1

اصول روان شناسی بازاریابی مشتریان را بدانیم

  • کد خبر : 32816
  • 30 مهر 1397 - 14:38
اصول روان شناسی بازاریابی مشتریان را بدانیم

اصول روان شناسی بازاریابی مشتریان می‌تواند تاثیر واقعاً بی‌نظیری در بازاریابی داشته باشد. به کمک روان شناسی ما یاد می‌گیریم که چگونه می‌توانیم تاثیر بهتر و عمیق‌تری بر روی مخاطبان بگذاریم.

اصول روان شناسی بازاریابی مشتریان می‌تواند تاثیر بی‌نظیری در بازاریابی داشته باشد. به کمک روان شناسی ما یاد می‌گیریم که چگونه می‌توانیم تاثیر بهتر و عمیق‌تری بر روی مخاطبان بگذاریم. هرچه بیشتر در رابطه با ذهن انسان‌ها بدانید، مشتریان‌تان را راحت‌تر درک کرده و به سادگی می‌توانید آن‌ها را در مورد مسائل مختلف قانع کنید. اگر شما به فکر یک بازاریابی اصولی هستید، باید اصول روان شناسی بازاریابی مشتریان را بدانید زیرا که مهارت‌های روان شناسی از مهم‌ترین مهارت‌های کسب و کار است.

اصول روان شناسی بازاریابی مشتریان

۱) ذهن انسان‌ها به هنگام گرفتن تصمیمات آنی پریشان است

براساس داده‌هایی از موسسات مشهور جهانی مانند چیس، گالوپ و هریس بیشتر افراد تصمیمات خرید خود را به صورت آنی می‌گیرند. به عنوان یک کارآفرین می‌بایست کاملاً سنجیده محصول یا خدمات خود را پیشنهاد دهید. شما می‌توانید با گفتن کلمات انگیزشی مشتریان‌تان را برای خرید تشویق کنید.

همین الان بخرید
همین الان امتحانش کنید
همین الان برای خودتان داشته باشید

طبق تحقیقات اصول روان شناسی بازاریابی ، نئوکورتکس(قسمتی از مغز انسان‌ها، پستانداران وخزنده‌ها) در شرایط اضطراری فعال‌تر می‌شود، بنابراین در هنگام خرید انسان‌ها احساس نگرانی بیشتری می‌کنند. از این رو باید آن‌ها را با مواردی که اشاره کردیم نسبت به خریدشان مطمئن کرد.

۲) ذهن انسان تصاویر را سریع‌تر از متون پردازش می‌کند

این موضوع که ذهن انسان تصویر را سریع‌تر پردازش می‌کند امری بدیهی است و به همین دلیل است که تصاویر از بزرگ‌ترین دارایی‌های بازاریابی شما به شمار می‌روند. براساس اصول روان شناسی بازاریابی هرکاری که می‌توانید در راستای تقویت محتوای بصری، ایجاد تصاویر محصول و تصاویر روی جلد انجام دهید. سایت‌هایی که بتوانند به خوبی از جلوه‌های بصری بهره بگیرند، می‌توانند به موفقیت‌های بازاریابی بیشتری دست یابند. بهبود تصاویر محصولات رابطه مستقیمی با بهبود فروش آن‌ها دارد.

۳) ذهن انسان با رنگ‌ها ارتباط دارد، آبی رنگ اعتماد است

اگر هنوز رنگ سازمانی برای خود انتخاب نکرده اید، آبی انتخاب اشتباهی نخواهد بود. بیشتر شرکت های بزرگ از این رنگ استفاده کرده‌اند که فیس بوک نمونه‌ای از آن‌هاست. مطمئن باشید که آبی رنگ خوبی است و حس اعتماد را در انسان‌ها شبیه‌سازی می‌کند.
البته بستگی به پیام بازاریابی شما دارد، اگر آبی رنگ اعتماد است، نارنجی رنگ خلاقیت است، سبز رنگ سرزندگی و … .

یک شاخه از روان شناسی مرتبط با رنگ است. رنگ کاملاً بر ذهن تأثیر نمی گذارد. تأثیر رنگ تا حد زیادی به تجربه، فرهنگ و پیشینه بستگی دارد.

۴) با کلمات مناسب اعتماد مشتری را جلب کنید

همه‌ی بازاریابان و بهینه‌سازان بازاریابی معتقدند ستون بازاریابی موفق، اعتماد است. اگرچه تصاویر از قدرت بسیاری برای متقاعد کردن و جلب اعتماد مردم برخوردارند، اما کلمات نیز نقش مهمی در عمق بخشیدن به اعتماد مشتریان دارند.

چه کلماتی؟

در ذیل به ۵ کلمه اشاره می‌کنیم که به‌طور مستمر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

اعتبار – اعتباری که با واقعیت و حقیقت مواجه باشد.
گواهی – محصول و کسب و کاری که دارای گواهی است، یعنی از برخی جهات توسط شخص ثالثی بی‌طرفانه تأیید شده است.
گارانتی – ۶۰٪ مشتریان ترجیح می‌دهند محصولی بخرند که کلمه‌ی گارانتی را دارا هستند.
وفادار – وفاداری یک نوع فضیلت محسوب می شود، بنابراین محصول و یا خدمات آنچنان ارزشی دارند که مستحق این کلمه هستند.
رسمی – کلمه رسمی نیز، از جمله کلماتی است که حس اعتماد در افراد ایجاد می کند.

۵) هنگامی‌که ذهن یک‌بار بله گفت، به  احتمال زیاد دوباره این کار را انجام خواهد داد

اگر شما بتوانید فقط یک‌بار از مشتری بله بگیرید، احتمال این‌که دوباره و دوباره موفق به انجام این کار شوید زیاد است. به عنوان مثال، اگر شما بتوانید مشتری را قانع کنید تا آدرس ایمیلش را در اختیار شما قرار دهد، احتمال این‌که او را برای اشتراک، خرید و … ترغیب کنید زیاد است. این روش Foot in the Door و یا FITD نامیده می‌شود که فروشندگان سال‌های متمادی است که از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل برای بار اول از مشتری چیزهای کوچکی بخواهید و سپس به سادگی او را برای انجام کارهای بزرگ‌تر ترغیب کنید.

۶) اولین گزینه‌ای که در ارزیابی مشتری تأثیر دارد، قیمت است

مردم برای یک محصول اولین قیمتی را که می‌شنوند تعیین می‌کنند. به عنوان مثال، وقتی یک زن در یک فروشگاه در حال قدم زدن است و یک ژاکت می‌بیند که قیمت آن ۲۰۰ هزار تومان است او این قیمت را برای آن ژاکت مناسب می‌داند، بعدا شاید او همین ژاکت را ۱۰۰ هزار تومان بیابد، بنابراین همان قیمت را مناسب خواهد دانست و دیگر ۲۰۰ هزار تومان را برای خرید آن ژاکت پرداخت نخواهد کرد.

از همان ابتدا قیمت ثابتی برای محصولات خود در نظر بگیرید.

۷)هر تصمیمی یک تصمیم احساسی است

بسیاری از تصمیم‌گیرندگان دوست دارند که خود را فردی منطقی تلقی کنند. اما علوم اعصاب نشان داده که در هر تصمیمی احساسات نقش مهمی ایفا می‌کنند. اگر احساسات درگیر نشود تصمیم‌گیری بسیار سخت خواهد شد.

در جلب احساسات مشتریان‌تان درنگ نکنید.

۸)اگر به دیگران در مسیر مشخصی برچسب بزنید، آن‌ها در همان راستا عمل خواهند کرد

در یک مطالعه اصول روان شناسی بازاریابی ، به گروهی از شرکت کنندگان که قرار بود رأی دهند، گفته شد که آن‌ها انسان‌های بسیار فعالی در زمینه‌ی سیاست هستند. در‌ مقابل نیز گروهی از شرکت کنندگان بودند که نمی‌دانستند برای چه انتخاب شده‌اند. هنگامی که هر دو گروه پس از روز رأی‌گیری مقایسه شدند، گروهی که به آن‌ها برچسب فعالان سیاسی زده شده بود، ۱۵٪ نرخ مشارکت بالاتری داشتند. چرا؟ به دلیل وجود برچسبی که آن‌ها را به فعالیت سوق داده بود و ذهن آن‌ها را نسبت به این موضوع مسئول ساخته بود.

نکته همین جاست که طبق اصول روان شناسی بازاریابی باید به مشتریان‌تان بفهمانید که چه کسی هستند، اعتقادات‌شان چیست و چطور عمل خواهند کرد؟ برچسب‌های شما بر این‌که آن‌ها چه تصمیمی بگیرند و چگونه عمل کنند، تأثیر خواهد گذاشت.

نتیجه‌گیری

هرچه بیشتر راجع به ذهن انسان بدانید، راحت‌تر قادر به فروش خواهید بود. اما روان شناسی به تنهایی بازاریابی شما را بهبود نمی‌بخشد، هر مخاطبی روان شناسی خاص خود را دارد و این حالت عمومی‌تر روان شناسی است. هر کسی که بر روی گروه خاصی کار می‌کند ممکن است برای گروه دیگر نتیجه‌ی عکس بگیرد.

منبع: اندیشه نو

بیشتر بخوانید: روان شناسی بازاریابی: ۱۸ روش استفاده از تأیید اجتماعی برای بهبود بازاریابی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=32816

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi