2

آشنایی با انواع کلاهبرداری های شایع اینترنتی(بخش دوم)

  • کد خبر : 9618
  • 27 آبان 1395 - 9:05
آشنایی با انواع کلاهبرداری های شایع اینترنتی(بخش دوم)

در بخش نخستین از این نوشتار با عنوان آشنایی با انواع کلاهبرداری های شایع اینترنتی در خصوص روش های مختلف یکی از این نوع کلاهبرداری، به نام فیشینگ (Phishing) مطالبی ارائه گردید. در این بخش ادامه گفتار را در رابطه با کلاهبرداری های شایع اینترنتی، پی می گیریم.ما را همراهی کنید.

#کلاهبرداری_اینترنتی #دانستنی #بیشتر_بدانیم

در بخش نخستین از این نوشتار با عنوان آشنایی با انواع کلاهبرداری های شایع اینترنتی در خصوص روش های مختلف یکی از این نوع کلاهبرداری، به نام فیشینگ (Phishing) مطالبی ارائه گردید. در این بخش ادامه گفتار را در رابطه با کلاهبرداری های شایع اینترنتی، پی می گیریم.

روش های دیگری از کلاهبرداری های شایع اینترنتی

فیشینگ از طریق تلفن

تمامی حملات فیشینگ نیاز به استفاده از یک وب سایت جعلی و ساختگی ندارند. این نوع حملات شامل پیام هایی هم می شوند که ادعا می کند از طرف بانک هستند و از مشتری ها (استفاده کنندگان خدمات بانکی) می خواهند با توجه به مشکلی که برای حساب های آن ها به وجود آمده است، با یک شماره تماس بگیرند. به محض این که مشتری با این شماره تلفن (که متعلق به مهاجم است و یک سرویس تلفن اینترنتی است) تماس بگیرد، دستوراتی به مشتری داده می شود تا شماره حساب و رمز خود را وارد کند. فیشرهایی که از سرویس تلفن اینترنتی استفاده می کنند، گاهی اوقات از داده های جعلی برای آی دی کالر استفاده می‌نمایند تا برای مشتریان این گونه به نظر برسد که این تماس از طرف یک سازمان مطمئن و معتبر انجام می شود.

سایر روش های کلاهبرداری های شایع اینترنتی

  • نوع دیگری از حمله که موفقیت آمیز بودنش ثابت شده است، ارجاع دادن قربانی به وب سایت اصلی بانک است. سپس یک پنجره پاپ آپ در بالای صفحه سایت به نمایش در می آید و به شکلی که به نظر برسد این صفحه و این سایت متعلق به بانک است، اطلاعات حساس قربانی را درخواست می کنند.
  • یکی از جدیدترین روش های فیشینگ تب نبینگ است. این برنامه از صفحاتی که کاربر باز کرده استفاده می کند و به طور آهسته کاربر را به سایت ساختگی ارجاع می دهد.
  • دوقلوهای شر یا Evil twins روشی است که شناسایی و کشف آن کار بسیار سختی است. یک فیشر یک شبکه بی سیم (وایرلس) ساختگی ایجاد می کند. این شبکه همانند شبکه های معتبر عمومی و قانونی می تواند در مکان هایی مانند فرودگاه ها، هتل ها و کافی شاپ ها وجود داشته باشد. وقتی که یک نفر وارد شبکه جعلی می شود، کلاهبرداران سعی می کنند رمزهای عبور و یا سایر اطلاعات مرتبط با کارت اعتباری او را ثبت و ضبط کنند.

گزارشی درباره سرقت شخصیت توسط فیشینگ

مردم آمریکا بیشترین قربانی فیشینگ سیاسی

بنابر مقاله مدرسه انفورماتیک وابسته به دانشگاه ایندیانا آمریکا، در دوره های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هکرها با استفاده از وب سایت های نامزدهای ریاست جمهوری ایمیل هایی برای مشترکین وبسایت هایی همچون ebay، Pay Pal ایمیل هایی ارسال می شود که مخاطب در صورت فریب و کلیک کردن بر لینک ارسالی قربانی حمله هکر شده و اطلاعات کارت اعتباری وی توسط فیشینگ به سرقت می رود.

کارشناسان اقتصادی آمریکا با توجه به رشد آمار استفاده از فیشینگ در این کشور نسبت به سلب امنیت اقتصادی و کاهش مشترکین آنلاین به مسؤولین این کشور هشدار داده اند.

آشنایی با کلاهبرداری از طریق روش “Skimming”

با وجود تلاش های هماهنگ از سوی مؤسسات مالی در سراسر جهان، تقلب و دستکاری در جهت دسترسی به حساب افراد از طریق دستگاه های خودپرداز همچنان بصورت یک مشکل رو به رشد است؛ این معضل هنگامی پیش می آید که مجرمان(Skimmers) با سرقت اطلاعات بدست آمده از کارت عابر بانک افراد و بدون اطلاع دارنده کارت، از آن سوءاستفاده می نمایند.

جرائم تکنولوژیکی پیچیده، نیاز به پاسخ های تکنولوژیکی پیچیده دارد. مجرمان با نصب ابزار پیشرفته در محل ورودی کارت دستگاه خودپرداز و خواندن اطلاعات کارت و نصب یک دوربین کوچک، تمامی اطلاعات مورد نیاز برای دسترسی به حساب افراد را بدست می آورند و از این طریق سرقت الکترونیکی اتفاق می افتد. دامنه تقلب و دستکاری در دستگاه های خودپرداز رو به گسترش می باشد.

ابزار اسکیمینگ

آشنایی با انواع کلاهبرداری های شایع اینترنتی(بخش دوم) - پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

اساساً تلفات ناشی از دستکاری درکارتخوان برروی دستگاه های خودپردازدرهمه جا رخ می دهد. در ارزیابی که توسط تیم امنیتی اروپا در زمینه سرقت از خودپردازها انجام گردید، ۸ درصد افزایش حملات کلاهبرداری مربوط به دستگاه های خودپرداز در سال ۲۰۰۹، علاوه بر ۱۴۹ درصد افزایش در حملات کلاهبرداری مشابه در سال ۲۰۰۸ بوده است. افزایش حوادث از ۷۰۱ مورد در سال ۲۰۰۸ به ۲۱۶۶ مورد در سال ۲۰۰۹ رسیده است.

آشنایی با انواع کلاهبرداری های شایع اینترنتی(بخش دوم) - پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

روش مقابله با اسکیمینگ

۱-  دستگاه های خودپرداز جدید به حس گرهای مخصوص جهت خواندن اطلاعات اثر انگشت مجهز شوند که در آن صورت نیازی به وارد کردن رمز کارت نمی باشد و فقط اثر انگشت صاحب حساب برای برداشت از حساب مجوز دارد.

۲- روش دیگر، دستگاه های سری قدیمی به Anti Skimmer (ضد اسکیمینگ) مجهز شوند و باید توجه نمود که کار تمامی Skimmerهای ساخته شده، خواندن اطلاعات کارت و نصب دوربین جهت دیدن رمز افراد است و چون اطلاعات کارت توسط یک هد مغناطیسی خوانده می شود، بهترین روش مغشوش نمودن آن اطلاعات مغناطیسی است که برای ساخت یک کارت کپی توسط سارق، استخراج می شود و در این مسیر شرکت های تولید کننده و همچنین استانداردهای متعددی در دنیا وجود دارد که هر یک از روش خاص خود استفاده می کنند.

 ۳- در برخی روش ها، سعی در جلوگیری از امکان نصب Skimmer در دستگاه مورد نظر می باشد که این نوع از تجهیزات Anti Fraud نامیده می شوند.

آشنایی با انواع کلاهبرداری های شایع اینترنتی(بخش دوم) - پایگاه اینترنتی دانستنی ایران ۴- در برخی دیگر از روش ها که از گروه Anti Skimming محسوب می شود، ضمن صرف زمان زیاد و البته اجبار در ایجاد تغییراتی در مسیرهای اطلاعات دریافتی از کارت خوان دستگاه، صرفاً از حس گر برای جلوگیری از نصب Skimmer استفاده می شود که در صورت بروز خطر، دستگاه ها دائماً Reset می شوند که این خود، یک عامل مهم درایجاد خرابی بر روی دستگاه می باشد.

 ۵- در روش های پیشرفته Anti Skimming که مورد استاندارد اروپا نیز می باشد ضمن نصب حس گرهای لازم جهت جلوگیری از نصب Skimmer هایی با تکنولوژی متفاوت، تجهیزات پیشرفته دیگری نصب می شود که دقیقاً درزمان نمونه برداری اطلاعات کارت، وارد عمل شده و با ایجاد سینگال التراسونیک  در مکان مورد نظر، عملاً مانع استخراج اطلاعات به صورت سالم در Skimmer می شود، ضمن این که  به دستگاه و مکانیزم عملیاتی آن آسیبی وارد نمی کند و پس از اتمام عملیات در کارت خوان، مجدداً در زمان خروج کارت، دستگاه فعال گردیده و مانع استخراج اطلاعات می گردد.

بنابر آمار منتشر شده، این اقدامات سبب کاهش چشمگیر تخلفات سایبری و کلاهبرداری های شایع اینترنتی توسط اسکیمرها شده است.

سایت هایی که حراجی اینترنتی نیستند

حراجی اینترنتی به روشی از فروش دارایی از طریق مزایده گفته می شود که در یک رقابت عمومی، کالا در مدت زمان مشخصی در اختیار کسی قرار می گیرد که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد و همچنین تمامی این مراحل به صورت آنلاین و از طریق اینترنت صورت گیرد. اخیراً شاهد ظهور یک سری از سایت ها (در ایران) بودیم که روشی متفاوت را در حراج کالا و مزایده خود ارائه می دهند.

اساس کار این گونه سایت ها به این صورت می باشد که مشتریان این سایت ها ابتدا ثبت نام اولیه را انجام می دهند. در این ثبت نام از مشتریان، نام، نام خانوادگی، آدرس و شماره تماسشان را می خواهند. که در صورت برنده شدن در مزایده، محصول مورد نظرشان را ارسال نمایند. محصولات این سایت ها بیشتر گوشی تلفن همراه، کارت شارژ تلفن همراه، دستگاه های پخش موزیک و چیزهایی از این قبیل می باشد که با قیمت های غیرمعقول به مزایده گذاشته می شوند.

این محصولات توسط گردانندگان سایت تهیه می گردد و برای مدت مثلاً ۵ روز به مزایده گذاشته می شوند و یک ثانیه شمار هم در کنار آن قرار می دهند که زمان باقی مانده مزایده را نشان می دهد. در برخی از این سایت ها به ازای هر کلیک که روی محصول می شود، قیمت آن مقدار کمی افزایش می یابد و در برخی دیگر افزایش قیمت وجود ندارد و در نهایت کسی که آخرین کلیک را روی محصول انجام داده است، برنده مزایده می باشد.

مشتریان این سایت ها برای این که بتوانند در مزایده شرکت کنند، باید به حساب این سایت ها پول واریز نمایند. به این دلیل که به ازای هر کلیکی که روی محصول انجام می دهند، از حسابشان مبلغی کسر می گردد. اما سؤال اینجاست که فروش محصول به این روش چه منفعتی را برای سایت به همراه دارد که آن را با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت بازار به فروش می رسانند؟

جواب این است که سود این سایت ها بر روی کلیک هاست. به ازای هر کلیک از حساب کاربر مبلغی کسر می گردد و در نهایت شاید روی هر کالا سودی تقریباً دو برابر قیمت اصلی آن کالا نصیب متصدیان سایت گردد.

سخنی با نهادهای مسئول

با توجه به گسترش روز افزون فضای سایبری و کاربران سایبری و همچنین گسترش تسهیلات اینترنتی از قبیل بانکداری الکترونیک، فروشگاه مجازی و …، روش های کلاهبرداری نیز از حالت سنتی به سمت روش هایی پیچیده تر سوق پیدا کرده است، لذا نهادهای مسئول در کنار آگاه سازی و آموزش های لازم به مردم بیش از هشدارهای فعلی، باید از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا نیز برای مقابله با انواع تقلب ها و کلاهبرداری های شایع اینترنتی مقابله کنند.

استفاده بیشتر از رسانه ملی و همچنین ایجاد انواع وبسایت های آموزشی در کنار استفاده از تکنولوژی های روز دنیا می تواند گام مؤثری در جهت مقابله با کلاهبرداری های شایع اینترنتی باشد.

منبع: عصر ایران

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=9618

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi