2
به مناسبت صدسالگی هنری کیسینجر؛

استاد بی بدیل دیپلماسی در جنگ و صلح!

  • کد خبر : 142659
  • 28 می 2023 - 0:22
استاد بی بدیل دیپلماسی در جنگ و صلح!

دانستنی آنلاین: روز گذشته، هنری کیسینجر، استراتژیست ارشد ایالات متحده آمریکا، وزیر خارجه سابق و مشاور روسای جمهوری ایالات متحده که همچنان در تحلیل و مشاور دادن در امور جهانی فعال است،  صدمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت. به گزارش دانستنی آنلاین، بسیاری از دانشمندان بر این نکته اتفاق نظر دارند که کهولت سن، […]

دانستنی آنلاین: روز گذشته، هنری کیسینجر، استراتژیست ارشد ایالات متحده آمریکا، وزیر خارجه سابق و مشاور روسای جمهوری ایالات متحده که همچنان در تحلیل و مشاور دادن در امور جهانی فعال است،  صدمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت.

به گزارش دانستنی آنلاین، بسیاری از دانشمندان بر این نکته اتفاق نظر دارند که کهولت سن، موجب زوال عقل، ناتوانی در تصمیم گیری و عدم درک مسائل پیرامونی می شود. به رغم آنکه این نظریه بر اساس تحقیقات علمی و پزشکی به اثبات رسیده است و نمونه های فراوانی در تائید آن وجود دارد، اما  نمی توان گفت این موارد در خصوص شخصی همچون هنری کیسینجر نیز صدق می کند.

او به رغم آنکه یک قرن را پشت سر گذاشته است، همچنان یکی از تحلیلگران و نظریه پردازان طراز اول جهان به شمار می رود که بسیاری از سیاستمداران جوان باید در نزد او علم سیاست را بیاموزند.

هنری کیسینجر

کیسینجر کیست؟

کیسنجر در ۲۷ مه ۱۹۲۳ در آلمان به دنیا آمد و به‌ عنوان یک پناهجوی یهودی به همراه خانواده‌اش در سال ۱۹۳۸ از آلمان دوره نازی‌ها گریخت. در ایالات متحده تحصیلات دانشگاهی‌اش را ادامه داد و در ۱۹۵۴ با درجه دکتری از هاروارد فارغ‌التحصیل شد.

این سیاستمدار شناخته‌شده جهانی نقشی کلیدی در سیاست خارجی ایالات متحده در دو دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ از جمله تلاش‌ها برای بیرون کشیدن ایالات متحده از ویتنام داشت.

کیسینجر از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ یکی از مورد اعتماد‌ترین مشاوران نیکسون، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده، بود و بعد از ماجرای واترگیت که سی‌وهفتمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده را سرنگون کرد، قدرت او افزایش یافت. جرالد فورد که بعد از نیکسون به ریاست‌جمهوری رسید مدال آزادی ریاست‌‌جمهوری را در سال ۱۹۷۷ به کیسینجر اعطا کرد. کیسینجر همچنین در سال ۱۹۷۳ به‌‌دلیل فعالیت‌هایش برای آتش‌بس در ویتنام جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

هنری کیسینجر

کیسینجر نقش محوری در تنش‌زدایی و کاهش تنش‌های جنگ سرد بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۹ ایفا کرد.

دیوید کیسینجر روز پنجشنبه در واشنگتن‌ پست نوشت که صدمین سالگرد تولد پدرش ممکن است برای هر کسی که با قدرت شخصیت و عشق او به نمادهای تاریخی آشنا باشد، غیرقابل اجتناب باشد. او نه تنها بیشتر از همسالان، مخالفان برجسته و شاگردانش زنده مانده است، بلکه در طول دهه ۹۰ زندگی خود نیز به‌طور خستگی‌ناپذیری فعال بوده است.

دیوید کیسینجر همچنین نوشت که کیسنجر بزرگ این هفته را با بازدید از نیویورک، لندن و زادگاهش «فورت» در آلمان جشن خواهد گرفت.

کیسینجر و جیمی کارتر

منتقدان و تحسین‌کنندگان کیسینجر چه می‌گویند؟
هنری کیسینجر تئوریسین مکتبی در عرصه سیاست خارجی بود که نگاهی «عملگرا» به بحران‌ها و معضلات بین‌المللی داشت. «سیاست واقع گرایانه» که هنری کیسینجر به عنوان مجری آن شناخته می‌شود پایبندی به اصول اخلاقی و ایدئولوژیک را در عرصه سیاست خارجی رد می‌کند.

منتقدان هنری کیسینجر از نقش او در کودتای سال ۱۹۷۳ در شیلی که منجر به سرنگونی حکومت سوسیالیستی سالوادور آلنده شد انتقاد می‌کنند. جنگ ویتنام، بمباران کامبوج و به رسمیت شناختن اشغال تیمور شرقی از نظر منتقدان هنری کیسینجر از دیگر نقاط تاریک کارنامه او است.

رید برودی، از وکلای مدافع حقوق بشر درباره هنری کیسینجر می‌گوید: «برای من جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نیست که سیاست او منجر به مرگ صدها هزار نفر شد و دموکراسی را در چند کشور نابود کرد.»

این وکیل مدافع حقوق بشر از اینکه هنری کیسینجر هرگز مجبور به پاسخگویی بابت اقداماتش نشد ابراز تاسف می‌کند.

مونتاسیر مامون، تاریخ‌نگار در دانشگاه داکا نیز معتقد است که هنری کیسینجر در سال ۱۹۷۱ «فعالانه از نسل‌کشی در بنگلادش» حمایت می‌کرد.

در مقابل طرفداران هنری کیسینجر از دستاوردهای او از جمله بهبود روابط با چین در دهه ۱۹۷۰ و نقش او در مذاکرات صلح ویتنام ستایش می‌کنند.

کیسینجر در سال‌های اخیر به‌عنوان یک سیاستمدار بزرگ همچنان به روسای جمهوری جمهوریخواه و دموکرات از جمله کاخ سفید دوران دولت دونالد ترامپ، مشاوره داده است./ایندیپندنت/دانستنی آنلاین

کیسینجر صد ساله

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=142659

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi