1

الزام مدیریت ابزارهای تامین مالی در زیست بوم فناوری و نوآوری

  • کد خبر : 128215
  • 14 شهریور 1401 - 8:37
الزام مدیریت ابزارهای تامین مالی در زیست بوم فناوری و نوآوری

مدیریت و راهبری ابزارهای تامین مالی در زیست بوم فناوری و نوآوری الزامی است که می‌تواند به تجاری‌سازی محصولات تولیدی و تضمین فروش آنها منجر شود. به گزارش دانستنی آنلاین ، موضوعی که هیات وزیران در قالب یکی از مواد آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان بر آن تاکید دارد. قانونی که به دنبال به […]

مدیریت و راهبری ابزارهای تامین مالی در زیست بوم فناوری و نوآوری الزامی است که می‌تواند به تجاری‌سازی محصولات تولیدی و تضمین فروش آنها منجر شود.

تضمین فروش محصولات فناورانه با ایجاد صندوق‌های جسورانه بورسی

به گزارش دانستنی آنلاین ، موضوعی که هیات وزیران در قالب یکی از مواد آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان بر آن تاکید دارد. قانونی که به دنبال به میدان آوردن همه نهادها و دستگاه‌ها برای تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای در مرز دانش است. اینکه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های قانونی و ابزاری آنها را جذب کند تا برای هدایت و حمایت این فعالیت‌های دانش‌محور به کار بسته شود.

همانطور که بارها معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفته مفهوم دانش‌بنیانی یک موضوع فرهنگی و یک سند ملی است که اجرای آن منوط به پذیرش این فرهنگ و باور به اثرگذاری آن در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان طی این چند سال در تلاش بود تا این فرهنگ را عمومی‌سازی کند.

این اتفاق سال ۱۴۰۱ با تاکیدات مقام معظم رهبری و تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان پس از ۳ سال ممارست و پیگیری به نتیجه رسید و امروز این باور فرهنگی میان مدیران و مردم وجود دارد که توسعه علمی و فناورانه کشور در گرو توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است. بر همین اساس تلاش دستگاه‌ها برای اجرایی شدن آیین‌نامه‌های این قانون جدی‌تر و مصرانه‌تر خواهد بود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت هم که براساس ابلاغ آیین نامه هیات وزیران به عنوان یکی از این نهادهای متولی و راهبردی موظف شده تا حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه صنعت، معدن و تجارت را در اولویت کاری و ماموریتی خود قرار دهد.

یکی از مواد این آیین نامه، وزارت‌خانه را موظف کرده تا با همکاری دیگر نهادها به منظور مدیریت و راهبری ابزارهای تامین مالی تحقیق و توسعه و توسعه فناوری ویژه بنگاه‌های صنعتی- معدنی شامل ارائه تسهیلات، تامین سرمایه خطرپذیر، پوشش خطر تحقیق و توسعه و تضمین خرید یا پیش خرید محصولات فناورانه؛ اقدام به ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و صندوق‌های جسورانه بورسی کند.

این ماده تاکید دارد که شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته و سایر صندوق های ذیل وزارت صنعت، معدن و تجارت مجازند در چهارچوب اساسنامه خود نسبت به ایجاد صندوق سرمایه گذاری پروژه و صندوق های جسورانه با همکاری سازمان های توسعه ای ذیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های پژوهش و فناوری، انجمن‌ها، تشکل‌ها و بنگاه‌های غیردولتی بخش صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.

ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری در رشته‌های منتخب صنعتی

به گفته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، یکی از بخش های قانون جهش تولید دانش‌بنیان این است که تحقیق و پژوهش از مزایای قانونی معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شود. این کار به رونق پژوهش و ترغیب شرکت‌ها به انجام این کار منجر می‌شود.

در یکی از مواد آیین‌نامه اجرایی این قانون که از سوی هیات وزیران به وزارت صنعت، معدن و تجارت تفویض شده کمک به تاسیس صندوق‌های پژوهش و فناوری در رشته‌های منتخب صنعتی است. اینکه با همکاری وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با استفاده از ظرفیت بنگاه‌های بزرگ، انجمن‌ها، تشکل‌ها، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران نسبت به ایجاد این صندوق ها اقدام کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۹۳

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=128215

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi