4

به بهانه ی ممنوعیت واردات خودرو به کشور، ” کوبایی نشویم ؟ “

  • کد خبر : 29002
  • 09 تیر 1397 - 14:13
به بهانه ی ممنوعیت واردات خودرو به کشور، ” کوبایی نشویم ؟ “

به بهانه ی ممنوعیت واردات خودرو به کشور، ” کوبایی نشویم ؟ “

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانستنی آنلاین، چند وقتی است که مسئولین در هنگام برخورد با مشکلات ارزی و اقتصادی کشور ، دیواری کوتاه تر از واردات خودروهای خارجی پیدا نکرده و در اولین اقدام آن را ممنوع می کنند . با توجه با خروج ارز بسیار زیاد از این مسیر ،شاید تا حدودی این تصمیمات قانع کننده و تا حدی تاثیر گذار باشد. اما این اقدام نیازمند پیش بینی ها و براوردهایی است که در کنار کنترل قیمت ها، به بازار خودروهای داخلی نیز کمک کند. وقتی خودروهای جدید وارد نشوند مردم به سمت خودروهای تولید داخل می روند و در نتیجه به اقتصاد کشور کمک می شود؛ اما اگر در این سناریو خودروسازان با تولیداتی کم کیفیت و ناامن، خودرو سازان چینی بی کیفیت، کنترل نکردن قیمت ها و تعرفه های بالای گمرکی گنجانده شود، چیزی جز مردم متضرر و آینده ی اسفناک خودروی کشور را نخواهیم داشت.

در تجربه هایی که از قوانین تحریم های داخلی واردات خودرو داشتیم چیزی جز گرانتر شدن خودروهای محدود شده و در ادامه گران شدن خودروهای داخلی و قطعات نداشتیم . کم شدن حس رقابت در خودرو سازان داخلی و رقیب قرار دادن خودروهای بی کیفیت چینی نیز بر نگرانی در مورد این موضوع می افزاید .

حال اگر قبل از تدوین محدودیت هایی در این حوزه ، قوانین معین در خصوص خرید و فروش خودرو ها وضع شود، می توان با کمک گرفتن از قوانین قضایی برای فروشندگان و دلالان ، این بازار را تا حدود زیادی کنترل کرد. جریمه های نقدی برای کسانی که خودرو ها را بالاتر از قیمت نمایندگی ها به فروش می رسانند و امکان شکایت بعد از خرید توسط خریداران جهت احقاق حق ما به التفاوت قیمت خودرو با اعلام رسمی کارخانه، می تواند حربه ای مناسب برای در دست گرفتن افسار لجام گسیخته ی دلالان خودرویی باشد.

در سال 1959 پس از تحریم هایی که بر کشور کوبا اعمال شد واردات خودرو به آن ممنوع شد. این ممنوعیت واردات باعث شد که اکنون پس از 50 سال هنوز خودروهای قدیمی در سطح این کشور تردد کنند که البته تعداد آن ها به 60 هزار دستگاه هم نمی رسد . مردم حتی تا سال 2011 اجازه ی خرید و فروش خودرو بین یکدیگر را نداشتند، تا اینکه رائول کاسترو پس از فوت فیدل کاسترو به رهبری رسید و به مردم قول داد که محدودیت های واردات و خرید و فروش خودروها برداشته شود.

اکنون پایتخت شهر هاوانا به خاطر وجود خودروهای بسیار قدیمی و کلاسیک که مردم از سر اجبار به نوسازی آن ها پرداخته اند ، به یکی از جاذبه های تفریحی توریستی دنیا تبدیل شده است .

به بهانه ی ممنوعیت واردات خودرو به کشور،

اگر به این موضوع به شکل طنز درکشور خودمان نگاه کنیم می بینیم که  50 سال آینده خیابان های ایران پر از خودروهای تولید داخل امن و چینی های با کیفیت با قیمت هایی نزدیک به سوپر اسپرت های اروپایی خواهد بود .

اگر تدابیر جدید دولت در موضوع واردات خودرو حساب شده و با برنامه ریزی باشد می توان بعد از چند ماه بازار خودرو را به حالت عادی برگرداند؛ اما در این میان سیاست های تولید کنندگان داخلی و امنیت و کیفیت خودروهای مجوز دار چینی باید قطعا برای سلامتی مردم و آینده ی بازار خودروی کشور مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد .

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=29002

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi