1
بازار خودرو در آستانه یک التهاب دیگر؛

بحران ارزی، خط تولید خودرو را متوقف کرد!

  • کد خبر : 142775
  • 29 می 2023 - 15:45
بحران ارزی، خط تولید خودرو را متوقف کرد!

دانستنی آنلاین:  بر اساس اخبار منتشر شده، خط تولید  7 محصول ایران خودرو طی روزهای اخیر به دلیل کمبود ارز، از حرکت ایستاده است. این در حالی است که وضعیت خودروساز دیگر یعنی سایپا نیز دست کمی از ایران خودرو ندراد. به گزارش دانستنی آنلاین؛ آمار تجمیعی تولید شرکت ایران خودرو در اردیبهشت ماه سال […]

دانستنی آنلاین:  بر اساس اخبار منتشر شده، خط تولید  7 محصول ایران خودرو طی روزهای اخیر به دلیل کمبود ارز، از حرکت ایستاده است. این در حالی است که وضعیت خودروساز دیگر یعنی سایپا نیز دست کمی از ایران خودرو ندراد.

به گزارش دانستنی آنلاین؛ آمار تجمیعی تولید شرکت ایران خودرو در اردیبهشت ماه سال جاری حکایت از آن دارد که در کارخانه ایران خودرو مرکزی تهران، تولید پژو ۲۰۶، پژو پارس، پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما، سمند ال ایکس، دنا، رانا گیربکس ۶ دنده و پژو ۴۰۵ دوگانه سوز متوقف شده است.

آمار تجمیع ایران خودرو

توقف تولید برخی از محصولات ایران خودرو در حالی روی داده که 20 اردیبهشت ماه سال جاری، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت نسبت به توقف قریب‌الوقوع خطوط تولید خودروسازان هشدار داده و خواستار لغو محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شده بود.

همچنین علیمردان عظیمی مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو نیز در نامه‌هایی به سرپرست وزارت صمت، از نبود ارز و توقف برخی خطوط تولید این شرکت خبر داده و نسبت به بروز بحران اجتماعی به دلیل تحویل نشدن به موقع خودروها به مردم هشدار داده است.

نریمان غریب، پژوهشگر اینترنت، روز یکشنبه هفتم خرداد در حساب توییتر خود، دو نامه از مدیرعامل ایران‌خودرو به سرپرست وزارت صمت منتشر کرد.

نریکان غریب

در یکی از این نامه‌ها، عظیمی اعلام کرده که با ادامه روند کنونی، تا پایان امسال ۲۰۰ هزار خودروی ثبت نامی قابل تحویل به مشتریان نخواهد بود.

در نامه دوم هم مدیرعامل ایران خودرو با توجه به افزایش هزینه‌ها، از زیان‌ده شدن تولید در این شرکت خبر داده و خواستار افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی سقف تسهیلات ریالی این شرکت شده است.

توقف خط تولید خودرو

در این نامه آمده در صورت افزایش نیافتن سقف تسهیلات ریالی، این شرکت قادر به انجام تعهدات خود در برابر مشتریان نخواهد بود.

از سوی دیگر وبسایت تجارت‌نیوز نیزتوقف تولید  خودروهایی مانند پراید و تیبا در شرکت سایپا خبر داد و نوشت که قرار است با شروع تولید اطلس و سهند، خودروهای ساینا و کوییک نیز از خط تولید خارج شوند.

این رسانه اقتصادی با این حال اضافه کرد: «اما مشکل اصلی اینجاست که خودروسازها بعضا به‌جای از رده خارج کردن کامل خودرو، اقدام به انجام تغییرات جزئی روی آن‌ها و بازگشت دوباره به خط تولید می‌کنند. در مواردی نیز مشاهده می‌شود که ظاهرا یک خودروی جدید را جایگزین قبلی می‌کنند؛ درحالی که خودروی جدید دارای مشخصات فنی دقیقا مشابه با قبلی بوده و صرفا سپر و چراغ‌ها تغییر کرده‌اند.»

فروردین سال گذشته نیز در حالی که کش و قوس‌ها در ایران بر سر طرح واردات خودرو خارجی همچنان ادامه داشت، تیمور حسینی، با انتقاد شدید از کیفیت پایین خودروهای داخلی، خواستار واردات خودروهای کم‌مصرف خارجی به ایران شد.

او با اشاره به پرمصرف بودن خودروهای داخلی گفت: «امروز در دنیا دیگر ماشینی که صدی ۱۵ بسوزاند نداریم.»

او افزود: «اگر همین خودروهایی که الان در حال تردد هستند را کنار بگذاریم و ماشین خوب و کم‌مصرف خارجی با مصرف صدی سه و چهار بیاوریم، با اختلاف پول بنزینی که صرفه‌جویی می‌شود، می‌توان به کارکنان دو شرکت خودروساز بزرگ گفت بروید در خانه بنشینید و ما پول شما را از همین رقم صرفه‌جویی شده می‌دهیم.»

حدود یک هفته پیش بود که مناظره دو نماینده مجلس در صدا و سیما، با واکنش های گسترده ای همراه بود. در این مناظره رشیدی کوچی با انتقاد از خودروسازان اظهار کرد: خودروسازان ایرانی لگن تولید می‌کنند، آشغال‌هایی که در تصادف تجزیه می‌شود!

نماینده مرودشت در مجلس با اشاره به نفوذ خودروسازان در قدرت و سهم جریان های خاص از این صنعت، گفته بود:  چرا یک نفر بد این دوستان را نمی‌گویید؟ مگر همه قطعات تولیدی پهباد هایی که می‌فروشیم به کشور های دیگر را خودمان تولید می‌کنیم؟ آلودگی هوا سالانه بین ۸ تا ۱۱ میلیارد دلار هزینه برای کشور ما ایجاد می‌کند، ۸۰ درصد آلودگی هوا بخاطر خودروها است. اگر خودرو ها درست باشد یعنی ما سالانه ۸ تا ۱۱ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داریم.

تقریبا می توان گفت که دیگر کسی از فساد حاکم بر صنعت خودرو بی اطلاع نیست. فساد دیگر به وضوح می توانیم  مستقیما در قیمت، کیفیت، ایمنی و تورم عمومی ببینیم.

این در حالی است که در تاوان فساد خودروسازان را مردم با جان و مالشان پرداخت می کنند و عده ای از این فضا در حال ارتزاق هستند.

برخی صنعت خودروسازی ایران به دلیل وابستگی شدیدش به دولت، یکی از فاسدترین صنایع ایران می شناسند که تنها به واسطه رانت های ویژه و حمایت دولتی قادر به ادامه حیات است. به تازگی نیز واگذاری غیرقانونی خودرو به نمایندگان مجلس و برخی از مسئولین موجی از اعتراض‌ها را برانگیخت.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=142775

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi