6

نکات ایمنی در مورد استفاده از وسایل گاز سوز

  • کد خبر : 1336
  • 25 ژانویه 2016 - 14:26
نکات ایمنی در مورد استفاده از وسایل گاز سوز

باسردشدن هوا اولین اقدام در تمامی خانه ها آماده کردن بخاری جهت تأمین گرما می باشد . اما قبل از این که بخاری های گازی خود را روشن کنید ، به نکات ذیل دقیقاً توجه کنید تا بتوانید علاوه برخانه گرم ، آسایش و راحتی خیال هم داشته باشید .

نکات ایمنی در مورد استفاده از بخاری های گاز سوز

۱- در صورتی که بعد از فصل سرما بخاری را جمع آوری می کنید، حتما انتهای شیر را با در پوش مسدود نمایید و درهنگام وصل مجدد از افراد متخصص کمک بخواهید.
باسردشدن هوا اولین اقدام در تمامی خانه ها آماده کردن بخاری جهت تأمین گرما می باشد . اما قبل از اینکه بخاریهای گازی خود را روشن کنید ، به نکات ایمنی ذیل دقیقاً توجه کنید تا بتوانید علاوه برخانه گرم ، آسایش و راحتی خیال هم داشته باشید .
۲- یکی از نکات ایمنی اساسی این است که همیشه اجازه بدهید هوای کافی برای تنفس شما و جهت سوختن بخاری گازسوز به اتاق برسد . وجود روزنه های زیر درب ها برای این منظور مفید می باشند. بنابراین روزنه های زیر درب ها را با اشیائی همچون پارچه ، پتو و … مسدود ننمایید .
۳- از صحیح سوختن گاز و سلامت بخاری به وسیله افراد ذیصلاح مطمئن شوید.
۴- از سلامت دودکش مربوط به بخاری اطمینان حاصل نمایید .
۵- از تبدیل بخاری و سایر وسایلی که با سوخت های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند ، به وسایل گازسوز جداً خودداری نمایید .
۶-قرار گرفتن پرده ، لباس ، رختخواب ، ظروف پلاستیکی و سایر اشیاء قابل اشتعال در مجاورت بخاری ، می تواند سبب وقوع آتش سوزی در منزل گردد.
۷- درصورتی که احساس کردید سوخت بخاری ناقص بوده و یا با شعله آبی نمی سوزد به آن بی‌تفاوت نمانید، ممکن است این نقص ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد.
۸- هر بخاری و یا سایر وسایل گاز سوز باید به یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک متصل باشند.
«دقت نمایید که بخاری باید همواره با شعله آبی بسوزد .»

نکات ایمنی در مورد استفاده از اجاق گاز

۱- اجاق گازهای بزرگ و سایر وسائل گازسوزی که به طور ثابت در یک محل نصب می شوند باید به وسیله لوله فلزی به سیستم لوله کشی ساختمان وصل شوند.
۲- هنگام روشن کردن اجاق گاز، ابتدا شمعک یا کبریت را روشن سپس شیر گاز را باز کنید.
۳- در اجاق گازهایی که پیلوت ( شمعک ) ندارند همیشه ابتدا کبریت را روشن سپس شیر گاز را باز کنید.
۴- اگر اجاق گاز و وسائل گازسوزی که مورد استفاده شما قرار می گیرند ، دارای پیلوت (شمعک) می باشند ، چنانچه بعد از باز کردن شیر گاز مشعل روشن نشود ، معلوم می شود که پیلوت میزان نیست و یا خاموش شده است . در هر حال باید فوراً شیر اصلی را بست و به وسیله افراد خبره به بررسی و رفع مشکل پرداخت.
۵- سررفتن غذا و مانند آن برروی اجاق گاز ممکن است باعث خاموش شدن گاز گردد. بنابراین هنگام استفاده از اجاق گاز باید دقت شود که غذا سر نرود. چنانچه این عمل اتفاق افتاد و شعله خاموش شد باید فوراً شیر گاز را بست و پس‌از خارج کردن گاز منتشر شده در فضای آشپزخانه ، اجاق گاز را تمیز و آماده روشن کردن مجدد نمود.
۶- همیشه مراقب باشید که مشعل های اجاق گاز و ضمائم آن کاملاً تمیز و مرتب باشند تا گاز بتواند به راحتی و به اندازه کافی به مشعل برسد و با شعله آبی بسوزد.
۷- برای نظافت اجاق گاز باید هفته ای یک یا دو دفعه شیر مربوط را ببندید و مشعل ها و ضمائم آن را از جای خود بیرون آورده ، پس‌ از تمیزکردن و شستن ، کاملاً آنها را خشک‌کنید و دوباره در جای خود قرار دهید .
۸- از وارد آوردن ضربه به وسیله دیگ و سایر ظروف سنگین بر روی اجاق گاز جداً خودداری کنید زیرا این عمل باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز می شود.
۹- وسایل گازسوز مخصوصاً اجاق گاز را در محل وزش جریان باد مانند مقابل باد بزن های برقی ، پنجره و… قرار ندهید زیرا این عوامل باعث خاموش شدن شعله می شوند و در نتیجه چون شیر اجاق باز است گاز در فضا پراکنده می شود و تولید خطر و آتش سوزی می کند .
بدین ترتیب در رابطه با استفاده صحیح از اجاق گاز شش نکته بسیار مهم است.
۱- ابتدا کبریت را روشن ، سپس شیر گاز را باز کنید.
۲- اجاق گاز باید همیشه با شعله آبی بسوزد .
۳- از وارد آوردن ضربه به وسیله ظروف سنگین روی اجاق گاز خودداری نمایید .
۴- اجاق گاز و سایر وسایل گاز سوز را درمعرض کوران هوا و جریان باد قرار ندهید .
۵- از سر رفتن غذا در روی اجاق گاز جلوگیری نمایید .
۶ – حتی الامکان از اجاق گازهای مجهز به ترموکوپل استفاده کنید .

نکات ایمنی در مورد استفاده از آبگرمکن گازی

یکی از وسایل گازسوزی که عمدتاً پس از لوله کشی گاز منازل تهیه می شود ، آبگرمکن می باشد. این وسیله که همانند وسایل گازسوز دیگر بخودی خود هیچ خطری ندارد و در واقع جهت استفاده و به منظور راحتی و آسایش خانواده تأمین می گردد ، چنانچه اصول ایمنی درکار کردن با آن رعایت نشود ، می تواند خطر ساز و فاجعه آفرین باشد . همچنین لازم است به این نکته توجه شودکه نصب آبگرمکن در حمام یا فضایی که بطور عادی در آن هوا جریان ندارد، باعث کمبود اکسیژن شده ، ایجادخفگی می نماید. ضمن این که نصب هرگونه وسیله گازسوز درحمام مغایر اصول ایمنی است.
آبگرمکن دیواری در حدود دو تا سه برابر یک آبگرمکن زمینی نیاز به مصرف گاز دارد و در نتیجه اکسیژن موجود در فضای مسکونی را به سرعت مصرف کرده و درصورتی که هوا جریان نداشته باشد ، کمبود اکسیژن درفضای آپارتمان منجر به بدسوزی آبگرمکن و تولید گازسمیco می‌نماید. بنابراین همواره بایستی برای دستگاه های گازسوز و خصوصاً آبگرمکن دیواری پیش بینی‌های لازم در رابطه با ورود هوای تازه صورت گیرد .
۱- در ساختمان‌های کوچکتراز۵۰ متر مربع به دلیل فضای محدود و در صورتی که دریچه های تهویه و امکان ورود هوای تازه پیش بینی نشده باشد ، نصب آبگرمکن دیواری می‌تواند حادثه‌ساز باشد.
۲- از نصب آبگرمکن دیواری در توالت و حمام جداً خودداری نمایید.
۳- از نصب آبگرمکن دیواری در مغازه هایی که برای استراحت شبانه کارکنان استفاده می‌شود ، خودداری شود.
پس همیشه یادتان باشد :
آبگرمکن و سایر وسایل گاز سوز را هرگز در حمام و فضاهای محدود و بدون تهویه نصب نکنید .

منبع مطالب : www.nigc.ir

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=1336

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 4
  1. سلام مطالب آموزشی در ارتباط با مصرف بهینه گاز و نکات ایمنی استفاده از وسایل گاز سوز بسیار خوب بود.

  2. با سلام
    در بحث صرفه جویی انرژی و جلوگیری از اتلاف گرما گفته میشه که شیشه دو جداره استفاده کنید و راه های خروج گرما رو مسدود کنید . ولی در بحث وسایل گاز سوز مثل بخاری گفته میشه که درز های باز پنجره و درب مفیدند . میشه لطفا توضیح بدید. ممنون

    • البته ولی این فقط برای کسانی است که ایمنی را رعایت نکرده و با اتلاف انرژی گرمایشی خانه مانع از وقوع حوادثی چون گازگرفتگی و استنشاق مونواکسید کربن میشوند. با تشکر از نظرات سازنده شما.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi