2

تأثیر احداث سدها بر محيط زيست منطقه

  • کد خبر : 15918
  • 31 جولای 2017 - 11:46
تأثیر احداث سدها بر محيط زيست منطقه

در خصوص تأثیر احداث سدها بر محيط زيست می توان گفت که احداث سدها معمولاً با تغييرات زيادي در اكوسيستم آن منطقه همراه هستند. تحقيقات نشان مي‌دهد كه سدهاي ساخته شده در كرانه‌هاي اقيانوس اطلس و اقيانوس آرام در آمريكاي شمالي از ميزان ماهي‌هاي قزل‌آلاي رودخانه‌ها به شدت كاسته‌است

در خصوص تأثیر احداث سدها بر محيط زيست می توان گفت که احداث سدها معمولاً با تغييرات زيادي در اكوسيستم آن منطقه همراه هستند. براي مثال تحقيقات نشان مي‌دهد كه سدهاي ساخته شده در كرانه‌هاي اقيانوس اطلس و اقيانوس آرام در آمريكاي شمالي از ميزان ماهي‌هاي قزل‌آلاي رودخانه‌ها به شدت كاسته‌است و اين به دليل جلوگيري سد از رسيدن ماهي‌ها به بالاي رودخانه براي تخم‌گذاري است و اين درحالي است كه براي عبور اين ماهي‌ها به بالاي رودخانه محل‌هاي خاصي در سد در نظرگرفته شده‌است. همچنين ماهي‌هاي كوچك در طول مهاجرت از رودخانه به دريا در بين توربين‌ها آسيب مي‌بينند كه براي رفع اين عيب نيز در قسمتي از سال ماهي‌ها را با قايق‌هاي كوچك به پايين رودخانه مي‌برند. با تمام فعاليت‌هايي كه براي ايجاد محيط مناسب براي ماهي‌ها انجام مي‌شود بازهم با ساخت سد از ميزان ماهي‌ها كاسته مي‌شود. در كشورهايي مانند ايالات متحده بستن مسير مهاجرت ماهي‌ها و ديگر موجودات آبزي به وسيله سد ممنوع است و حتماً بايد براي عبور آنها تمهيداتي انديشيده شود. به اين ترتيب در برخي موارد سدها مي‌توانند واقعاً براي ماهي‌ها آسيب رسان باشند كه نمونه‌اي از آنها سد مارموت (Marmot Dam) در ايالات متحده‌است كه عمليات حذف آن در ۲۰ اكتبر ۲۰۰۷ به پايان رسيد. پس از تخريب اين سد رودخانه براي اولين بار پس از۱۰۰ سال جريان آزاد خود را آغاز كرد. عمليات حذف اين سد بزرگ‌ترين عمليات حذف سد در ايالات متحده بود.

ايجاد سدها معمولاً باعث به وجود آمدن تغييراتي در قسمت‌هاي پاييني رودخانه مي‌شوند. آب خروجي از توربين‌ها معمولاً حامل مقدار كمتري از رسوبات است و اين خود باعث پاك شدن بستر رودخانه و از بين رفتن حاشيه‌هاي رودخانه مي‌شود. به دليل اين كه توربين‌ها معمولاً به نوبت كار مي‌كنند نوساناتي در جريان آب خروجي ايجاد مي‌شود كه شدت فرسايش بستر رودخانه را افزايش مي‌دهد. همچنين ظرفيت اكسيژن حل شده در آب به دليل كار توربين‌ها كاهش مي‌يابد چراكه آب خروجي توربين‌ها معمولاً گرم تر از آب ورودي آنهاست كه اين خود مي‌تواند جان برخي گونه‌هاي حساس را به خطر بيندازد. برخي ديگر از سدها براي افزايش ارتفاع فشار مسير رودخانه را منحرف كرده و باعث عبور آب از مناطق پر شيب‌تر مي‌شوند و به اين ترتيب مسير قبلي رودخانه را خشك مي‌كنند. براي مثال در رودخانه‌هاي تپاكو (Tekapo) و پوكاكي (Pukaki) از اين روش استفاده شده‌است كه نه تنها موجب به خطر افتادن برخي گونه‌هاي موجودات آبزي شده بلكه پرندگان مهاجر منطقه را نيز به شدت در خطر قرار داده‌است.

 

لینک منبع

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15918

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi