2

برنامه ۳ ساله وزارت ارشاد برای تحول فضای مجازی

  • کد خبر : 50870
  • 22 مرداد 1398 - 19:59
برنامه ۳ ساله وزارت ارشاد برای تحول فضای مجازی

دانستنی آنلاین: وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه رسانه‌های دیجیتال از تنظیم یک برنامه ۳ ساله برای تحول در فضای مجازی کشور خبر داد. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، «سید عباس صالحی» بعدازظهر امروز در آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال با اشاره به اینکه امروز در یک دوره خاص تاریخی قرار داریم، گفت: باید […]

دانستنی آنلاین: وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه رسانه‌های دیجیتال از تنظیم یک برنامه ۳ ساله برای تحول در فضای مجازی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، «سید عباس صالحی» بعدازظهر امروز در آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال با اشاره به اینکه امروز در یک دوره خاص تاریخی قرار داریم، گفت: باید ببینیم ورود ما به جهان سایبری و دنیای دیجیتال تعریف خود را پیدا کرده یا نه و با تصویری که از این اتفاق داریم نوع مواجهه ما هم می تواند گستره خود را بیابد.

وی ادامه داد: دوره زندگی انسان را به پیش از تاریخ و پسا تاریخ تقسیم می کنند، اینکه ما از دنیای سایبری چه گذری داریم و آیا این جهان بخشی از تصویر دنیای مدرن است یا خیر نیز سوال دیگری است، در ذهن همه این سوال پیش می آید که آیا عصر سایبری ادامه عصر مدرن است و ما همچنان به عنوان مرحله ای از عصر مدرن جهان سایبری را تجربه می کنیم یا عصر سایبری دو‌ره جدیدی از عصر زندگی انسان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر جهان را به دو دوره پیش و پس از تاریخ تقسیم کنیم باید گفت جهان امروز را هم باید به پیش و پس از جهان سایبری تقسیم کرد. ابتدا شاید یک ترانزیستور در زندگی مدرن ورود و کاری در عرصه سایبری کرد و همه فکر می کردند این نیز ریشه ای از زندگی مدرن است اما هرچه جلوتر آمد و این تکنولوژی از قاب شیشه ای فراتر رفت جهان جدیدی را معرفی کرد.

صالحی یادآور شد: علائم نشان می دهد که ما وارد جهان جدیدی شدیم و اشیا در این جهان معنای تازه پیدا می کنند، رابطه انسان با خود متفاوت شده است، در واقع ساحت پنجمی به عنوان فضای سایبری در انسان ها شکل گرفته و رابطه انسان ها با هم متفاوت شده است و دیگر ارتباطات خطی نیست، در این جهان در ارتباط انسان با انسان تغییرات زیادی رخ داده و مجموعه وسیعی از اتفاقات دیگر در حال رخ دادن است.

وی افزود: اگر در ادامه عصر مدرن به چهل تکه ای هویت می رسیدیم امروز باید از تکه تکه شدن انسان ها در روابط با هم سخن گفت، حریم خصوصی اگر در عصر مدرن به عنوان یک مکان حریم زدایی می شد در فضای سایبری حریم های خصوصی کاملا پرده برداری می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در جهان سایبری در رابطه انسان و حکومت نیز اتفاقات وسیع و شگرفی در حال اتفاق است، اگر روزگاری ما از دموکراسی های غیرمستقیم صحبت می کردیم و بحث های دولت و ملت به عنوان بنیان پیشرفت صحبت می شد اما امروز در فضای سایبری حکمرانی ملت ملت مطرح است.

سید عباس صالحی گفت: سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی ما باید پوست اندازی کنند و خود را برای یک دوره جدید آماده کنند.ما یک وزارت و ارشاد اسلامی نو و تازه لازم داریم.اگر این وزارت خانه در دهه شصت متناسب با زمان خود بود اکنون باید متناسب با عصر سایبری و دیجیتالی باشد. ما نیاز به این که تمامی وزارت خانه‌های ما بخصوص وزارت فرهنگ که نقطه تماس‌های زیادی با این فضا دارد،وضایف، اهداف و ماموریت‌ها و… یک تغییر جدی داشته باشد.

دوستان ما در مرکز فناوری اطلاعات یک برنامه سه ساله‌ای را تنظیم کردن به عنوان برنامه تحول که در شورای عالی فضای مجازی ارائه شد. این برنامه ۷۱ اقدام دارد و امسال یعنی سال ۹۸ در حال اجرا ۲۲ در ۵ کار گروه در حال اقدام هستیم. اقدامات ساختاری در اولویت هستند. با این نوع نگاه ساختارهای ما باید تغییرات جدی پیدا کند.  اقدام را برای امسال دیده‌اند.به عنوان مثال یکی از اقدامات ساختاری طراحی یک پلت فرمی برای مشاکرت فعالان ذی نفعان فصای مجازی در تصمیم‌گیری‌ها و … است.

کار گروه دوم دولت الکترونیک است. کار گروه سوم ارتقای محتوایی در فضای مجازی است.کار گروه چهارم کار گروه کسب و کارهای فرهنگی است. بالاخره کار گروه اطلاع‌رسانی و تبلیغات ۵ کارگروه در حال اقدام است. با این ۵ کارگروه می‌توانیم محتوای فرهنگی و دینی خود را در فضای مجازی تبلیغ کنیم.

الان دشمن تلاش دشمن براین است که اگر در جنگ اقتصادی غلبه بتواند راحت‌تر بر بقیه اهداف خود دست پیدا کند . و اگر نتوانست بر ملت ایران غلبه کند، در جنگ فرهنگی پیروز شود. بخاطر همین تلاش کردن تا سخت‌ترین تحریم‌ها بر ملت ما تحمیل کند.اقتصاد دیجیتال یک میانبری است برای اقتصاد بیمار ما که می‌تواند کمک کند ما زودتر به اهداف خود برسیم.

اقتصاد دیجیتال در این شرایط خاص با توجه پتانسیل‌های موجود در ایران می‌تواند خیلی از مشکلات ما را حل کند  و در بسیاری از بخش‌ها خودکفایی به وجود بیاورد.در بسیاری از کشورها کارآیی خود را نشان داده است. من فکر می‌کنم باید یک اراده به وجود بیاید که ما به این سمت برویم.

ما الان در کشورحدود ۷۰ هزار کیلومتر شبکه اصلی فیبر نوری داریم. ده و نیم میلیون مشترک ACDLیا اینترنت پرسرعت هستند یا ۷۲ میلیون موبایل ۳G داریم.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=50870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi