2
در نوشهر رونمایی شد؛

کتاب استاندارد جوشکاری خطوط لوله و تأسیسات

  • کد خبر : 139847
  • 11 مارس 2023 - 15:31
کتاب استاندارد جوشکاری خطوط لوله و تأسیسات
این کتاب در سال جاری با تدوین و ترجمه مهدی اسمعیلی انارستانی و هژیر حیاتی دهلقی ویراستار و همچنین ویراستاری علمی علی نورزاد با همراهی انتشارات مهدوخت تهران به چاپ رسیده است.

«دانستنی آنلاین»:کتاب « استاندارد جوشکاری خطوط لوله و تاسیسات وابسته به آن» با حضور اهالی فرهنگ و ادب در نوشهر رونمایی شد.

 بابک شمس ناتری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر در آئین رونمایی از کتاب استاندارد جوشکاری خطوط لوله و تأسیسات وابسته به آن با اشاره به اینکه بروز خلاقیت در حوزه تدوین و نشر کتاب را کار ساده ای نیست، اظهار کرد: در حال حاضر در دوران گذار باید به حوزه مطالعات و نشر کمک کرد همچنین بستر افزایش انگیزه و مطالعات را برای فعالان حوزه فرهنگ و هنر نیز فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای همه برنامه‌های فرهنگی به نحوی در جهت کمک کردن به فرهنگ عمومی جامعه است، افزود: دنیای امروز یک دنیای متفاوت است و فضای مجازی و فضای سایبر تغییراتی که در حوزه زیست ایجاد کرده است یک دنیای متفاوت را برای ما ترسیم کرده است و اگر این تصورات دیده نشود آسیب زا خواهد بود.

وی با تاکید براینکه اگر با این نگاه به این موضوع نگریسته شود به طور حتم گامی برای ایجاد انگیزه نخبگان، فرهیختگان و نویسندگان و ناشران کتاب برداشته می‌شود، تصریح کرد: امروز حوزه نشر کار بسیار سختی است و این آئین رونمایی یک اتفاق ارزشمند و بی نظیری است که باید از ناشر، نویسندگان و مترجمان این کتاب که می‌تواند در حوزه صنعت نقش بسیار کار آمدی داشته باشد قدردانی کرد.

علی نورزاد فعال در صنعت چاپ ونشر نیز گفت: باید به تناسب توسعه و رشد تکنولوژی دنیا تلاش کرد و از سویی از آنجایی که کشور در حال چابک سازی است بنابراین می‌توان با این خلاقیت‌ها هم از خروج ارز جلوگیری کرد.

ویراستار علمی این کتاب گفت: با توجه به بررسی انجام شده این طور متوجه شدم که هژیر حیاتی و مهدی اسماعیلی به عنوان تدوین کنندگان کتاب در پروژه بزرگ خطوط لوله گازرسانی از شهرستان نور به کلارآباد مشغول به فعالیت هستند و چاپ این کتاب بسیار ضرروی به نظر می‌رسید.

وی با بیان اینکه کتابی در حوزه استاندارد به چاپ نرسیده و کتابی هم اگر وجود داشت مربوط به سال ۱۳۶۷ و پاسخگوی نیاز امروز متخصصان و مهندسان این صنعت انتقال خطوط گاز در کشور نیست، افزود: بعد از مطالعه مطالب کتاب و اینکه تخصصی و روان تألیف شده است ویراستاری کتاب را به عهده گرفتم.

نورزاد گفت: باید به تناسب توسعه و رشد تکنولوژی دنیا تلاش کرد و از سویی از آنجایی که کشور در حال چابک سازی است بنابراین می‌توان با این خلاقیت‌ها هم از خروج ارز جلوگیری کرد و افزون بر آن با تدوین نشر چنین کتاب‌هایی به دانش و مهارت آموزی متخصصان کشور اضافه کرد.

هژیر حیاتی دانش آموخته دکترای مدیریت استراتژیک و مترجم این کتاب هم گفت: با توجه به نیازهای انسان ناچار به ابداعاتی بوده است و یکی از آن ابداعات اتصال قطعات به یکدیگر بوده است.

وی در خصوص این کتاب اظهار کرد: آخرین ویراستاری کتاب استاندارد جوشکاری خطوط لوله در ایران، در سال ۱۳۶۷ منتشر شده که بسیار قدیمی بوده و به روز نیست و از آنجا که این کتاب از کتاب‌های اصلی، تخصصی و مرجع بوده، بنابراین در خطوط انتقال نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه و پتروپالایشگاه ها، کاربرد فراوان دارد و در درخصوص ژورنال استاندارد جوشکاری خطوط لوله و تأسیسات وابسته به آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد.

حیاتی با تاکید بر نیاز کشور به اطلاعات تخصصی در این زمینه و خطوط لوله گاز، افزود: این کتاب یک موضوع دانش بنیان بوده و استفاده از آن می‌تواند درجهت رفع نیازهای روزمره صنعت جوش و جوشکاری به ویژه در خطوط انتقال نفت و گاز، نقش مهمی را ارائه داد.

وی با بیان اینکه در یک کشور نفتی گازی به سر می بریم و نیاز به یک سری چابک سازی وجود دارد، یادآور شد: تا محصولات نفتی گازی کشور را بتوان سریع ارائه داد و به همین دلیل نیاز به همسویی با علم روز وجود دارد.

در ادامه مهدی اسماعیلی یکی دیگر از نویسندگان و مترجمان کتاب که دانش آموخته مهندسی عمران است اظهار کرد: با روند رو به رشد صنعت پتروشیمی یکی از عوامل مهم آن صنعت جوش و جوشکاری است که هرچقدر سازه‌های ما مهمتر در نظر گرفته شود عوامل تست آن مهم‌تر و دقیق‌تر باید اجرا شود تا از کیفیت متریال اطمینان حاصل داشته باشیم که در این کتاب به صورت کامل و دقیق تمام روش‌های تست (vt.pt.rt.mt.ut) به صورت روان بیان شده و قدم قدم مراحل یادگیری آن برای خواننده قرار گرفته است.

این کتاب بر گرفته از ادغام ۲ رشته مکانیک و متالورژی است که در راستای انجام پروژه‌ها خطوط لوله (نیرو) بسیار تأثیر گذار است همچنین در راستای جوشکاری سازه‌های عمرانی توضیح کامل داده شده است.

این کتاب در سال جاری با تدوین و ترجمه مهدی اسمعیلی انارستانی و هژیر حیاتی دهلقی ویراستار و همچنین ویراستاری علمی علی نورزاد با همراهی انتشارات مهدوخت تهران به چاپ رسیده است.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=139847

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi