1

انتخاب پوشاک مناسب برای سفر

  • کد خبر : 15735
  • 25 جولای 2017 - 11:01
انتخاب پوشاک مناسب برای سفر

یکی از مهم ترین چالش هایی که گردشگران قبل از سفر با آن مواجه هستند، انتخاب پوشاک مناسب برای سفر است. بسیاری نمی دانند که چه لباس هایی را برای سفر انتخاب کنند که هم جای کمتری بگیرد و هم با آب و هوای مقصد متناسب باشد. پس تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید.

یکی از مهم ترین چالش هایی که گردشگران قبل از سفر با آن مواجه هستند، انتخاب پوشاک مناسب برای سفر است. بسیاری نمی دانند که چه لباس هایی را برای سفر انتخاب کنند که هم جای کمتری بگیرد و هم با آب و هوای مقصد متناسب باشد. اگر در منطقه سردسیر زندگی می کنید، اگر قصد سفر به یک مقصد ساحلی و گرمسیری نظیر آنتالیا را دارید، باید موارد خاصی را در انتخاب پوشاک رعایت کنید. همچنین اگر در منطقه گرمسیر زندگی می کنید و قصد سفر به یک مقصد سردسیر نظیر روسیه را دارید باید در انتخاب پوشاک خود دقت کنید. در این مقاله سعی داریم به نکاتی برای انتخاب پوشاک مناسب برای سفر اشاره کنیم:

 

انتخاب پوشاک برای مقاصد توریستی سرد

در هوای سرد یا گرم باید چند لایه لباس بپوشید. لایه پوشی به معنی پوشیدن تعدادی لایه های قابل تنفس و هدایت کننده رطوبت است که می توانند یکی بعد از دیگری در آورده شوند. با کم کردن یا اضافه کردن لایه ها، به آن اندازه که فرد احساس راحتی کند می توان باعث افزایش گرما و یا کاهش آن گردید. این کار به شما اجازه می دهد که در شرایط مختلف آب و هوایی اعم از باران، برف و طوفان بتوانید با دمای محیط سازگار شوید.

 

سیستم های پوششی چند لایه بسیار کارا هستند. چند لایه نازک بسیار گرم تر از یک یا دو لایه کلفت بوده و در کوله جای کمتری می گیرند. هنگام جمع آوری رخت و لباس به خاطر داشته باشید که هر یک از لباس ها عملکردی ویژه از جمله هدایت رطوبت، گرما، حفاظت از عوامل طبیعی را فراهم می آورند و هیچ کدام نباید جلوی قابلیت تحرک را بگیرند. با انجام درست این کار برای حرکت به مناطق مختلف با شرایط آب و هوایی متفاوت در یک روز آماده خواهید بود. لایه زیر لباس شما باید جامه ای راحت و نازک و جاذب رطوبت باشد.

 

بسته به دمای آب و هوا کلفتی لایه میانی لباس شما تفاوت خواهد کرد. این لایه طبیعتاً باید عایق باشد و به حرکت رطوبت به خارج از بدن کمک کند. وجود و یا تعداد بیشتری پیراهن یا عرقگیر در لایه میانی به دلیل امکان اضافه یا کم کردن آن ها انعطاف پذیری را ممکن می سازد.

 

لایه خارجی پوشاک شما مستقیماً در برابر عوامل طبیعی قرار دارد. بنابراین باید ضد باد باشد. این لایه هوای گرم اطراف بدن را حفاظت کرده و تنظیم می کند، اما همچنین به رطوبت اجازه خروج می دهد. ضد آب سازی گزینه دیگری است که باید در نظر داشته باشید. لایه خارجی شما می تواند یک روکش ساده بدون هیچگونه عایق سازی اضافی باشد یا ممکن است عایق بندی داخلی داشته باشد. این لایه باید به منظور جلوگیری از فرار هوای گرم ویژگی هایی همچون سر آستین های قابل جفت شدن داشته باشد.

 

یک کلاه خوب نه تنها سر شما را گرم می کند، بلکه شما را از باران، آفتاب، نور، حشرات و دیگر مزاحمان کوچک محافظت می کند. اگر هوا برای یک کلاه سنگین زمستانی خیلی معتدل است، از یک هدبند عایق استفاده کنید. در سرمای سخت یک کلاه مناسب می تواند به صورت محافظ کامل سر و گردن عمل کند. الیاف مصنوعی نقاب و آستر کلاه نیز گرمای فوق العاده ای فراهم می کنند و سر را خشک نگه می دارند.

 

یک روسری یا یک شال از خروج هوای گرم به بیرون از لایه ی خارجی لباس شما جلوگیری می کند. همچنین کولاک را از نفوذ به درون لباس باز می دارد.

 

اندام ها می توانند به سرعت سرد شوند. انگشتان دست و پا به سرعت دما را از دست می دهند و نسبت به یخ زدگی بسیار مستعدند، بنابراین به گرم نگه داشتن آنها توجه خاصی داشته باشید. اصل لایه پوشی در مورد دست ها نیز کاربرد دارد. بهترین حالت این است که لایه زیرین سبک، یک لایه عایق و یک لایه خارجی ضد آب بپوشید.

 

انتخاب پوشاک برای مقاصد توریستی گرم

پوشاک در هوای گرم باید آزاد، جاذب رطوبت، سریع خشک شونده و روزنه دار باشد تا هوای گرم در طول فعالیت را به بیرون خارج کند. برای مناطق استوایی همانند صحرا نیاز به پوشاک مصنوعی با عملکرد خوب و کتان برای موقعی که خیلی عرق نمی کنید، ترجیحاً پیراهن های آستین بلند و شلوارهای پاچه بلند نیاز خواهید داشت. تی شرت و شلوارهای فیتیله ای ایده آل هستند. لباس های هوای گرم باید برای بازتاب نور خورشید رنگ روشن داشته باشند. مجدداً تأکید می کنیم لایه پوشی حتی در شرایط آب و هوای گرم مهم است.

 

پوشاک نقش مهمی در پیشگیری از آفتاب سوختگی دارند. تخریب حاصل از قرار گرفتن روزانه در معرض آفتاب ممکن است منجر به سرطان پوست و پیری حاصل از نور آفتاب شود. پس خوب است که علاوه بر کلاه آفتابی لبه دار، پیراهن ها و شلوارهایی که با پارچه های کشباف مقاوم به جذب گرمای آفتاب ساخته شده اند به تن کنیم.

 

دستمال

از یک دستمال به طرق مختلف می توان استفاده کرد مثل دستمال گردن، دستمال سر، دستمال بینی، جا کلیدی، مگس پران، کمربند و … . به علاوه اگر به یک منطقه پر پشه سفر کرده اید، می توانید دستمال را به ضد حشره آغشته کنید و دور گردنتان بپیچید.

 

عینک آفتابی

عینک های آفتابی تنها  برای استفاده در تابستان نیستند. بلکه در زمستان برای جلوگیری از بازتاب نور خورشید از روی برف به چشم شما بسیار اهمیت دارند. توجه کنید قاب عینک اندازه صورت شما باشد. عینک آفتابی باید وقتی روی بینی و اطراف گوش شما قرار می گیرد، راحت باشد و نباید با گونه های شما تماس داشته باشد.

 

همیشه قاب های سبک وزن را انتخاب کنید. اگر قاب های درون فلزی یا درون سیمی را ترجیح می دهید، ممکن است بتوانید برای تناسب بهتر قاب ها را کمی خم کنید. به اندازه عینک هنگام خرید آنها برای کودکان توجه خاص داشته باشید. از خریدن عینک آفتابی که ممکن است با بزرگ شدن کودک اندازه اش کوچک شود بپرهیزید.

 

منبع: الی گشت

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi