در این گزارش که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه و وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را اعلام کرده، ۴۰ خودروی تولید و مونتاژ داخل، تحت ارزیابی کیفی قرار گرفته و با توجه به سطح قیمتی و همچنین کیفیت حاصله، در دسته‌های مختلف جای گرفته و رده‌بندی شده‌اند.  طبق گزارش منتشره که به خرداد مربوط می‌شود، در سطح قیمتی یک خودروهای نیومزدا ۳، پژو ۲۰۰۸ و سوزوکی گرند ویتارا، در سطح قیمتی دو، خودروهای کیا سراتو و هیوندای i۲۰ و ‌هاوال H۲، در سطح قیمتی سه، خودروی آسا (B۳۰) و در سطح قیمتی چهار، رنو ساندرو، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، پژو ۲۰۷ معمولی، تندر۹۰ پلاس، تندر۹۰ پلاس اتوماتیک و پارس تندر با اخذ ۴ ستاره کیفی، بالاترین کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل را در خرداد به خود اختصاص داده‌اند.

طبق گزارش منتشره، بیشتر خودروهای تحت بررسی در خرداد، ستاره‌های خود را در مقایسه با گزارش کیفی قبلی حفظ کرده، بنابراین تغییر خاصی در سطح کیفی آنها ایجاد نشده است، هرچند البته در یک مورد با افزایش تعداد ستاره‌ها مواجه هستیم. همچنین نام چند خودروی جدید نیز در لیست ارزیابی کیفی خرداد به چشم می‌آید که در این بین می‌توان به هاوال مونتاژی گروه بهمن اشاره کرد. در روشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ می‌کند، هر محصول بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت کرده و در دسته قیمتی خود جای می‌گیرد. این در شرایطی است که طبق معمول هیچ خودرویی نتوانسته در ارزیابی کیفی خرداد، تمام ستاره‌های موجود را کسب کند. در گزارش منتشره، اخذ یک ستاره، نشان‌دهنده حداقل کیفیت یک خودرو بوده و هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، به معنای آن است که آن خودرو از سطح کیفی بهتری برخوردار است. در میان ۴۰ خودرویی که طی سومین ماه بهار امسال مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند، ۱۳ خودرو چهار ‌ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند و این یعنی، حدود ۳۳ درصد از خودروهای یادشده توانسته‌اند به کیفیت نسبتا ایده‌آل دست پیدا کرده و برترین محصولات خودروسازی کشور در خرداد باشند.

طبق گزارش منتشره، ۱۲ خودروی داخلی نیز موفق به اخذ سه ستاره کیفی شده‌اند تا در مجموع بیش از ۳۰ درصد از خودروهای ارزیابی‌شده در خرداد، سه ستاره لقب گرفته و کیفیتی متوسط را ازآن خود کنند. از آن‌سو، اما ۱۴‌خودرو نیز توانسته‌اند تنها دو ستاره کیفی را در ارزیابی سومین ماه سال جاری به دست بیاورند. با این حساب، حدود ۳۵ درصد از خودروهای تولید داخل نیز طی خرداد امسال دوستاره بوده‌اند.در نهایت نام یک خودروی تک‌ستاره نیز در گزارش کیفی خرداد به ثبت رسیده است.

در گزارش منتشره اما طبق روال ماه‌های گذشته، خودروهای تولید داخل در پنج دسته «بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان»، «بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان»، «۵۰ تا ۷۵‌ میلیون تومان»، «۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان» و «زیر ۲۵ میلیون تومان» دسته‌بندی شده و بین یک تا چهار ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران همچنان از اعلام جزئیات کیفی خودروها که مشخص می‌کرد هر محصولی در معیارهای مختلف دارای چند نمره منفی است، خودداری می‌کند.

اما هرچند طبق گزارش منتشره، سطح کیفی خودروهای داخلی روندی نسبتا باثبات را به خود می‌بیند، با این حال این احتمال وجود دارد که طی ماه‌های آینده به خصوص نیمه دوم سال، با روندی نزولی در کیفیت مواجه شویم. این پیش‌بینی از آن جهت است که با توجه به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها از کمتر از یک ماه دیگر، دسترسی خودروسازان به قطعات اصلی (اورجینال) محدود و حتی شاید قطع شود، بنابراین آنها مجبورند برای ادامه حیات، به سمت قطعات جایگزین بروند. در این شرایط با توجه به تجربه قبلی تحریم‌ها، احتمالا قطعات ورودی به خطوط تولید خودروسازان در ماه‌های آینده به تدریج با کاهش کیفیت مواجه می‌شوند و در نتیجه سطح کیفی خودروهای تولیدی و مونتاژی، روندی نزولی را در پیش خواهد گرفت.

    جزئیات کیفی خودروها در خرداد

اما طبق گزارش منتشره از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در گروه خودروهای بالای ۱۰۰ ‌میلیون تومان باز هم با سه عضو تقریبا مونتاژی یعنی مزدا۳ شرکت بهمن موتور و سوزوکی گرند‌ویتارای ایران‌خودرو خراسان و پژو ۲۰۰۸ (محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو) روبه‌رو می‌شویم که هر سه آنها موفق به کسب چهار ستاره کیفی شده‌اند. این خودروها در گزارش قبلی نیز همین تعداد ستاره را کسب کرده بودند؛ بنابراین تغییر کیفیت خاصی در آنها طی سومین ماه بهار امسال رخ نداده است. این سه محصول در حال حاضر گران‌ترین خودروهای تولید و مونتاژ داخل به‌شمار می‌روند و همچنین از داخلی‌سازی پایینی برخوردار هستند. در این بین، پژو ۲۰۰۸ اولین محصول پسابرجامی خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود و با توجه به اعلام پژو مبنی بر ترک ایران (به‌دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها)، تضمینی بابت ادامه تولید آن نیست. البته اینکه نام پژو ۲۰۰۸ در لیست خودروهای تحت ارزیابی خردادماه گنجانده شده، نشان می‌دهد تولید این محصول در خردادماه و با وجود اعلام برنامه پژو برای ترک ایران، ادامه داشته است. این داستان در مورد سوزوکی ویتارا و مزدا۳ هم صدق می‌کند، چه آنکه ادامه تولید آنها نیز با توجه به بازگشت قریب‌الوقوع تحریم‌ها، چندان محتمل نیست، اما به هر حال در خردادماه تولیدشان متوقف نبوده است. از خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان بگذریم و نگاهی بیندازیم به گروه بعدی که محصولات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی را در خود جای داده است. در این گروه چینی-کره‌ای، با شش محصول مونتاژی مواجه می‌شویم که یکی از آنها به تازگی در جمع خودروهای تحت ارزیابی قرار گرفته است.

در این گروه کیا سراتو و هیوندایی مدل i۲۰ به‌عنوان محصولات چهار ستاره معرفی شده‌اند. سراتو که در شرکت سایپا مونتاژ می‌شود، در گزارش کیفی گذشته نیز چهار ستاره کیفی به‌دست آورده؛ بنابراین سطح کیفی آن در خرداد تغییر خاصی به خود ندیده است. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران همچنان سراتو را در جمع خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان قرار می‌دهد و این در حالی است که این محصول در حال حاضر قیمتی بالاتر دارد. دیگر عضو این گروه یعنی هیوندایی i۲۰ نیز که در کرمان موتور مونتاژ می‌شود و جزو محصولات پسابرجامی به‌شمار می‌رود، در مقایسه با گزارش کیفی قبلی، ستاره‌ای کم و زیاد نکرده است. هم سراتو و هم هیوندایی، به‌دلیل بازگشت تحریم‌ها در آستانه توقف تولید قرار گرفته‌اند و شاید طی چند ماه آینده، تولید آنها متوقف شود. با این حال، وجود نام سراتو و هیوندایی در لیست خودروهای تحت ارزیابی خرداد، نشان می‌دهد تولید این دو محصول در سومین ماه بهار ادامه داشته است.

در این گروه اما چهار خودروی چینی نیز به چشم می‌آیند که همه با داخلی‌سازی پایینی در کشور مونتاژ می‌شوند. در این بین،‌هاوال در مدل H۲ که محصول مونتاژی جدید گروه بهمن به شمار می‌رود و چینی است، توانسته طی اولین حضور خود در ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، چهار ستاره کیفی را به دست بیاورد. از‌ هاول که بگذریم،  تیگو ۵ به‌عنوان محصول مونتاژی مدیران خودرو، در گزارش کیفی خرداد سه ستاره به دست آورده، بنابراین در مقایسه با گزارش قبلی، تغییری حاصل نکرده است. همچنین هایما در مدل S۷ نیز همچنان سه ستاره کیفی را به خود می‌بیند بنابراین تغییری نسبت به گزارش قبلی حاصل نکرده است. همچنین جک S۵ نیز به‌عنوان محصول مونتاژی کرمان موتور، با کسب سه ستاره در خرداد، شرایط کیفی مشابهی با ماه قبل از آن دارد.

به گروه خودروهای ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌ها در این دسته قیمتی به چه شکل است. طبق گزارش اعلامی، تمام خودروهای حاضر در این گروه، مونتاژی‌های چینی هستند که بهترین آنها بسترن (B۳۰) نام دارد. این محصول مونتاژی گروه بهمن، در ارزیابی جدید، چهار ستاره کیفی به دست آورده و این نشان می‌دهد نسبت به گزارش قبلی، تفاوتی نداشته است. دیگر عضو این گروه یعنی چانگان CS۳۵ که در سایپا مونتاژ می‌شود، سه ستاره کیفی به دست آورده است. این محصول نیز نسبت به گزارش کیفی اردیبهشت، ستاره‌ای کم و زیاد نکرده است. همچنین آریزو ۵ نیز کماکان سه ستاره کیفی را به خود می‌بیند و با این حساب تغییری در سطح کیفی این محصول مونتاژی چینی رخ نداده است. در این گروه اما یک خودروی دو ‌ستاره نیز به‌چشم می‌آید که لیفان X۶۰ نام دارد. این خودرو که در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شود، نسبت به گزارش قبلی تغییری در کیفیت خود احساس نکرده، چه آنکه در آن گزارش نیز دو ستاره به خود اختصاص داده بود. گروه تحت بررسی اما برلیانس H۳۳۰ را نیز در خود جای داده است، خودرویی چینی که در سایپا مونتاژ می‌شود و مانند گزارش قبلی، سه ستاره کیفی را به دست آورده است.

    کیفیت خودروهای پرتیراژ

نگاهی هم بیندازیم به دسته ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی‌ها که بیشترین خودروهای داخلی را در خود جای داده است، خودروهایی که در مجموع صاحب بیشترین تیراژ در خودروسازی کشور هستند.مانند چند گزارش قبلی، همچنان رنویی‌ها و پژویی‌ها رده‌های ابتدایی این گروه را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس رنو ساندرو، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ معمولی، تندر۹۰ پلاس، تندر۹۰ پلاس اتوماتیک و پارس تندر، شش محصول چهار ستاره این گروه به شمار می‌روند. در این بین، پژو ۲۰۷ معمولی به تازگی عضو این گروه شده و توانسته چهار ستاره کیفی را صاحب شود. همچنین، تندر۹۰ پلاس اتوماتیک توانسته در مقایسه با گزارش قبلی، یک ستاره کیفی اضافه کرده و چهار ستاره شود. این محصول در گزارش قبلی یک ستاره‌اش را از دست داده بود، اما در خردادماه آن را پس گرفت.

در گروه مورد بررسی اما شش خودروی سه ستاره نیز به چشم می‌آید که اتفاقا آنها نیز در مقایسه با گزارش اردیبهشت، تغییر کیفی خاصی را تجربه نکرده و ستاره‌هایشان ثابت مانده است. در این بین، تندر۹۰ پارس‌خودرو در رده نهم جای گرفته و پشت‌سر آن با تندر ایران خودرو مواجه می‌شویم. همچنین رانا نیز که مدت‌هاست تیراژ آن منفی شده، در رده نهم جای گرفته و پس از آن با دنا پلاس و پژو ۲۰۶ در مدل‌های هاچ بک و صندوق‌دار مواجه می‌شویم. این سه محصول که جزو تولیدات ایران‌خودرو به‌شمار می‌روند، در مقایسه با گزارش کیفی اردیبهشت، ‌تغییری از حیث ستاره‌بندی تجربه نکرده‌اند، چه آنکه در آن گزارش نیز سه‌ستاره به‌دست آورده بودند. در گروه خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی اما با ۱۱ محصول دو ستاره نیز روبه‌رو هستیم که بیشتر آنها را ایران‌خودرویی‌ها تشکیل می‌دهند. دو محصول چینی به نام‌های ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید و دانگ‌فنگ نیز در جمع دو ستاره‌های این گروه به چشم می‌آیند که در مقایسه با گزارش قبلی، تعداد ستاره‌هایشان تغییری نکرده است. دیگر دو ستاره‌های این گروه را دنای معمولی، پژو پارس کرمانشاه، پژو ۴۰۵ خراسان، سورن، سمند تبریز، ساینا، تیبا و تیبا۲ تشکیل می‌دهند. هیچ کدام از این خودروها در مقایسه با گزارش قبلی، ستاره‌ای کم و زیاد نکرده‌اند. سری هم اما به خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان بزنیم که در حال حاضر تنها یک محصول تک‌ستاره در بین آنها به چشم می‌آید. بر این اساس، پراید در مدل‌های ۱۳۱ سایپایی، ۱۳۱ پارس‌خودرویی و ۱۳۲، دارای دو ستاره کیفی است و این موضوع نشان می‌دهد تغییری در ستاره‌بندی آنها نسبت به گزارش قبلی رخ نداده است. با این حال همچنان یک خودرو تک‌ستاره در گروه زیر ۲۵ میلیون تومانی‌ها به چشم می‌آید و آن، پراید ۱۱۱ است.

16 (1)منبع: دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین