3

آیا دولت از جیب مردم پول بر می دارد؟

  • کد خبر : 131909
  • 13 نوامبر 2022 - 11:47
آیا دولت از جیب مردم پول بر می دارد؟

مهدی پازوکی تحلیگر مسائل اقتصادی گفت: چاپ اسکناس بدون پشتوانه به معنی برداشتن پول از جیب مردم است. به گزارش دانستنی آنلاین، مهدی پازوکی درخصوص احتمال استقراض دولت از بانک مرکزی برای رفع کسری بودجه عنوان کرد: به نظر من دولت به هیچ عنوان نباید برای حل کسری بودجه خود حتی به بانک‌ها نزدیک شود. […]

مهدی پازوکی تحلیگر مسائل اقتصادی گفت: چاپ اسکناس بدون پشتوانه به معنی برداشتن پول از جیب مردم است.

چاپ پول

به گزارش دانستنی آنلاین، مهدی پازوکی درخصوص احتمال استقراض دولت از بانک مرکزی برای رفع کسری بودجه عنوان کرد: به نظر من دولت به هیچ عنوان نباید برای حل کسری بودجه خود حتی به بانک‌ها نزدیک شود. چون کشور در حال حاضر به شدت درگیر افزایش نقدینگی است و با تورم سنگینی دست و پنجه نرم می‌کند. لذا اگر حتی دولت گوشه چشمی به بانک ها داشته باشد، بحرانی بی سابقه کشور را فرا خواهد گرفت. زیرا به هرحال بانک‌ها هم سراغ بانک مرکزی می‌روند و همه اینها منجر به افزایش نقدینگی و تورم سنگین خواهد شد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که دولت بارها وعده داده بود که رشد پایه پولی را متوقف کند، اما به هیچ عنوان در این زمینه موفق عمل نکرده است و چاپ پول با اهداف سیاسی یا برای جبران کسری بودجه و نقدینگی دولت صورت می‌گیرد. واقعیت این است که چنین اقدامی به این معنی است که دولت دست خود را در جیب مردم کرده و سعی دارد از این طریق ناکارآمدی خود را جبران کند.زیرا عملا  چاپ اسکناس بدون پشتوانه به معنی برداشتن پول از جیب مردم است. چون این راهکار درنهایت زمینه ساز بحران تورم می‌شود. در این باره دولت دو راه دارد. یا باید فروش نفت را افزایش بدهد که آنهم با توجه به تحریم ها و بی نتیجه ماندن برجام، بعید است که بتواند نفت بیشتری به فروش برساند. یعنی مشخصا درآمدها همانطور که سازمان برنامه هم اعلام کرده، محقق نمی‌شود. راه دوم این است که هزینه های خود را کاهش دهد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به چاپ پول توسط بانک مرکزی عنوان کرد: یکی از ابزارهایی که در اختیار بانک‌ها قرار دارد چاپ پول است. اما نکته مهم این است که در ایران این ابزار هرچند در اختیار بانک مرکزی قرار دارد اما بانک مرکزی عملا در اختیار و تحت فرمان دولت است. به همین دلیل دولت‌ها برای رفع کسری بودجه، به سراغ بانک مرکزی می‌روند و همین امر منجر به ایجاد بحران تورمی و بحران بدهی می‌شود. البته اگر بتوان بر روند خلق پول و چگونگی تخصیص آن نظارت داشت، می‌توان با هدایت این منابع به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی به رشد و شکوفایی اقتصادی رسید. اما در ایران این اتفاق رخ نمی‌دهد و چنین نظارتی وجود ندارد همین باعث می‌شود که پول‌های چاپ شده به سمت فعالیت‌های غیر مولد بروند و این  قطعاً آثاری مخرب ازجمله بحران تورمی را به دنبال دارد. زیرا به طور کلی  پول بی‌پشتوانه، ارزش ذاتی ندارد.

پازوکی تاکید کرد: به نظر من به هیچ عنوان نباید دولت به سراغ استقراض از بانک مرکزی و بانک هم سراغ چاپ پول برای رفع کسری بودجه برود. اما اوراق بدهی یکی از راه‌های تامین منابع درآمدی دولت است که به نظر من می‌توان روی آن حساب باز کرد. البته اگر درآمدهای مالیاتی بتواند بودجه جاری دولت را پوشش دهد، دولت نیازی به انتشار اوراق بدهی نخواهد داشت. هرچند طبق قانون قرار بوده از برنامه سوم به بعد، بودجه جاری از منابع مالیات باشد ولی این مالیات کمتر از ۵۰ درصد بودجه جاری را پوشش می‌دهد. در نتیجه در شرایط فعلی مالیات هزینه‌های جاری دولت را پوشش نمی‌دهد. البته باید در نظر داشت که ما محدودیت افزایش درآمد مالیاتی را داریم.

وی در پایان عنوان کرد: من به شدت با روش قرض از بانک مرکزی مخالف هستم. این باعث پول پرقدرت یعنی چاپ پول می‌شود و اثر فزاینده‌ای بر حجم نقدینگی دارد، بر خلاف روش اوراق بدهی که این اثرات را ندارد. هرچند باید توجه داشت که نرخ اوراق بدهی باید منطقی باشد. باید توجه داشت که بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ پس انداز امسال نسبت به سال گذشته، مثبت است. ولی مشکل این است که این پس انداز به سرمایه‌گذاری تبدیل نمی‌شود. به خاطر همین مشکل اشتغال هم حل نمی‌شود. زیرا فضای کسب و کار هم در ایران به شدت نامناسب است. / اقتصاد 100

 

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=131909

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi