0

انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین گاز می‌شوند

  • کد خبر : 31803
  • 05 سپتامبر 2018 - 11:02
انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین گاز می‌شوند

انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین گاز می‌شوند

هلند با وجودی که بخش بزرگی از درآمدش را از استخراج گاز درمی‌آورد، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میادین گازی خود را ببندد و انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین آن کند.

به گزارش رویترز، اخیرا هلند به دلیل اینکه حفاری‌های وسیعش برای استخراج گاز با لرزه‌های زمین روبه‌رو شده است، قصد دارد از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای گاز استفاده کند. برای موفقیت این طرح شهروندان هم باید بخشی از هزینه‌ها را متقبل شوند.

هلند بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز در سراسر اروپاست و با تولید گاز در ۵۰ سال گذشته درآمدی حدود ۳۰۰ میلیارد یورو نصیبش شده است. با این همه این کشور در نظر دارد که تا سال ۲۰۳۰ میادین نفتی خود را ببندد. به علاوه، تا سال ۲۰۵۰ هیچ خانه‌ای دیگر نباید با گاز گرم شود.

در حال حاضر ۹۵درصد از خانه‌های هلند به شبکه گاز وصلند. بنابراین، این برنامه باید مرحله‌ به مرحله انجام شود. اولین مرحله در اول ژوئیه انجام شد. در این تاریخ مقرر شد تنها به خانه‌هایی مجوز ساخت داده شود که سوخت مصرفی‌شان گاز نباشد.

کارشناسان انرژی هلند می‌گویند که جایگزین‌های اصلی برای گاز هلند دو سیستم پمپ‌های حرارتی و تأمین انرژی از راه دور هستند. پمپ‌های حرارتی در سامانه‌های گرمایشی بسیار کارآمد هستند و از هوا و زمین انرژی را دریافت می‌کنند. به این ترتیب در انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

سیستم تأمین انرژی از راه دور نیز به گفته آنها، در تمامی مناطق صنعتی خوب عمل می‌کند.

به گفته این کارشناسان، در هلند در مناطقی که بنادر بزرگ قرار دارند مانند اطراف روتردام و آمستردام وضع خوب است. اما در شرق که از صنعت چندان خبری نیست اوضاع دشوار است. به علاوه، در زمینه سیستم‌های گرمایشی متکی بر گرمای زمین تحقیقات رو به افزایش است. اما این روش در حال حاضر خطراتی در بر دارد.

شهروندان هم دست به کار می‌شوند

برای تغییر حامل‌های انرژی در منازل هلند مالکان ساختمان‌ها هم باید قسمتی از هزینه تغییر حامل انرژی را متقبل شوند. تغییر از گاز به انرژی تجدیدپذیر برای هلند‌ی‌ها بین هشت تا ۱۵هزار یورو خرج برمی‌دارد.

کاسپر تیخچلار از مرکز تحقیقات انرژی ECN شرح می‌دهد: «مالکان ساختمان‌ها پولی بابت هزینه‌های اضافی دریافت نمی‌کنند، در عوض از صرفه‌جویی در مصرف انرژی برخوردار خواهند شد. طرح‌هایی برای تغییر مالیات‌ها در دست است. بناست که مالیات گاز زیاد و مالیات برق کم شود. در آخر کار [با احتساب هزینه‌های تغییر حامل انرژی] پولی که بابت این انرژی در کل پرداخت شده همان می‌شود که برای گاز پرداخت می‌شد، حتی شاید کم‌تر.»

در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش قابل پرداخت کردن این تغییر برای همه است. حدود ۵۰درصد از هلندی‌ها طبق نظرسنجی‌ها از طرح کنار گذاشتن گاز حمایت می‌کنند. برخی نیز نگران پرداخت هزینه‌های اولیه ناشی از این تغییرند.

مشکل بعدی تأمین گاز در دوره گذار است و هلند باید در این دوره گاز را از کشورهایی مانند روسیه تأمین کند. اما مسأله اینجاست که گاز روسیه با گاز هلند تفاوت ‌دارد و دستگاه‌‌هایی که برای گاز هلند تنظیم شده‌اند برای پذیرش گاز روسیه باید تغییراتی را متحمل شوند که آن هم هزینه‌بر خواهد بود. با این همه هلند مصمم است برنامه خود را تا آخر پیش برده و دست از گاز بکشد.

منبع: آنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=31803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. تصمیم گرفتن و جمع همگانی برای اجرای تصمیمات عام المنفعه حتی با انجام هزینه دلیل تفاوت اصلی در کشورهای توسعه یافته و کشورهای جهان سوم است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi