آی‌اواس و اندروید؛ دو دنیای متفاوت

حریم خصوصی

در چند سال گذشته اپل با تمرکز بر حریم شخصی افراد را به خرید آی‌فون ترغیب کرده است. بنابر گفته‌های اپل حجم کمتری از اطلاعات مهم شما روی ابر فرستاده می‌شود و قسمت بیشتر آن به‌طور امن روی دستگاه ذخیره می‌شود. همچنین این شرکت از ابتدای تولید آی‌فون، دسترسی کمتری به اطلاعات شما داشته است. سیاست‌های امنیت حریم خصوصی اپل را روی سایت آن می‌توانید ببینید. قسمت اعظم اطلاعاتی که به اپل فرستاده می‌شود، از جمله تاریخچه‌ جست‌وجو و موقعیت‌ها روی نقشه، جمع‌آوری می‌شود اما ابتدا رد شما از روی این اطلاعات پاک می‌شود، بعد برای اپل ارسال می‌شود. البته این اتفاق برای همه‌ اطلاعات نمی‌افتد، مثلا اگر از اپلیکیشن Find My iPhone استفاده می‌کنید اپل نیاز دارد شما را بشناسند و بداند گوشی هوشمند شما کجاست تا بتواند شما را به آن برساند. نام رسمی این‌گونه حفاظت از حریم خصوصی Differential Privacy است، به این معنا که اپل اطلاعات کاربرانش را جمع می‌کند و آنها را در هم پخش کرده تا اطلاعات افراد از روی آن ردیابی نشود اما دیتای کلی قابل تحلیل باشد.

گوگل اما علاقه دارد تا جایی که می‌تواند اطلاعات شخصی بیشتری جمع کند تا در نتیجه، خدمات شخصی‌تری ارائه دهد. در حقیقت نیاز دارد جزئیات زیادی درباره شما بداند. سیاست‌های امنیت حریم خصوصی آن را می‌‌توانید روی گوگل ببینید. در حقیقت دو سوال وجود دارد که چه مقدار اطلاعات (اطلاعات شخصی شما) جمع می‌شود و اینکه از این اطلاعات چطور استفاده می‌شود؟ گوگل گفته است از تمام اطلاعاتی که دریافت می‌کند به روش‌هایی موثر و معقول استفاده می‌کند. این مساله‌ای است که ممکن است به همین راحتی آن را باور نکنید. گوگل در قسمت سیاست‌های امنیت حریم خصوصی گفته است که ما اطلاعات را برای ارائه‌ خدمات بهتر به کاربرانمان جمع‌ می‌کنیم. اطلاعاتی مانند زبانی که صحبت می‌کنید، ویدئویی که علاقه دارید ببینید، افرادی که برای شما اهمیت بیشتری دارند و حتی زمان‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید.

از طرف دیگر این اطلاعات به گوگل کمک می‌کند تا سرویس بهتری در مقایسه با اپل به شما ارائه کند، برای مثال تبلیغاتی که برای شما کاربردی‌تر است به نمایش گذاشته می‌شود، هنگام جست‌وجو در گوگل نتایج شخصی شده و نزدیک‌تر به پاسخ دلخواه شما نمایش داده شود، افرادی که با شما سلیقه مشابه دارند برای دوستی پیشنهاد می‌شوند، ویدئوهایی که دوست دارید مدام به شما پیشنهاد می‌شوند و دستیار گوگل شما را بهتر از سیری می‌شناسد. البته اینکه شکستن حریم خصوصی ارزش این کار را دارد یا نه به شما بستگی دارد. شکی وجود ندارد که اپل علاقه‌ کمتری به پروفایل‌سازی برای کاربرانش دارد و تمرکز اصلی‌اش حفظ امنیت حریم خصوصی کاربران است. گوگل تایید کرده است که اطلاعات بیشتری جمع می‌کند اما تعهد داده است در استفاده از آن محتاط باشد، پس در نهایت اینکه شما چقدر به این کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی اعتماد دارید و با کدام سیستم‌عامل راحت‌تر هستید همه چیز را مشخص می‌کند.

 سازگاری

در حال حاضر با تصمیم‌های اپل در این راه آشنا هستیم، درست است که آی‌تونز از ویندوز پشتیبانی می‌کند و با اندروید می‌شود به اپل‌موزیک گوش داد اما در حقیقت اپل می‌خواهد کاربرانش فقط از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خودش استفاده کنند. تازه‌ترین مثال این قضیه می‌تواند هوم‌پاد باشد که اسپاتیفای یا اندروید را پشتیبانی نمی‌کند و کاربر را در دایره محصولات و سرویس‌های اپل نگه می‌دارد. همیشه معروف بوده است که آی‌او‌اس به شرطی عالی است که روش اپل را برای انجام کارها دوست داشته باشید، در غیر این صورت ناچارید پلت‌فرم دیگری انتخاب کنید. موضوعی که ما در اینجا قصد داریم بررسی کنیم خود آی‌او‌اس و اندروید به‌طور مشخص نیست، بلکه قصد داریم درباره اکوسیستم صحبت کنیم، اگر با هوم‌پاد‌، تلویزیون‌ اپل و آی‌کلود‌ شروع به کار کردن کنید آن‌چنان وابسته به آن می‌شوید که خارج شدن از آن ممکن نخواهد بود و اگر گوگل را برای ایمیل، ذخیره‌ اطلاعات و عکس روی ابر انتخاب کنید آسان‌تر می‌توانید پلت‌فرم‌‌تان را عوض کنید. فرقی نمی‌کند سیستم‌عامل مورد‌نظرتان چه باشد مک، ویندوز، کروم، آی‌او‌اس یا اندروید به هر حال این کارها روی همه این سیستم‌عامل‌ها ممکن است.

پروسه کوچ کردن از اندروید به آی‌اواس در دانلود چند اپلیکیشن و ورود به حساب کاربری خلاصه می‌شود. اما تغییر آی‌او‌اس به اندروید از طریق اکانت اپل کار سختی است، شاید بتوانید ایمیل و تقویم‌ را روی اندروید بازیابی کنید اما هیچ راهی برای دستیابی به آی‌کلود، عکس‌های اپل، فیلم‌های آی‌تیونز یا حتی پیامک‌های شما در آی‌مسیج وجود ندارد. البته این نکته مهمی است که به خاطر محبوبیت و شهرت آی‌فون سازندگان سرویس‌های دیگر مجبور به پشتیبانی از آن شده‌اند، پس در نهایت دست شما در انتخاب دستگاهی از شرکت‌های رقیب باز خواهد بود. اگر آی‌او‌اس را انتخاب کنید می‌توانید از اپل واچ یا از ساعت‌های هوشمند اندروید استفاده کنید. حتی می‌توانید فیلم‌ها و عکس‌های‌تان را روی تلویزیون اپل یا کروم ‌کست نمایش دهید یا آهنگ‌ دلخواه را روی هوم‌پاد یا آمازون اکو پخش کنید.

اما اگر انتخاب شما اندروید باشد باید قید دستگاه‌های ساخت اپل را بزنید. همان‌طور که گفتیم این بیشتر مربوط به خدمات اپل و گوگل است و به خدمات آی‌او‌اس و اندروید ارتباط کمتری دارد. اما اگر در حال حاضر سیستم‌عامل شما آی‌او‌اس است و احتمال می‌دهید ممکن است روزی از اندروید استفاده کنید، بهتر است از همین حالا برای اپلیکیشن‌ها از گوگل یا از گزینه‌های میانه مثل اسپاتیفای و نت‌فلیکس استفاده کنید، که کارکرد آنها به سیستم‌عامل شما بستگی ندارد. اگر خانه‌ای با تلویزیون اپل و مک‌بوک دارید که روشنایی لامپ‌ها هم به وسیله‌ هوم‌کیت کنترل می‌شود، اگر گوشی هوشمند شما آی‌فون باشد قطعا کار شما راحت‌‌تر خواهد بود. می‌توان نتیجه گرفت تصمیم شما در انتخاب سیستم‌عامل گوشی‌ هوشمند تاثیر زیادی بر خدمات ابر و تجهیزات جانبی دارد و گاهی شرایط یا انتخاب‌های گذشته شما را مجبور به انتخاب یک موبایل می‌کند.

 امنیت

در زمینه‌ امنیت مقایسه‌ آ‌ی‌او‌اس و اندروید معمولا به نفع آی‌اواس تمام می‌شود. تعداد بدافزارهایی که دستگاه‌های اندرویدی را هدف قرار داده‌اند بیشتر است، و تعداد حملات موفق آنها نیز بیشتر است. همچنین آپدیت‌های امنیتی آن نیز سرعت کمتری دارند که البته در این بخش علاوه بر گوگل شرکای این شرکت در تامین سخت‌افزار نیز سهیم هستند و بار همه مشکلات بر دوش گوگل نیست. با اینکه آی‌فون‌ها نیز در برابر این حمله‌ها به‌طور کامل در امان نیستند، اما امنیت بیشتری دارند. با داشتن آی‌فون کمتر نگران امنیت گوشی هوشمندتان خواهید بود. این موضوع البته همیشه به محدودیت‌هایی در عملکرد اپلیکیشن‌ها منجر می‌شود، اما قسمت خوب ماجرا این است که در عوض اپلیکیشن‌های مخرب به راحتی امکان در دست گرفتن کنترل گوشی همراه شما را نخواهند داشت.

از طرفی وضع اندروید هم آنقدرها بد نیست. اگر گوشی اندرویدی‌‌تان را از یک فروشنده‌ معتبر بخرید و اپلیکیشن‌ها را فقط از گوگل پلی‌استور دانلود کنید مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد، البته همیشه باید احتیاط کرد. آمارها البته به نفع کاربران اندروید نیستند، نویسندگان بدافزارها بیشتر سیستم‌عامل‌های گوگل را مورد هدف قرار می‌دهند چرا که حمله به آنها کار ساده‌تری است و تعداد دستگاه‌های آن هم خیلی بیشتر از آی‌فون است. علاوه بر این‌ تعداد زیادی دستگاه‌ قدیمی‌ اندروید هم مشغول به کار هستند که در نهایت بستری مناسب برای فعالیت هکرها به وجود آورده‌اند. در حال حاضر اپلیکیشن‌های پلی‌استور به‌طور خودکار و مداوم روی گوگل اسکن می‌شوند، در نتیجه فعالیت‌های مشکوک به سرعت تشخیص داده می‌شود و گوگل آنها را متوقف می‌کند.

 طبق اعلام گوگل تا پایان سال ۲۰۱۶ روی ۰۵/ ۰ درصد از دستگاه‌های اندرویدی که فقط از اپلیکیشن‌های گوگل‌پلی استفاده می‌کردند اپلیکیشن‌های ناامن نصب بوده است. با وجود اینکه این عدد نسبت به سال قبل از آن پیشرفت خوبی داشته اما باز هم ۰۵/ ۰ درصد آمار بسیار زیادی است. در کل می‌توان گفت اندروید در حال پیشرفت است، اما باز هم به پای آی‌او‌اس نمی‌رسد. اپلیکیشن‌هایی که برای آی‌او‌اس نوشته می‌شوند لازم است به‌طور کامل توسط اپل بررسی و تایید شوند، به همین خاطر هک کردن هر دستگاه اپل کار سختی به حساب می‌آید. گرچه گاهی مشکلات امنیتی به وجود می‌آیند و نیاز به رفع شدن دارند، اما معمولا به راحتی حل می‌شوند. در نتیجه در این بخش اپل برنده‌ واقعی است. امنیت اندروید در حال پیشرفت است، اما در زمینه‌ امنیت اپل حرف اول را می‌زند. اگر قصد دارید گوگل را انتخاب کنید، بهتر است حتما همه اپلیکیشن‌های مورد نیاز را از گوگل‌پلی نصب کنید و از اپلیکیشن‌های مشکوک و خارج از این فروشگاه دوری کنید.

منبع: دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین