1

تحقیق و توسعه موجب کاهش هزینه تولید می شود

  • کد خبر : 28651
  • 18 ژوئن 2018 - 15:00
تحقیق و توسعه موجب کاهش هزینه تولید می شود

تحقیق و توسعه موجب کاهش هزینه تولید می شود

برات قبادیان معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: معتقد نیستم که مشکل اصلی بنگاه‌های صنعتی کشور در حوزه توسعه واحدهای تحقیق و توسعه، مشکل تأمین منابع مالی و نقدینگی باشد.

وی افزود: بسیاری از بنگاه‌های ما که تولیدشان در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده، بدلیل نداشتن پول و کمبود منابع نبوده است بلکه آنها کالایی را تولید می‌کردند که قابل رقابت نبوده و نمی‌توانستند تولیدات خود را به فروش برسانند.

قبادیان در تشریح واژه تحقیق و توسعه در صنعت اذعان کرد: بدون شک اگر کالایی در داخل ایران با روش‌های سنتی و با کیفیت پایین بدون بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا تولید شود، در رقابت با برند جهانی که وارد کشور می‌شود، شکست خواهد خورد.

وی افزود: تحقیق و توسعه باعث می‌شود که هزینه‌های تولید پایین آمده و مصرف انرژی برای تولیدات داخلی کم شود در نتیجه قیمت تمام شده پایین‌تر خواهد آمد و کالای تولید شده با کیفیت بالای علمی به بازار عرضه خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از میان چند عنصر حیاتی برای ادامه تولید، یکی تأمین منابع مالی است و یکی از بخش‌های مهم دیگر آن منابع انسانی با مهارت و دانش کافی است و بخش دیگر،استفاده از ماشین‌آلات وتکنولوژی روز دنیاست.

وی اضافه کرد: شما نمی‌توانید با ماشین‌آلات فرسوده و قدیمی که سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد، یک کالای با کیفیت امروزی تولید کنید و بتوانید در بازارهای جهانی نیز رقابت کنید.

از سرمایه منابع انسانی کشور به خوبی بهره نبرده ایم

قبادیان با تأکید بر اینکه ماشین‌آلات کارخانه‌های صنعتی باید نوسازی شوند، تشریح کرد: وظیفه اصلی نوسازی ماشین‌آلات داخلی برعهده مهندسان، تکنسین‌ها و نیروهای انسانی با دانش روز جهانی است و باید بپذیریم که از سرمایه منابع انسانی نتوانستیم در سال‌های گذشته خوب استفاده کنیم.

معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح اهداف طرح تاپ (توانمندی تولید و توسعه اشتغال پایدار) افزود: طرح تاپ در راستای اجرای فرامین اقتصاد مقاومتی و همچنین عمل به شعار امسال یعنی حمایت از کالای ایرانی است.

قبادیان تأکید کرد: ما معتقدیم هرچه جلوتر برویم رقابت سنگین و شدیدتر خواهد شد و برای اینکه بتوانیم به حیات تولید در بازارهای جهانی ادامه دهیم می‌بایست به تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازیم و پایه‌های علمی را در صنعت و تولید ملی تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: طرح تاپ عصاره‌ای از همه عناصری است که در تولید کالای با کیفیت، استاندارد و قابل صادرات به بازارهای جهانی نقش دارند.

قبادیان اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم کالایی را صادر کنیم حتماً باید این کالا با کیفیت باشد.

معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: طرح تاپ در ابتدا بر توسعه و توانمندسازی اشتغال پایدار در بنگاه‌های صنعتی و معدنی تأکید داشت و اجرای آن تنها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بود اما پس از مدتی متوجه شدیم اجرای این طرح در سایر حوزه‌ها همچون کشاورزی، انرژی، صرفه‌جویی آب، محیط زیست و حتی در علوم انسانی و برطرف کردن ناهنجاری‌های موجود در جامعه نیز کاربرد دارد.

وی ابراز کرد: در بسیاری از موارد همچون ناهنجاری‌های اجتماعی و مسائل حقوقی بایستی از تجربیات علمی جهانی بهره ببریم تا بتوانیم موفق شویم و می‌بایست در این حوزه‌ها پایان‌نامه‌های دانشگاهی تقویت شده و به تحقیقات بیشتری بپردازیم.

قبادیان گفت: بهتر است که دانشجویان فوق لیسانسی که یک سال برای طرح پایان نامه خود وقت می‌گذارند وارد یکی از حوزه‌های عملی کشور شده و با این کار نه تنها به تحقیقات علمی کمک کنند، بلکه خود نیز برای ورود به بازار کار آمادگی بیشتری کسب کنند.

معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بر روی طرح تاپ، یک سال تیم 80 نفره کار کرده‌اند اما اجرائی شدن این طرح جامع منوط به همکاری همه بخش‌های تولیدی، صنعتی و علمی و دانشگاهی کشور است و در این راه باید به مسئولان کشور کمک کنند.

وی با تأکید بر ارزش بالای تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویی تصریح کرد: این طرح‌ها می‌تواند تا جایی پیش برود که شرکت‌ها برای آن پول پرداخت کرده و از دانشگاهیان خریداری کنند.

قبادیان با اشاره به توانمندی بالای تولید کننده‌های جوان ایرانی اذعان کرد: باید سعی کنیم تمام تجربیات علمی را در یک جا جمع کرده و با استفاده از کار گروهی این تحقیقات را به تولید و صنعت نزدیک کنیم که این موضوع یکی از اهداف مهم طرح تاپ است.

معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد: در راستای عملی شدن طرح تاپ با معاونت وزارتخانه‌هایی همچون کشاورزی و وزارت آموزش عالی در حال همکاری هستیم تا بتوانیم این طرح را از یک طرح محدود به یک طرح ملی تبدیل کنیم.

وی در پایان گفت: طرح تاپ در نتیجه تکمیل شدن تحقیقات بر روی طرح‌های قدیمی است که در حوزه هدفمندی پروژه‌های دانشجویی به انجام رسید.

منبع: وزارت صنعت، معدن و تجارت

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=28651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi