2

اعطای امتیاز ورود به طرح ترافیک به خبرنگاران؛ رانت یا حق ؟

  • کد خبر : 23711
  • 18 فوریه 2018 - 11:21
اعطای امتیاز ورود به طرح ترافیک به خبرنگاران؛ رانت یا حق ؟

اعطای امتیاز ورود به طرح ترافیک به خبرنگاران؛ رانت یا حق ؟

علی میرزاخانی /سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد

داستان طرح ترافیک خبرنگاران به موضوعی اختلافی بین جامعه روزنامه‌نگاری تبدیل شده است؛ گروهی اعتقاد دارند که اعطای امتیاز ورود به طرح ترافیک به خبرنگاران نوعی رانت است و در شأن خبرنگاران نیست که از رانت استفاده کنند. اما گروهی دیگر اعتقاد دارند که تخصیص این امتیاز به خبرنگاران نه تنها رانت نیست بلکه جزو ضروریات کار خبرنگاری است تا دسترسی فوری و سریع به مناطق مختلف امکان‌پذیر شود.
آنچه ابراز نظر در این باره را سخت می‌کند ذی‌نفع بودن جامعه روزنامه‌نگاری در رد شائبه رانت است. این شائبه باعث شده است که برخی از خبرنگاران به دلیل عزت نفس طرفدار رویکرد رانت شوند تا اتهام منفعت‌جویی شخصی مطرح نشود.
در مجموعه دنیای اقتصاد نیز طرفداران هر دو رویکرد هستند. اینجانب در کنار تعدادی از همکارانم اگرچه اعتقاد داریم که اعطای این امتیاز به خبرنگاران رانت نیست بلکه جزو ضروریات کار خبری است اما معتقدیم جامعه روزنامه‌نگاری اعلام کند برای همراهی با اصلاح امور جامعه حاضر است از مطالبه این حق صرفنظر کند.
شهرداری تهران نیز البته باید در اسناد مربوطه این تمایز را ثبت کند و مانند مابقی مشمولان سابق طرح به گونه‌ای با خبرنگاران برخورد نکند که گویی رانتی را حذف کرده است که متأسفانه بعضا این مواجهه غیرحرفه‌ای که ناشی از ناآگاهی متولیان امور بوده مشاهده شده است.
برای پیشگیری از انتشار این نوع نظرات ناصحیح، بهتر است چنانچه جامعه خبرنگاری حول محور عدم مطالبه طرح ترافیک به اجماع رسیدند حتما پیگیری شود تا در اسناد مربوطه شهرداری، انصراف داوطلبانه خبرنگاران ثبت و مستند شود.

منبع: دنیای اقتصاد

سید رضا جمشیدی /مدیر مسئول پایگاه خبری دانستنی آنلاین

در نقد دیدگاه استاد ارجمند جناب آقای میرزاخانی باید گفت؛ به نظر اینجانب به عنوان مدیر مسئول پایگاه خبری دانستنی آنلاین، باید این موضوع را با این عنوان بیان نمود که امکانات رسانه های خصوصی و غیر خصوصی به چه میزان است؟

رسانه هایی که تحت پوشش سازمان های دولتی و شبه دولتی هستند و هزینه های آن ها از محل ردیف های بودجه ای تأمین می شود، اساساً نیازی به این گونه حمایت ها ندارند و از امکانات سازمان خود بهره می برند؛ خودروی خدمت، هزینه ایاب و ذهاب و عناوین دیگری که برای سازمان های خصوصی معنایی پیدا نمی کند.

در صورتی که خبرنگار با هزینه خود با مشقات و مشکلات ترافیکی و هزینه ای ، خود را به مرکز خبر و رسانه خود می رساند.

بنابراین؛ اصل تعریف « رانت یا حق» درخصوص رسانه های خصوصی مصداقی ندارد.

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=23711

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi