3

احیای زیستگاه طبیعی جبیر ایرانی در نایبند عسلویه

  • کد خبر : 129753
  • 01 آبان 1401 - 11:40
احیای زیستگاه طبیعی جبیر ایرانی در نایبند عسلویه

فرآیند احیای زیستگاه طبیعی جبیر ایرانی در نایبند از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و این زیستگاه احیا شد. به گزارش دانستنی آنلاین ،فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد:پس از ۱۳ سال تلاش، زیستگاه طبیعی جبیر ایرانی در نایبند عسلویه احیا شد و ۱۵ جبیر پرورش یافته زندگی را در این منطقه […]

فرآیند احیای زیستگاه طبیعی جبیر ایرانی در نایبند از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و این زیستگاه احیا شد.

جبیر‌های پرورش‌یافته پا به زیستگاه طبیعی نایبند عسلویه گذاشتند

به گزارش دانستنی آنلاین ،فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد:پس از ۱۳ سال تلاش، زیستگاه طبیعی جبیر ایرانی در نایبند عسلویه احیا شد و ۱۵ جبیر پرورش یافته زندگی را در این منطقه از سرگرفتند.فرآیند احیای زیستگاه طبیعی جبیر ایرانی در نایبند از سال ۱۳۸۸ آغازشد و در ابتدا با حصار بندی یک محدوده ۱۰۰ هکتاری، ۱۵ راس جبیر در چند نوبت از استان هرمزگان به این زیستگاه فرستاده شد تا فرآیند تکثیر و احیا در استان بوشهر آغاز شود.

فرهاد قلی‌نژاد افزود: این روند با همه فراز و نشیب‌هایی که داشت ادامه یافت و امروز جمعیت جبیر‌های موجود در مرکز تکثیر و پرورش پارک ملی نایبند به ۵۱ راس رسیده است.
وی ادامه داد: حمایت مالی این فرایند را شرکت پلیمر آریاساسول در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود به عهده داشته و این شرکت امروز لقب حامی جبیر ایرانی به خود گرفته است.
محمدرضا حیدرزاده مدیر عامل شرکت آریاساسول نیز گفت: ساخت مرکز، تامین ۱۰ نیروی انسانی برای خدمات حفاظتی و مراقبتی از آهوان جبیر، تکمیل ساختمان محیط‌بانی، ساخت نیروگاه خورشیدی و نصب دوربین‌های مدار بسته و نظارتی از اقدام‌های این شرکت برای کمک به احیا زیستگاه طبیعی این گونه حیات وحش استان بوشهر بوده است.
خسرو درویشی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر هم گفت: دامداران همجوار این منطقه باید تزریق واکسن به دام‌های خود را با جدیت دنبال کنند و از ورود آن‌ها به محدود حفاظت شده زیست جبیر بپرهیزند. همچنین لازم است مردم در مسیر‌هایی که از این زیستگاه می‌گذرد با دقت بیشتری عبور کنند.
جبیر از حیوانات تیز رو است که می‌تواند با سرعت ۸۰ کیلومتر بدود، پستانداران علف خوار است و شاخص‌ترین تفاوت او با آهو یا غزال این است که در هر ۲ جنس نر و ماده شاخ دارند؛ گوش و دم بلندتر و بدن‌های کوچک و ظریف تری دارند، انسان گریز هستند و جمعیت آن‌ها در خارج از مناطق تحت حفاظت به دلیل گسترش تعقیب و شکار، تخریب زیستگاه و خشکسالی به شدت رو به کاهش است.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۴ / ۵. تعداد امتیازات: ۹۳

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=129753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi