6

گام های تازه ایران خودرو در حوزه مسئولیت های اجتماعی

  • کد خبر : 35347
  • 05 مارس 2019 - 15:49
گام های تازه ایران خودرو در حوزه مسئولیت های اجتماعی

گام های تازه ایران خودرو در حوزه مسئولیت های اجتماعی بیانگر مسئولیت پذیری اجتماعی این مجموعه بزرگ خودرو سازی کشور و بزرگترین خودروساز خاورمیانه است.

گام های تازه ایران خودرو در حوزه مسئولیت های اجتماعی بیانگر مسئولیت پذیری اجتماعی این مجموعه بزرگ خودرو سازی کشور و بزرگترین خودروساز خاورمیانه است.

” ایران خودرو یک خانواده به وسعت ایران است و هدف این است که خانواده بزرگ ایران خودرو در مسیر توسعه پایدار پیش رود و رسالت خود را برای حفظ و ارتقای پایداری اقتصادی و اجتماعی و زیست‌محیطی کل کشور ایفا کند”.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین ، گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه ، پایبندی به فرهنگ توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست را به عنوان اصلی ترین دارایی و جز لاینفک سیاست های توسعه ای خود به شمار می آورد و برای دستیابی به اهداف مذکور خط مشی مشخصی را در دستور کار خود قرار داده است.

ضرورت حفاظت از محیط زیست در واحدهای صنعتی

ضرورت حفاظت محیط زیست در جهان امروز به موازات رشد صنعت وتکنولوژی و به دنبال آن ، بروز آلودگی ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. رشد ناموزون صنایع کشور در سال های اخیر وادامه روند فعلی آن، اکوسیستم ها را به شدت تحت تاثیر قرارداده و می دهد. لذا هدایت فعالیت های صنعتی به گونه ای که کمترین آثار زیانبار را بر محیط زیست داشته باشد امری ضروری است.

با توجه به اهمیت موضوع در کشور و توجه شرکت ها و سازمان های بزرگ به مقوله زیست محیطی و قرار گرفتن آن به عنوان یکی از دغدغه های ایران خودرو، در ساختار سازمانی برای نخستین بار در کشور، مسئولیت پذیری اجتماعی در مجموعه‌ی بزرگی مانند گروه صنعتی ایران خودرو در سطح مدیریت مستقل تعریف و بخشی از فعالیت‌های مرتبط در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی تجمیع و مدیریت می‌شود.

گام های تازه ایران خودرو در حوزه مسئولیت های اجتماعی زیست محیطی

از جمله فعالیت های مهم گام های تازه ایران خودرو در حوزه مسئولیت های اجتماعیزیست محیطی گروه صنعتی ایران خودرو در سطح خرد و کلان در سال جاری، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کسب استانداردهای ایزو محیط زیست

گام های تازه ایران خودرو در حوزه مسئولیت های اجتماعی

به منظور اجرای پروژه ارتقای سیستم مدیریت محیط زیستی بر مبنای استانداردهای ایزو و به‌منظور پاسخ به الزامات جدید استاندارد ISO14001:2015، تدوین گزارش«مدیریت نیازها و انتظارات ذی‌نفعان شرکت ایران‌خودرو از منظر محیط‌زیست» در دستور کار اداره محیط‌زیست قرار گرفت.

برهمین اساس ۱۷ گروه‌ ذی‌نفع شناسایی و نیازها و انتظارات هر یک به‌طور دقیق مشخص‌شد. در گام بعدی ضمن مشخص کردن حوزه‌های سازمانی پاسخگو نسبت به هر نیاز یا انتظار، الزامات قانونی مربوط به هر یک به همراه ریسک‌ها و تبعات اجتماعی-قانونی ناشی از توجه نکردن به خواسته های آن‌ها تعیین شد. به‌این ترتیب، زنجیره اطلاعات محیط‌زیستی مورد نیاز، شامل نیازها و انتظارات طرف‌های ذی‌نفع، پتانسیل ریسک‌های قابل وقوع و الزامات قانونی و هم‌چنین نحوه رسیدگی سازمان به این امور و اولویت‌بندی اقدامات مورد نیاز، شناسایی و اعلام شد.

بازیافت صد درصد پساب خروجی ایران‌خودرو

با توجه به این‌که بحران آب در سال‌های اخیر تشدید شده است، شرکت ایران خودرو در راستای عمل به مسئوولیت‌های اجتماعی خود، درصدد بازیافت صددرصد پساب خروجی تصفیه خانه مرکزی و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده است و در همین راستا نیز اقداماتی انجام داده است که از جمله آن‌ها استفاده از این پساب‌ صنعتی در فلاش‌تانک‌های سرویس‌های بهداشتی، آبیاری فضای سبز و برخی فرایندهای صنعتی است. این امر موجب شده است در مصرف آب شُرب که یکی از دغدغه های بسیار مهم حال حاضر کشور به شمار می رود، صرفه جویی چشم‌گیری شود.

کاهش، کنترل و بهبود آلاینده‌های هوا در سطح استاندا‌رد‌های ملی در ایران‌خودرو

یکی از اهداف مدیریت مسئوولیت پذیری اجتماعی کاهش، کنترل و بهبود آلاینده‌های هوا در سطح استانداردهای ملی است، اداره محیط زیست بر اساس روش خوداظهاری و پایش بالغ بر ۴۰۰ نقطه سنجش شده در پایش‌های دوره ای سه ماهه، از کلیه آلاینده‌های هوای خروجی فرآیندهای تولید و پشتیبانی شرکت، در دو شاخص «درصد انطباق خروجی‌های اندازه گیری شده با استاندارد ملی ذرات» و «درصد انطباق خروجی‌های اندازه گیری شده با استاندارد ملی منوکسید کربن»، موفق به کسب میزان انطباق ۵/۹۷ درصد شد.

راه‌ اندازی سیستم مکانیزه محیط‌زیست

اداره محیط‌زیست، با همکاری معاونت مهندسی سازمان و سیستم‌ها برای ثبت اطلاعات و در نهایت اخذ گزارش های مختلف از شاخص‌ها، نتایج اندازه‌گیری و ممیزی‎های داخلی استاندارد ۱۴۰۰۱ به راه‌اندازی سیستم مکانیزه محیط‌زیست اقدام کرده است. اهمیت یک‌پارچگی محیط‌زیست، بهداشت و ایمنی در کنار یکدیگر، سبب می‌شود، این سیستم پس از آماده‌سازی نهایی به سیستم مکانیزه سلامت لینک شود.

در همین رابطه، ثبت اطلاعات مربوط به شاخص‌های استاندارد۱۴۰۳۱، نتایج ممیزی داخلی استاندارد۱۴۰۰۱، گزارش‌های پسماندهای عادی، صنعتی و ویژه، نتایج اندازه‌گیری خروجی آلاینده‌های هوا(ثابت و متحرک)، پایش خروجی تصفیه خانه صنعتی و بهداشتی، فضای سبز و دیگر موارد محیط‌زیستی در شرکت ایران‌خودرو، مطابق با راه اندازی سیستم نرم افزاری محیط‌زیست آغاز شده و با همکاری معاونت مهندسی سازمان و سیستم‌ها تا اواسط سال آینده آماده بهره‌برداری در سطح شرکت خواهد شد.

آغاز «پویش دوچرخه‌سواری» به مناسبت روز ملی هوای پاک

در راستای گام های تازه ایران خودرو در حوزه مسئولیت های اجتماعی خود در جهت گسترش فرهنگ دوچرخه سواری و حمل و نقل پاک و همچنین حفظ و حراست از محیط زیست، «پویش دوچرخه سواری» را با حضور جمعی از مدیران شرکت و معاون فرهنگی اجتماعی و معاون ترافیک شهرداری منطقه ۲۱ تهران،‌ افتتاح کرد.

از آن جا که توجه به استفاده از حمل و نقل پاک و صیانت از محیط زیست، یکی از دغدغه های اصلی جوامع و صنایع امروزی است و با توجه به درخواست های پرسنل، مدیریت مسوولیت پذیری اجتماعی در پی مذاکرات متعدد با شهرداری منطقه ۲۱ تهران، در پی انعقاد قراردادی، ۱۵ دستگاه دوچرخه را به منظور استفاده پرسنل در داخل شرکت از شهرداری این منطقه دریافت کرد.
این دوچرخه ها در جایگاه های مخصوصی در مدیریت آموزش و شرکت ساپکو مستقر شدند و پیش از این نیز تاییدیه های ایمنی مسیر با همکاری مدیریت حراست و واحد ایمنی امور پدر، دریافت شد.

پاکسازی دامنه‌های قله دماوند توسط تیم مدیریت‌ مسئوولیت‌پذیری‌ اجتماعی

پاکسازی دامنه‌های قله دماوند توسط تیم مدیریت‌ مسئوولیت‌پذیری‌ اجتماعی

گروه صنعتی ایران خودرو، به مناسبت چهارم مهرماه(۲۶ سپتامبر) مصادف با روز جهانی پاکسازی کوهستان، با پیوستن به این حرکت جهانی، اقدام به پاکسازی دامنه‌های قله دماوند کرد. این اقدام که با کمک پرسنل مدیریت مسئوولیت پذیری اجتماعی و نمایندگان کمیته های HSE ایران خودرو صورت گرفت، از صبح روز چهارم مهرماه آغاز و تا بعد از ظهر ادامه داشت. هدف از انجام این اقدام، پیوستن به حرکت جهانی پاکسازی کوهستان ها در راستای کمک به سلامت کوهستان ها بود که ۶۰ درصد از منابع شیرین آب های جهان را مدیون آنها هستیم.

طرح پاکداشت طبیعت با حمایت ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو با هدف نهادینه سازی فرهنگ محیط زیست، از طرح پاکداشت طبیعت که توسط وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، حمایت کرد در این طرح که در نخستین روز فصل تابستان در محدوده چالوس کرج تا تونل کندوان به طول ۷۵ کیلومتر و با حضور بیش از ۶ هزار نفر از جوانان و ورزشکاران به اجرا گذاشته شد، جوانان نسبت به پاکسازی طبیعت چالوس افدام کردند تا گامی در مسیر نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست بردارند. در این طرح تعدادی از هنرمندان، چهره های ورزشی، پیشکسوتان و مقامات و مسئولین از جمله فرماندار کرج حضور داشتند. گروه صنعتی ایران خودرو با در اختیار گذاشتن اتوبوس برای رفت و آمد حامیان طبیعت، در این طرح مشارکت داشت.

همراهی ایران خودرو با زلزله ‌زدگان سرپل ذهاب در سال نو

همراهی ایران خودرو با زلزله ‌زدگان سرپل ذهاب در سال نو

پس از برگزاری مراسم جشن نیکوکاری، شب یلدا، ۲۲ بهمن و اکران فیلم سینمایی صفر تا سکو با حضور عوامل فیلم در مناطق زلزله زده کرمانشاه ، پس از برنامه ریزی های انجام شده گروه صنعتی ایران خودرو در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی خود، مراسم سال نو را در منطقه سرپل ذهاب برگزار کرد. پس از برگزاری مراسم سال نو در چادر هیوا، حضور در تنها نمایندگی ایران خودرو در سرپل ذهاب، توزیع غذای شب عید در روستای قلمه و اختصاص هدایا به کودکان شش روستای هم جوار سرپل ذهاب را نیز تدارک دیده شد.

ساخت مدرسه شهدای ایران خودرو در روستای دایه آباد لار

همراهی ایران خودرو با زلزله ‌زدگان سرپل ذهاب در سال نو

از آنجا که ایران خودرو همواره جایگاه خود را در توسعه زیرساخت ها، عمران و آبادی، فعالیت های اقتصادی و تولیدی در کشور نشان داده و به عنوان بازوی اقتصادی همواره در کنار دولت به خوبی ایفای نقش کرده است تصمیم گرفت تا با اختصاص هزینه چاپ سررسید نوروز ۱۳۹۷ نسبت به ساخت مدارس در مناطق محروم اقدام کند.

بودجه احداث این مدرسه که به اسم “شهدای ایران‌خودرو” نام گذاری شده و دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی را در خود جای می دهد، از طریق کاهش هزینه تبلیغات چاپی که علاوه بر آثار زیست محیطی، نتایج مطلوب اجتماعی را در بر خواهد داشت و نیز از طریق کمک های نقدی کارکنان ایران خودرو تامین شده است.

در حال حاضر اسکلت بنای این مدرسه به صورت کامل ساخته شده و سقف طبقه دوم آن تکمیل شده است. پس از تکمیل عملیات دیوار کشی و نازک کاری نیز، امید است مدرسه ۱۲ کلاسه شهدای ایران‌خودرو تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید به بهره برداری کامل برسد. با ساخت این مدرسه، کودکان بازمانده از تحصیل این روستا و روستاهای هم جوار آن، در مسیر سواد آموزی و کسب دانش قرار خواهند گرفت.
هماهنگی جلب مشارکت شبکه فروش در ساخت مدرسه و مرکز کارگاهی در استان سیستان و بلوچستان یکی دیگر از آورده های مهم مسئولیت های اجتماعی گروه صنعتی ایران خودرو محسوب می شود.

تلفیق هنر و صنعت ایرانی

همراهی ایران خودرو با زلزله ‌زدگان سرپل ذهاب در سال نو

درراستای حمایت از زنان کارآفرین بلوچ ، نخستین سری خودروی دنا پلاس مزین به قرآن با جلد سوزن دوزی شده به مشتریان تحویل داد شد . حمایت صورت گرفته بدون اضافه شدن هزینه به سازمان از طریق کاهش هزینه های تبلیغاتی بوده است .

کلام آخر

گروه صنعتی ایران خودرو پس از اجرای پروژه های زیست محیطی به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار و گام برداشتن در جهت و هم راستای قوانین و مقررات محیط زیستی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی نیز گام های موثری را درسال جاری برداشته است.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=35347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi