8

اسپرد (Spread)چیست و چه تاثیری در معاملات فارکس دارد؟

  • کد خبر : 116081
  • 24 فوریه 2022 - 12:34
اسپرد (Spread)چیست و چه تاثیری در معاملات فارکس دارد؟

برای شروع کار در بازار فارکس ما باید بدانیم اسپرد (Spread)چیست و چه تاثیری در معاملات فارکس دارد؟ اگر معنی اسپرد و کاربرد آن در فارکس را ندانید، نمی توانید میزان سود و ضرر خود را به درستی محاسبه کنید و این عدم توانایی منجر به زیان شما می شود به خصوص اگر جز آن […]

برای شروع کار در بازار فارکس ما باید بدانیم اسپرد (Spread)چیست و چه تاثیری در معاملات فارکس دارد؟ اگر معنی اسپرد و کاربرد آن در فارکس را ندانید، نمی توانید میزان سود و ضرر خود را به درستی محاسبه کنید و این عدم توانایی منجر به زیان شما می شود به خصوص اگر جز آن دسته از معامله گرانی هستید که در تایم فریم های کوتاه مدت، معاملات زیادی برای به دست آوردن سودهای کوچک انجام می دهید. در تمامی بازارهای مالی میان قیمتی که فروشندگان در آن تمایل به فروش دارایی خود را دارند با قیمتی که خریداران حاضرند برای آن دارایی بپردازند، تفاوت وجود دارد. در ادامه به بررسی این تفاوتِ قیمت و کارکرد آن در معاملات فارکس می پردازیم.

اسپرد چیست؟
به گزارش دانستنی آنلاین ، اسپرد به معنای تفاوت قیمتی است که میان عرضه و تقاضا وجود دارد. به عبارت دیگر به اختلاف قیمت میان رقم های پیشنهادی فروشندگان و خریداران در فارکس، اسپرد می گویند.

این تفاوت قیمت بین عرضه و تقاضا که در فارکس آن را با اصطلاحات Bid و Ask می شناسیم، اسپرد را به وجود می آورد. اسپرد همچنین یکی از راه هایی است که بروکر ها به وسیله آن از معامله گران کارمزد دریافت می کنند.

همان طور که می دانید تغییرات قیمت در فارکس به وسیله واحدی به نام پیپ اندازه گیری می شود. بنابراین میزان اسپرد نیز به صورت پیپ بیان می شود.

میزان اسپرد برای معامله گران از اهمیت بالایی برخوردار است و طبیعتا هر چه میزان آن کمتر باشد، معامله گران کارمزد کمتری می پردازند و آزادی عمل بیشتری برای انجام معاملات خواهند داشت.

چگونه میزان اسپرد را محاسبه کنیم؟

محاسبه میزان اسپرد بسیار ساده است. برای این کار کافی است که تفاوت قیمت میان Bid و Ask را حساب کنید.

فرض کنید قیمت عرضه معادل ۱.۴۴۳۸۵ و قیمت تقاضا معادل ۱.۴۴۳۵۰ باشد. همان طور که می دانید رقم چهارم اعشار نمایانگر پیپ و رقم پنجم نشان دهنده پیپت است اما ما می خواهیم میزان اسپرد را با واحد پیپ حساب کنیم. از آن جایی که هر پیپ معادل ۱۰ پیپت است به راحتی می توانیم این تفاوتِ قیمت را حساب کنیم. همان طور که مشاهده می کنید تفاوت بین قیمت های عرضه و تقاضا معادل ۳ پیپ و ۵ پیپت است. از آن جایی که ۵ پیپت معادل 0.5 پیپ است، میزان اسپرد برابر با ۳.۵ پیپ است.

انواع اسپرد
بروکر ها در حساب های معاملاتی خود دو نوع اسپرد دارند که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم.

اسپرد ثابت (Fixed): میزان این اسپرد همان طور که از نام آن پیداست، ثابت است و با نوسانات بازار تغییری نمی کند. شما می توانید مقدار این اسپرد ثابت را در جفت ارزهای مختلف در قسمتِ معرفی حساب های معاملاتی در سایت بروکر خود ببینید و اگر این نوع اسپرد متناسب با نیازهای معاملاتی شما بود، در آن حساب معاملاتی ثبت نام کنید.

البته گاهی اوقات به دلیل کاهش نقدینگی در بازار، میزان اسپرد ثابت ممکن است دستخوش تغییر شود ولی در اکثر مواقع به همان شکل ثابت باقی می ماند.

اسپرد شناور (Floating): این نوع اسپرد برخلاف نوع ثابت، متغیر یا شناور است و بنا به شرایط بازار، مقدار آن مدام در حال تغییر است. به این صورت در زمانی که نقدینگی در بازار بالاست، میزان اسپرد شناور بسیار کم می شود و در شرایطی که بازار دچار کمبود نقدینگی است این میزان افزایش پیدا می کند.

اسپرد شناور تا حد زیادی به معاملات بانک ها و بزرگان بازار در فارکس مربوط است چرا که هر زمان این بزرگان بازار معاملات کمی انجام دهند میزان نقدینگی کاهش پیدا می کند و همچنین با افزایش حجم معاملاتشان باعث بیشتر شدن نقدینگی در بازار می شوند و بدین طریق بر میزان اسپرد معاملات تاثیر می گذارند.

به همین علت است که برخی از بروکر ها در فارکس، حساب هایی با عنوان ECN یا شبکه ارتباطات الکترونیکی بر مبنای اسپرد شناور ارائه می دهند. در این شبکه فعالان بزرگ بازار مشغول انجام معاملات هستند و احتمال این که در اکثر مواقع حجم نقدینگی بالا باشد، زیاد است که همین امر باعث می شود تا بسیاری از معاملات با اسپرد پایین انجام شوند.

عوامل موثر در تغییر میزان اسپرد
دو عامل نوسانات بازار و میزان نقدینگی نقش مهمی در تعیین میزان اسپرد در بازار فارکس ایفا می کنند اما این تاثیرگذاری به چه صورت است؟

نوسانات بازار: یکی از مهمترین عواملی که باعث افزایش میزان اسپرد (در اصطلاح به آن واید شدن اسپرد می گویند) می شود، نوسانات بازار است. این نوسانات که معمولا در زمان انتشار اخبار مهم رخ می دهد باعث افزایش اسپرد می شود.

نقدینگی (Liquidity): فاکتور مهم دیگری که باعث تغییر در میزان اسپرد می شود، نقدینگی است. نقدینگی رابطه مستقیمی با حجم معاملات دارد به طوری که هر چه حجم معاملات بیشتر باشد میزان نقدینگی بیشتر می شود و در نتیجه شاهد کاهش اسپرد خواهیم بود. همچنین زمانی که حجم معاملات کم باشد، نقدینگی کاهش و اسپرد افزایش پیدا می کند.

اسپرد از موضوعات مهمی است که هر معامله گر پیش از ورود به دنیای فارکس باید آشنایی کاملی نسبت به آن داشته باشد تا بتواند میزان سود و زیان معاملات خود را با توجه به میزان اسپرد محاسبه کند.

منبع: https://amoozesh-boors.com/fa/article/spread-in-forex

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=116081

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi