4

این دگردیسی جاده مخصوص کرج را سر باز ایستادن نیست

  • کد خبر : 13687
  • 25 می 2017 - 8:56
این دگردیسی جاده مخصوص کرج را سر باز ایستادن نیست

دگردیسی یا همان تغییر شکل و دگرگونی جاده مخصوص کرج )بزرگراه شهید لشکری( که از چند سال پیش آغاز شده و در سال های اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته، گویا روند و تحولی است که به اعتقاد کارشناسان سر بازایستادن ندارد.

این دگردیسی جاده مخصوص کرج را سر باز ایستادن نیست

سید رضا جمشیدی

دگردیسی یا همان تغییر شکل و دگرگونی جاده مخصوص کرج ( بزرگراه شهید لشکری ) که از چند سال پیش آغاز شده و در سال های اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته، گویا روند و تحولی است که به اعتقاد کارشناسان سر بازایستادن ندارد.

استفاده از واژه دگردیسی برای این جاده که در هفته ها و ماه های اخیر بسیار رواج یافته، به این معنی است که در گذشته نه چندان دور، اطراف و پیرامون جاده مخصوص و حتی جاده موازی با آن معروف به جاده قدیم کرج در میان عامه مردم به عنوان منطقه ای صرفاً تولیدی و صنعتی، بخصوص محل و مقر اصلی استقرار صنعت خودرو کشور شناخته می شد. اما اکنون این گونه نیست و روال تکاپو و فعالیت در جاده مخصوص از صرف تولید به سمت فروش و عرضه نیز گرایش پیدا کرده است که تلفیق و ترکیب صنعت و تولید با تجارت و فروش محصولات همراه با دایر کردن نمایشگاه های بزرگ به منظور عرضه و به نمایش گذاشتن انواع کالاها، شرایط و موقعیت این جاده را به سرعت در معرض تغییر و تحول قرار داده است.

حایز اهمیت این که بررسی های میدانی خبرنگاران روزنامه دنیای اقتصاد ویژه غرب استان تهران و تعقیب و پیگیری روند دگردیسی در جاده مخصوص به عنوان یک جریان خبری، حاکی از آن است که شیوه ترکیبی و تلفیقی، بیشتر مورد استقبال صاحبان و مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی در این جاده قرار گرفته است.

واقعاً جالب به نظر می رسد، ۶۰ تا ۷۰ سال پیش، آنگاه که مهندسان و مجریان و دیگر دست اندرکاران آن زمان، وقتی در حال ساخت جاده ای به موازات جاده قدیم برای سهولت دسترسی به کرج بودند و به همین خاطر، آن را به عنوان جاده مخصوص کرج نامگذاری کردند، هیچکس تصور نمی کرد که این جاده روزی دارای چنین موقعیت حساس، اقتصادی و تجاری شود. هرچند ما از زمان ساخت جاده مخصوص و حتی جاده قدیم کرج اطلاع دقیقی نداریم، ولی از قرار معلوم اتوبان تهران – کرج که اولین اتوبان کشور محسوب می شود در اوایل سال ۱۳۴۱ شروع شد و در سال ۱۳۴۵ فقط با ۵۰ میلیون تومان اعتبار ساخته شده و به بهره برداری رسیده است. براین اساس می توان حدس زد که عمر جاده های قدیم و مخصوص کرج به احتمال زیاد دو یا شاید هم سه دهه پیشتر از این اتوبان ساخته شده است.

باید معترف بود روند دگردیسی جاده مخصوص و کوچ واحدهای تولیدی و صنعتی اطراف این جاده به شهرک های صنعتی و جایگزینی مجموعه های بزرگ نمایشگاهی و فروشگاهی برای عرضه انواع محصولات به جای آنها، نقش بی بدیلی برای این جاده ایجاد کرده است.

سید رضا جمشیدی ( Seyed Reza Jamshidi )

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – ویژه نامه غرب استان تهران

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=13687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi