در دنیای امروز، دگرگونی های بسیار زیاد همراه با گسترش رقابت در زمینه هایی متنوع، بویژه در بازارها، مشاهده می شود. شرکت ها و سازمان ها باید تلاش کنند تا بازارگرایی، بازارشناسی، بازاریابی سهم مناسبی برای خود به دست آورند و با عرضه محصولی خوب و با قیمتی مناسب و با استفاده از تبلیغات مؤثر، شناسایی رقبا، فرصت ها و تهدیدهای محیطی، سهم بازار خود را افزایش دهند و با ابتکار، انعطاف پذیری و تطبیق منابع با نیازها و خواسته مشتریان داخلی و خارجی، علاوه بر افزایش سهم بازار؛ مشتریان خود را نیز حفظ نمایند.
بازاریابی برای هر نوع حرکت آگاهانه و هدفمند در بازار امروز ضرورت دارد . بازاری که دیگر نه مرز می شناسد و نه مشتری خاصی را در نظر دارد.
مطالب این نوشتار مجموعهای باعنوان ایده ها و پدیده های نوین بازاریابی است که امیدواریم راهنمای شما در این زمینه باشد. تا پایان این مجموعه با ما همراه باشید.
ایده ها و پدیده های نوین بازاریابی
۱- بازاریابی فراگیر HOLISTIC MARKETING
– بازارگرائی همگانی و ارتباط واحدهای سازمان با بازاریابی
– نگاهی فراگیر به مشتریان، جوهره سازمان وشبکه همکاری
– شناسایی فضای بازار، فرصت ها و الزامات
– استفاده از نرم افزارهای مناسب (CRM, ERP, SCM)
۲- بازاریابی ارزشی VALUE -BASED MARKETING
*کشف و شناسائی ارزش ها
*خلق و تأمین ارزش
*عرضه و توزیع ارزش
* تقویت و حفظ ارزش
*مدیریت آمیخته بازاریابی مبتنی بر«ارزش»
۳- بازاریابی مکمل COMPLEMENTARY MARKETING
– شناسائی، ایجاد، تقویت و حفظ گروه ها و نیروهای مکمل بازاریابی
-قراردادها و پیمان های همکاری و تشریک مساعی
-مشارکت
-ادغام و خریدهای مکمل و مؤثر
-تشکل ها و شبکه های مکمل
-خلق مزیت رقابتی مکمل
۴- بازاریابی خلاق (ابتکاری) INNOVATIVE MARKETING
– شناسائی و استفاده درست از فن آوری های نو و برتر
– سرمایه گذاری کافی برای تحقیق و توسعه
– ایجاد مخزن فکر و ایده
– استفاده از مشاوران و کارشناسان
– ارتباط با مراکز و تحقیقاتی مطالعاتی
– استخدام و یا استفاده از نیروهای خلاق، هوشمند، مبتکر و نوگرا
– کسب مزیت رقابتی پیش گامی
۵- بازاریابی موازی PARALLEL MARKETING
– استفاده از منابع خود و دیگران برای پاسخ گویی به انواع بخش های بازار و متقاضیان
– استفاده از کانال های بازاریابی گوناگون
– برون سپاری فعالیت های تولیدی یا خدماتی
۶- بازاریابی مبتنی بر الگوها BENCHMARKING-BASED MARKETING
– بازاریابی تجربه و خاطره
– بازاریابی پارتیزانی و نامنظم
– بازاریابی ویروسی ،شبکه ای و چندسطحی
– درخواستی و سفارشی
– الکترونیک و اینترنت
– بین المللی و جهانی
-بازاریابی عاطفی
گردآوریشده توسط پایگاه دانستنی آنلاین
ایده هاتون عالی بوود