3

آیا می دانید گاز شیل چیست؟

  • کد خبر : 15956
  • 10 مرداد 1396 - 12:02
آیا می دانید گاز شیل چیست؟

اخیراً در بسیاری از بررسی‌ها و مطالعات نفتی با واژه‌ای به نام گاز شیل برخورد می‌کنیم. گاز شیل یا ذخایر نامتعارف گاز طبیعی چیست؟ شیل‌های گازی گروه متنوعی از سنگ‌ها هستند که دارای متان محبوس در داخل خود بوده و در اعماق زمین وجود دارند، ولی می‌توان به وسیله حرارت دادن یا ایجاد شکاف هیدرولیکی، متان آن ها را استخراج کرد.

اخیراً در بسیاری از بررسی‌ها و مطالعات نفتی با واژه‌ای به نام گاز شیل برخورد می‌کنیم. گاز شیل یا ذخایر نامتعارف گاز طبیعی چیست؟

شیل نوعی سنگ رسوبی است که از رس فشرده شده به صورت ورقه‌های نازک، تشکیل شده است.

شیل‌های گازی گروه متنوعی از سنگ‌ها هستند که دارای متان محبوس در داخل خود بوده و در اعماق زمین وجود دارند، ولی می‌توان به وسیله حرارت دادن (تقطیر) و یا ایجاد شکاف هیدرولیکی، متان آن را از دل آن ها استخراج کرد.

در حال حاضر به شیل‌های نفتی و گازی توجه نسبتاً زیادی می‌شود چون به عنوان یک سوخت فسیلی، ممکن است جایگزین ذخائر متعارف گازی (که انتظار اتمام آن می‌رود)، شوند.

انسان از مدت‌ها پیش به وجود گاز در صخره‌های شیل پی‌برده بود؛ اما این صخره‌ها بر خلاف میادین معمولی گاز، حالت متخلخل و شبکه موئینه ندارند و بنابراین استخراج گاز به راحتی از آن‌ها قابل انجام نیست.

بر اساس فناوری جدید با فشار آب یا شن، دهانه ذخایر گازی باز می‌شود و امکان جریان گاز فراهم می‌گردد. در همین حال برای استخراج تجاری متان باید چاه های متعددی به دلیل فشار پایین گاز حفر شود.

 

گاز شیل

آمریکا از بزرگ ترین دارندگان ذخائر گاز شیل جهان است، بر اساس برآوردهای انجام گرفته بیش از ۲۳ درصد این ذخائر در آمریکا واقع شده است.

افزایش مصرف گاز محرکی برای توسعه بهره‌برداری از گاز شیل در گستره جهانی است.

ذخایر فراوان گاز شیل جهان حدود ۴۰۰ تریلیون فوت مکعب تخمین زده می‌شود که در کل اروپا، آمریکای لاتین و آسیا پاسیفیک گسترده شده است.

 

منبع: همشهری‌آنلاین

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi