کارشناسان معتقدند علت استقبال بی سابقه شهروندان ایرانی از پیام رسانی همچون تلگرام، فارغ از مسائل فنی و امنیتی، عدم تمایل مردم برای مراجعه به رسانه‌های رسمی از جمله صدا و سیما است. برخی روزنامه‌نگاران معتقدند توقیف تعداد پر شماری از مطبوعات در سال ۱۳۷۹ را می‌توان شروعی بر پایان مطبوعات رسمی در ایران و شروع جست و جوی راه‌های جایگزین برای کسب اطلاعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و … دانست. با گذشت زمان و فراگیر شدن اینترنت و ورود گوشی‌های هوشمند فضای رسانه‌ای کاملا تغییر کرد. شبکه اجتماعی فیس‌بوک، وی‌چت و وایبر از جمله شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی هستند که طی سال‌های گذشته یا فیلتر شده یا با کندی سرعت مواجه شده‌اند و در نهایت تلگرام بود که طی چند سال گذشته با استقبال گسترده مردم مواجه و وارد مناسبات سیاسی-اجتماعی ایران شد. به گونه‌ای که در نظر سنجی‌های صورت گرفته همچون مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) میزان عضویت در آذرماه سال ۱۳۹۴، ۳۷درصد؛ در بهمن ماه سال ۱۳۹۵، ۶۰ درصد و در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ این میزان به ۲/ ۶۲ درصد رسیده است.  طی سال‌های اخیر از همین مجرا هزاران شغل ایجاد و فعالیت‌های اقتصادی جدید شکل گرفت. طبق یک پژوهش در بین کانال‌های ایرانی از میان حدود ۴۱۰ هزار کانال تلگرامی، بیش از ۱۰۶هزار کانال به فعالیت اقتصادی و فروشگاهی، بیش از ۶۳ هزار کانال به فعالیت علمی و آموزشی و حدود ۴۳ هزار کانال به فعالیت خبری اختصاص دارند.

منبع: دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین