و دستآوردهای مسئولیت اجتماعی را زودتر برای جامعه مشخص کند و در چنین شرایطی جامعه خود نسبت به شرکت هایی که مسئولیت اجتماعی را انجام داده اند واکنش مثبت نشان خواهند داد.باخدمات مورد اشاره می توان چشم انداز روشنی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت ها CSR در ایران مشاهده کرد. چشم اندازی که از جنبه های مختلف روی ساحت های زندگی مردم تأثیرگذار خواهد بود وزمینه های توسعه پایدار کشور را محقق نمود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۳.۲ / ۵. تعداد امتیازات: ۴۲

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=134817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi