3

ارزش ذاتی سهم چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

  • کد خبر : 82779
  • 24 می 2021 - 10:40
ارزش ذاتی سهم چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

تحلیل‌گران بورس همیشه بدنبال فاکتورهایی کامل و کارآمد هستند تا بتوانند بهترین موقعیت را برای معاملات خود و کسب سود بالا پیدا کنند. پس در نظر داشته باشید برای چیدن استراتژی‌های لازم برای معاملات بورسی یکسری ملاک و معیارها نیاز داریم.که در ابتدا تحلیل‌گران بنیادی به سراغ ارزش ذاتی سهم می‌روند و بررسی می‌کنند که […]

تحلیل‌گران بورس همیشه بدنبال فاکتورهایی کامل و کارآمد هستند تا بتوانند بهترین موقعیت را برای معاملات خود و کسب سود بالا پیدا کنند. پس در نظر داشته باشید برای چیدن استراتژی‌های لازم برای معاملات بورسی یکسری ملاک و معیارها نیاز داریم.که در ابتدا تحلیل‌گران بنیادی به سراغ ارزش ذاتی سهم می‌روند و بررسی می‌کنند که چه تفاوی با قیمت بازار دارد که پس از بررسی این تفاوت‌ها، شروع به انجام معاملات بورسی می‌کند. یکی از این فاکتورها محاسبه ارزش ذاتی سهام می‌باشد، ارزش ذاتی یک سهم بر اساس یک ایده بوجود آمده:”قیمت هر سهم در نهایت به سمت میانگین ارزش ذاتی آن سهم حرکت خواهد کرد” و این یک دیدگه بلند مدت می‌باشد.

ارزش ذاتی سهم چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

ارزش ذاتی سهم چیست؟

همانطور که گفته شد تحلیل‌گران از ارزش ذاتی سهم برای معاملات بورسی خود استفاده می‌کنند. ارزش ذاتی سهم یکی از رایج‌ترین اصطلاحات بورسی است که بر اساس یکسری فرمول‌های منحصر به‌فرد خود محسابه می‌شود. حال قرار است به ماهیت کلی و فرمول‌های آن بپردازیم.
قیمت تحت تاثیر عواملی چون میزان عرضه و تقاضا، اوضاع سیاسی کشور، اوضاع بازار و … قرار میگیرد اما ارزش ذاتی میزان اهمیت و پر سود بودن یک سهم را نشان می‌دهد و دوعامل سودآوری و طریقه کسب سود بر روی ارزش ذاتی بسیار تاثیر گذار است، که درک تفاوت ارزش و قیمت بسیار مهم است.

تحلیل‌گران همه‌ی جوانب واحدهای اقتصادی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا بتونند به قدرت سوددهی یک سهم دست یابند. آن‌ها برای آنکه متوجه شوند سهام شرکت‌های بورسی در آینده هم سودآوری دارند، پتانسیل رشد، صورت‌های مالی، دارایی شرکت بروسی را مورد بررسی قرار می‌دهد. از طریق رضایت مشتریان، میزان ریسک، وضعیت در مقایسه با رقبا، پیش‌بینی وضعیت سود در آینده می‌توان فهیمید که میزان سوددهی آن سهم چگونه است. با پیش‌بینی جریان‌ها و صورت‌های مالی فعالیت یک شرکت بورسی، می‌توان ارزش ذاتی سهام آن شرکت را تعیین کرد.
اگر بدنبال سرمایه گذاری بلند مدت هستید ارزش ذاتی سهم یکس از مهم‌ترین عوامل استکه باید آن‌را در نظر داشته باشید، پس می‌توان گفت ارزش ذاتی سهم در تحلیل بنیادی خیلی موثر است و همانطور که گفته شد تصور تحلیل‌گران بر این است که قیمت سهام به مرور زمان به ارزش ذاتی خود نزدیک می‌شود. هنگامی که قیمت هر سهم از ارزش ذاتی خودش کم‌تر باشد تحلیل‌گران بنیادی اقدام به خرید سهم می‌کنند، زیرا در این حالت ارزش بازاری از ارزش ذاتی کمتر است پس پیش‌بینی می‌شود به مرور زمان آن سهم شروع به رشدکردن می‌کند. به این حالت بازار undervalue گفته می‌شود ولی به زمانیکه قیمت هر سهم از ارزش ذاتی آن بیشتر باشد، به این حالت از بازار overvalue می‌گویند که این حالت بهترین زمان برای فروش سرمایه‌گذاران است. پس ارزش و قیمت دو فاکتور بسیار مهم است برای سرمایه‌گذاران زیرا با درک فرق میان این دو متوجه می‌شوند که چه زمانی باید اقدام به خرید سهم و چه زمانی اقدام به فروش سهم کنند که فرق میان این دو، اصلاح حباب بازار می‌گویند.

زمانی حباب مثبت بوجود می‌آید که قیمت یک سهم از ارزش ذاتی آن سهم بیشتر باشد و در این حالت باید وارد صف فروش شد، اما زمانی حباب منفی بوجود می‌آید که قیمت سهم از ارزش واقعی آن کم‌تر باشد که در این حالت بر خلاق حباب مثبت باید وارد صف خرید شد.

ارزش ذاتی سهم چگونه محاسبه می‌شود؟

تحلیل بنیادی یک روش کالا تخصصی است، که تحلیل‌گران بنیادی می‌توانند ارزش ذاتی یک سهم که عملی بسیار پیچیده است را  محاسبه کنند. در نظر داشته باشید که تحلیل‌گران بنیادی زمان بسیار زیادی را صرف آموزش تحلیل بنیادی کرده‌اند و یادگیری این موضوع کار هر کسی نیست و باید زمان زیادی را صرف آموزش کند که به همین خاطر یکسری شرکت‌هایی وجود دارند که تحلیل‍های خود را در زمینه خرید و فروش سهام، در اختیار سهام‌داران می‌گذارند.
یکی از روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن ارزش ذاتی سهم دست پیدا کرد، مدل گوردون است که باید ارزش ذاتی سهم را، ب مبنای ارزش فعلی سود تقسیمی پیش بینی شده با نرخ ثابت، محسابه کرد. که این فرمول به روش زیر است:

Intrinsic value of stock = D ÷ ( k-g )

D  سود تقسیمی مورد انتظار هر سهم، K  بازده مورد انتظار سرمایه‌گذار و g نرخ رشد مورد انتظار سود تقسیمی سهام است.

ارزش دارایی‌های مالی شرکت چگونه محاسبه می‌شود؟

تحلیل‌گران با استفاده از محاسبه ارزش دارایی‌های یک شرکت، به ارزش ذاتی هر سهم دست می‌یابند. که این امر رویکردهای متفاوتی دارد.

رویکرد ترازنامه‌ای: موارد شهودی و غیر شهودی ارزش دارایی‌های شرکت مورد محاسبه قرار می‌گیرد. محاسبه NAV روش رایج در رویکرد ترازنامه‌ای است. برای محاسبه ارزش دارایی‌های یک شرکت از معیاری به اسم NAV به استفاده می‌شود که در در یک شرکت فاکتورهایی از جمله: ذخیره ارزش دارایی‌ها، سود محقق شده بعد از تاریخ ترازنامه، ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی، ارزش افزوده پرتفوی بورسی وحقوق صاحبان را به هم اضافه و بر تعداد سهام شکت تقسیم می‌شود ولی در نظر داشته باشید که از این روش نباید بدنبال سود و زیان باشیم.

رویکرد نسبی: نسبت P/E یکی از پرکاربرد ترین نسبت‌ها در این زمینه است ولی تنها این نسبت در اینجا موجود نیست ممکن است نسبت‌های دیگری هم باشد. در این رویکرد ارزش شرکت‌ها بر اساس شرکت‌های مشابه خود مورد بررسی قرار می‌گیرد و افرادی این رویکرد را قبول دارند، براین باورند که دارایی‌های مشابه دارند، ارزش‌های یکسانی نیز دارند. پس در نظر داشته باشید بهترین راه برای دست‌یابی به نتیجه‌های دقیق‌تر از ضریب‌ها و شاخص‌های مخصوص آن استفاده می‌شود.

رویکرد تنزیلی: یکی از دقیق‌ترین روش‌های ارزش‌گذاری که از طریق جریان‌های نقدی تولیدی یک شرکت مورد بررسی و محاسبه قرار می‌گیرد، رویکرد تنزیلی است. برای بدست‌آوردن ارزش یک شرکت در رویکرد تنزیلی، جریان‌های نقد آتی شرکت با توجه به یک نرخ مشخص، تنزیل می‌شود.

سخن‌آخر
تحلیل‌گران قبل از خرید سهم با توجه به رویکردهای بنیادی بدنبال دستیابی و بررسی قیمت فعلی سهم و ارزش ذاتی آن هستند و همانطور که گفته شد آن‌ها به این باورند که قیمت هر سهم در گذر زمان به ارزش ذاتی خود سهم نزدیک می‌شود و با درک تفاوت میان این دو می‌توان پی برد که چه زمانی برای خرید و فروش هر سهم مناسب است.

سایت آکادمی بورس با منابع کافی بورسی و با بهره‌گیری از دانش متخصصان این حوزه در زمینه سرمایه گذاری در بورس می‌تواند کمک شایانی به شما کند.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=82779

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi