2

اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ

  • کد خبر : 63837
  • 31 دسامبر 2019 - 16:13
اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ

دانستنی آنلاین/شایان سهیلی: ISO (ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ اﺳﺘﺎﻧﺪارد)، ﻃﺮاح و ﺳﺎزﻧﺪه ﻋﻤﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻫﺎی ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ در ﺟﻬﺎن، در ﺳﺎل ۱۹۴۷ ﺷﺮوع ﺑﻪ ﮐﺎر کرد. ۱۵۷ ﮔﺮوه اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﻠﯽ از ﮐﺸﻮر ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﺑﺰرگ، ﺻﻨﻌﺘﯽ و در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ، در ﻫﻤﻪ ﻧﻘﺎط ﺟﻬﺎن در آن ﻋﻀﻮﯾﺖ دارﻧﺪ. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، اﯾﺰو […]

دانستنی آنلاین/شایان سهیلی: ISO (ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ اﺳﺘﺎﻧﺪارد)، ﻃﺮاح و ﺳﺎزﻧﺪه ﻋﻤﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻫﺎی ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ در ﺟﻬﺎن، در ﺳﺎل ۱۹۴۷ ﺷﺮوع ﺑﻪ ﮐﺎر کرد. ۱۵۷ ﮔﺮوه اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﻠﯽ از ﮐﺸﻮر ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﺑﺰرگ، ﺻﻨﻌﺘﯽ و در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ، در ﻫﻤﻪ ﻧﻘﺎط ﺟﻬﺎن در آن ﻋﻀﻮﯾﺖ دارﻧﺪ.

اﯾﺰو 26000 اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، اﯾﺰو اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی اﺧﺘﯿﺎری را ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻧﻮع ﻋﻤﻠﯿﺎت و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺗﺠﺎری، ارزش و اﻋﺘﺒﺎر ﻣﯽ ﺑﺨﺸﺪ. اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی اﯾﺰو ﻧﻘﺶ ﻣﺜﺒﺖ وﻣﻬﻤﯽ را در دﻧﯿﺎی ﻣﺎ اﯾﻔﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. آﻧﻬﺎ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﻧﻈﺮی ﮐﯿﻔﯿﺖ، اﮐﻮﻟﻮژی، اﯾﻤﻨﯽ، اﻗﺘﺼﺎد، ﺿﺮﯾﺐ اﻃﻤﯿﻨﺎن، ﺳﺎزﮔﺎری، ﮐﺎرﺑﺮد ﭘﺬﯾﺮی، راﻧﺪﻣﺎن و ﮐﺎراﯾﯽ (ﺳﻮدﻣﻨﺪی) راﺗﻀﻤﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

آﻧﻬﺎ ﺗﺠﺎرت را ﺗﺴﻬﯿﻞ ﮐﺮده، اﻃﻼﻋﺎت را ﮔﺴﺘﺮش داده و در ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻬﺎی ﻓﻨﺎوری و ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺳﻬﯿﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻫﺎی اﯾﺰو ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن را ﺣﻤﺎﯾﺖ و ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﺮده و ﺑﺴﯿﺎری از ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎ ار ﺳﺎده ﺗﺮ ﻣﯽ ﺳﺎزﻧﺪ. اﯾﺰو ﻓﻘﻂ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺑﺮای ﺑﺎزار را ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﮐﺎر ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎﻧﯽ از ﺑﺨﺶ ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ، ﻓﻨﯽ و ﺗﺠﺎری ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد، ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﮐﻪﻣﺘﻌﺎﻗﺒﺎً از آﻧﻬﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. اﯾﻦ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺑﺎ ﮔﺮوﻫﻬﺎی دﯾﮕﺮی ﮐﻪ از اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ، ﻧﻈﯿﺮ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎی دوﻟﺘﯽ، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن، ﻻﺑﺮﺗﻮارﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ و آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ ﻫﻤﮑﺎری دارﻧﺪ.

اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻫﺎی اﯾﺰوی اﻋﻼم ﺷﺪه با ﻋﻨﻮان اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ، وﻓﺎق ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ در زﻣﯿﻨﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﺻﻨﻌﺖ در ﻓﻨﺎوری ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ را ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﻨﺪ.

ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﯾﺰو ۲۶۰۰۰

ﺳﺎزﻣﺎن ها در ﻫﺮ ﻧﻘﻄﻪ دﻧﯿﺎ و ﺳﻬﺎﻣﺪاران و ذﯾﻨﻔﻌﺎن آﻧﻬﺎ، آﮔﺎﻫﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻓﺰاﯾﻨﺪه ای در ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺑﻪ – و ﻣﺰاﯾﺎی – رﻓﺘﺎر ﻣﺴﺌﻮل از ﻟﺤﺎظ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﻧﺪ. ﻫﺪف ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﺰو ۲۶۰۰۰، راﻫﮑﺎری را در زﻣﯿﻨﻪ اﺻﻮل اﺳﺎﺳﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت اﺻﻠﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و روش ﻫﺎی ادﻏﺎم و ﺗﻠﻔﯿﻖ و ﺗﺒﺪﯾﻞ رﻓﺘﺎر ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎ، ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎ، اﻗﺪاﻣﺎت و ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻓﻌﻠﯽ، را اراﺋﻪ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ. اﯾﺰو ۲۶۰۰۰ ﺑﺮای ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ در ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺎده ﺳﺎزی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ.

مرجع تشخیص ﻣﻔﯿﺪ و ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدن اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ

اﯾﺰو ۲۶۰۰۰، ﺑﺎ ﻫﻤﻪ اﻧﻮاع ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ در ﺑﺨﺶ ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ، دوﻟﺘﯽ و ﻏﯿﺮ اﻧﺘﻔﺎﻋﯽ، اﻋﻢ از ﺑﺰرگ و ﮐﻮﭼﮏ و اﻋﻢ از اﯾﻦ ﮐﻪ در ﮐﺸﻮر ﻫﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﯾﺎ در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﻫﻤﺨﻮاﻧﯽ داﺷﺘﻪ و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ آﻧﻬﺎ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﺗﺸﺨﯿﺺ آﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﺮای اداره ﺳﺎزﻣﺎن، ﻣﻬﻢ و ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ ( از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﻼﺣﻈﺎت ﺧﻮد ﺳﺎزﻣﺎن و ﮔﻔﺖ و ﮔﻮ ﺑﺎ ﺳﻬﺎﻣﺪاران ) از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﮔﺮدد.

اﯾﺰو ۲۶۰۰۰، ﺑﺮای ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﻧﯿﺰ اﻓﺮادی ﮐﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺎ آﻧﺮا دارﻧﺪ، ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮی دارد. ﻧﻮآﻣﻮزان و ﻣﺒﺘﺪﯾﺎن ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ آﻧﺮا ﺑﺮای ﺧﻮاﻧﺪن، ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺸﺨﯿﺺ دﻫﻨﺪ و از اﺑﺘﺪا ﺗﺎ اﻧﺘﻬﺎ از آن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اوﻟﯿﻦ ﮔﺎم در ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﻬﺮه ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﺸﺘﺮی ( ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه ) ﺑﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ از آن ﺑﺮای اﺻﻼح و ارﺗﻘﺎی اﻗﺪاﻣﺎت و ادﻏﺎم و ﺗﻠﻔﯿﻖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﯾﺪ.

اعتبار اﯾﺰو ۲۶۰۰۰

اﯾﺰو ۲۶۰۰۰، ﯾﮏ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧیست و ﺑﺮای اﻫﺪاف و ﻣﻘﺎﺻﺪ ﺗﺎﯾﯿﺪ (ﮔﻮاﻫﯽ) ﯾﺎ ﺗﻨﻈﯿﻤﯽ ﯾﺎ ﻗﺮار دادی، ﻃﺮاﺣﯽ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ. اﻋﻄﺎی ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺄﯾﯿﺪﯾﻪ ﺑﻪ اﯾﺰو ۲۶۰۰۰ ، اراﺋﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻧﺎدرﺳﺖ و ﻏﻠﻄﯽ از ﻫﺪف و ﻗﺼﺪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ است.

اﯾﺰو ۲۶۰۰۰ ﺗﻮﺳﻂ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ اﺑﺪاع شد؟

اﯾﺰو ۲۶۰۰۰، ﺗﻮﺳﻂ ﮔﺮوه ﮐﺎری ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ISO/TMB ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺪ. اﯾﻦ ﮐﺎر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﭼﻨﺪ ﺳﻬﺎﻣﺪاری ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎﻧﯽ از ﺑﯿﺶ از ۹۰ ﮐﺸﻮر و ۴۰ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﯿﺖ اﻟﻤﻠﻠﯽ و ﻣﻨﻄﻘﻪ ای دﺧﯿﻞ در ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن، ﺷﺶ ﺟﻨﺒﻪ ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ که عبارتند از : مشتریان(ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ) – دوﻟﺖ – ﺻﻨﻌﺖ – ﮐﺎر – ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎی ﻏﯿﺮ دوﻟﺘﯽ (NGO’s) –ﺧﺪﻣﺎت، ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت.

همچنین، ﻗﺎﻧﻮن وﯾﮋه ای ﺑﺮای ﺗﻌﺪل ﻣﯿﺎن ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ و در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻧﯿﺰ ﺗﻌﺎدل و ﺗﻮازن ﮐﻠﯽ در ﮔﺮوﻫﻬﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی، وﺿﻊ شد.

چیزهایی که مشمول اﯾﺰو ۲۶۰۰۰ می شود

اﯾﺰو ۲۶۰۰۰ ﺷﺎﻣﻞ ۷ ﺑﻨﺪ ( ﻣﺎده) اﺻﻠﯽ اﺳﺖ. ﻣﻮارد زﯾﺮ ﺧﻼﺻﻪ ای از ﻫﺮﯾﮏ از اﯾﻦ ﻣﻮاد (ﺑﻨﺪﻫﺎ) هستند:

ﺣﯿﻄﻪ:

اﯾﻦ ﺑﻨﺪ، ﻣﺤﺘﻮا و ﺣﯿﻄﻪ اﯾﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ را ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﻣﺤﺪودﯾﺘﻬﺎ و اﺳﺘﺜﻨﺎء ﻫﺎی وﯾﮋه ای را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﻋﺒﺎرات، ﺗﻌﺎرﯾﻒ و ﻋﺒﺎرات ﻣﺨﻔﻒ:

اﯾﻦ ﺑﻨﺪ، ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻋﺒﺎرات اﺻﻠﯽ ﮐﻪ در ﺷﻨﺎﺧﺖ و درک ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﺸﺨﺺ و اراﺋﻪ ﻣﯽ کند.

درک و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ:

اﯾﻦ ﺑﻨﺪ، ﻋﻮاﻣﻞ و ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻬﻤﯽ ﮐﻪ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ داﺷﺘﻪ و ﻣﺎﻫﯿﺖ و ﻋﻤﻠﮑﺮد آن را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﻨﺪ را ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﺑﻨﺪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﯾﻨﮑﻪ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ و ﻃﺮز اﺳﺘﻔﺎده از آن در ﺳﺎزﻣﺎن را ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﺑﻨﺪ ﺷﺎﻣﻞ راﻫﮑﺎر ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ در اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ است.

اﺻﻮل ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ:

اﯾﻦ ﺑﻨﺪ اﺻﻮل ﮐﻠﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ﺑﯿﺎن ﮐﺮده و ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻣﯽ دﻫﺪ.

ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺟﺬب ﺗﻌﻬﺪ ﺳﻬﺎﻣﺪاران:

اﯾﻦ ﺑﻨﺪ دو روال ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﺮداﺷﺖ ﺳﺎزﻣﺎن از ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﻮد و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺳﻬﺎﻣﺪاران. اﯾﻦ ﺑﻨﺪ راﻫﮑﺎری را در راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﺳﺎزﻣﺎن، ﺳﻬﺎﻣﺪاران و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت و ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺻﻠﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺣﻮزه ی ﻧﻔﻮذ ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

اراﺋﻪ راﻫﮑﺎری در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ:

اﯾﻦ ﺑﻨﺪ، ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت اﺻﻠﯽ و ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻣﯽ دﻫﺪ. ﺑﺮای ﻫﺮ ﻣﻮﺿﻮع اﺻﻠﯽ، اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺣﻮزه ﻗﻠﻤﺮوی آن، راﺑﻄﻪ آن ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﺻﻮل و ﻣﻼﺣﻈﺎت ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ و اﻧﺘﻈﺎرات و اﻣﻮر ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻟﺤﺎظ ﻣﯽ شوند.

راﻫﮑﺎر ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ادﻏﺎم ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﮐﻞ ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن:

اﯾﻦ ﺑﻨﺪ، راﻫﮑﺎری را در ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن، اراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ. اﯾﻦ ﺑﻨﺪ در ﺑﺮدارﻧﺪه ی راﻫﮑﺎر ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن، ادﻏﺎم ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺳﺮ ﺗﺎ ﺳﺮ ﺳﺎزﻣﺎن، ارﺗﺒﺎط در زﻣﯿﻨﻪ ی ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻓﺰاﯾﺶ اﻋﺘﺒﺎر ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻬﺎ و ارﺗﻘﺎی ﮐﺎراﯾﯽ، ﻋﻤﻠﮑﺮد و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻧﻮآوری ﻫﺎ و اﺑﺘﮑﺎرات اﺧﺘﯿﺎری در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ است.

اﯾﺰو 26000 اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ

ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭼﯿﺴﺖ ؟

اﯾﺰو ۲۶۰۰۰ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ:

ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮای اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت و ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﺧﻮد ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻣﺤﯿﻂ، از ﻃﺮﯾﻖ رﻓﺘﺎر ﺷﻔﺎف و اﺧﻼﻗﯽ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻮارد زﯾﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ :

ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮار دادن اﻧﺘﻈﺎرات و ﺗﻮﻗﻌﺎت ﺳﻬﺎﻣﺪاران، ﻫﻤﺨﻮاﻧﯽ و ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﺑﺎ ﻗﺎﻧﻮن اﺟﺮاﯾﯽ و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی رﻓﺘﺎر ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ و ﺗﻌﻤﯿﻢ آن در ﺳﺮاﺳﺮ ﺳﺎزﻣﺎن و ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺴﺘﻦ در ﺗﻤﺎﻣﯽ رواﺑﻂ آن.

تاثیرپذیری ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن از ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ

درک و ﺷﻨﺎﺧﺖ و واﻗﻌﯿﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﮐﺎراﯾﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن، ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ را ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار دﻫﺪ :

  • ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺖ
  • ﺷﻬﺮت و اﻋﺘﺒﺎر آن
  • ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ آن در ﺟﺬب و ﺣﻔﻆ ﮐﺎرﮔﺮان ﯾﺎ اﻋﻀﺎ، ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﯾﺎ ﮐﺎرﺑﺮان
  • ﺣﻔﻆ روﺣﯿﻪ، ﻃﺮز ﺗﻔﮑﺮ، ﺗﻌﻬﺪ و ﺑﻬﺮه وری ﮐﺎرﻣﻨﺪان
  • ﻧﮕﺮش ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران، اﻫﺪا ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن، اﺳﭙﺎﻧﺴﺮﻫﺎ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎﻟﯽ و
  • راﺑﻄﻪ آن ﺑﺎ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎ، دوﻟﺘﻬﺎ، رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن، ﻫﻤﮑﺎران، ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن و ﺟﺎﻣﻌﻪ ای ﮐﻪ در آن ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﻣﺰاﯾﺎ و ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮای ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن

ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻣﺰاﯾﺎی اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺑﯿﺸﻤﺎری را ﺑﺮای ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن در ﭘﯽ دارد. اﯾﻦ ﻣﺰاﯾﺎ و ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از :

  • ﺗﺮﻏﯿﺐ ﺑﻪ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﺗﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﻬﺘﺮ از اﻧﺘﻈﺎرات و ﺗﻮﻗﻌﺎت ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻓﺮﺻﺘﻬﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ( ﻧﻈﯿﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﻬﺘﺮ ﺧﻄﺮات و ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻫﺎی ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ) و ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻫﺎ و ﺧﻄﺮات ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻋﺪم ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ.
  • ﺑﻬﺒﻮد اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان ( ﺗﻬﺪﯾﺪ) ﺳﺎزﻣﺎن.
  • اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻬﺮت ﺳﺎزﻣﺎن و اﻓﺰاﯾﺶ اﻋﺘﻤﺎد ﻋﻤﻮﻣﯽ
  • اﻓﺰاﯾﺶ رﻗﺎﺑﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ رﻗﺒﺎی ﺧﻮد ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﺎﻟﯽ و ﺷﺮﯾﮏ ﻣﻤﺘﺎز ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
  • ﺑﻬﺒﻮد و ارﺗﻘﺎی راﺑﻄﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ ﺳﻬﺎﻣﺪاران ﺧﻮد و ﻇﺮﻓﯿﺖ آن ﺑﺮای اﺑﺘﮑﺎر و ﻧﻮآوری، از ﻃﺮﯾﻖ اراﺋﻪ دﯾﺪﮔﺎﻫﻬﺎ و ﻧﮕﺮش ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ و ﺗﻤﺎس ﺑﺎ ﻃﯿﻒ ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ از ﺳﻬﺎﻣﺪاران.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=63837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi