4

ویتامینK نقش مؤثری در مقابله با آلزایمر دارد

  • کد خبر : 127627
  • 17 آگوست 2022 - 1:45
ویتامینK نقش مؤثری در مقابله با آلزایمر دارد

ویتامینK در پیشگیری از مرگ سلولی ناشی از فرایند طبیعی زمینه ساز بیماری آلزایمر و آسیب‌ حاد اندام‌ها مؤثر است. به گزارش دانستنی آنلاین ، ویتامینK که به مقدار فراوان در سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی و کاهو وجود دارد، برای بسیاری از عملکردهای حیاتی مانند انعقاد خون و حفظ توده استخوانی ضروری است. البته […]

ویتامینK در پیشگیری از مرگ سلولی ناشی از فرایند طبیعی زمینه ساز بیماری آلزایمر و آسیب‌ حاد اندام‌ها مؤثر است.

ویتامینK نقش مؤثری در مقابله با آلزایمر دارد

به گزارش دانستنی آنلاین ، ویتامینK که به مقدار فراوان در سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی و کاهو وجود دارد، برای بسیاری از عملکردهای حیاتی مانند انعقاد خون و حفظ توده استخوانی ضروری است. البته محققان دانشگاه اوتاوا کانادا به‌تازگی نقش دیگری از این ویتامین را تشخیص دادند.
محققان در مطالعه جدید به نقش مولکول هایی در تنظیم فروپتوز پرداختند. فروپتوز فرایند طبیعی تخریب اجزای سلولی به‌دلیل اکسیداسیون است و عامل مهمی در بروز آسیب اندام‌ها، بیماری‌های استحاله‌ای مانند آلزایمر و سرطان های مقاوم به درمان محسوب می شود.
در این مطالعه محققان ویتامین های مختلف با منشا طبیعی و مشتقات آنها را بررسی کردند. نتایج حاکی از آن بود که ویتامینK شامل ویتامین K1 (فیلوکینون) و ویتامین K2 (مناکینون) در حفظ سلول‌ها و بافت‌ها در رابطه با فروپتوز نقش دارد.
به گفته محققان، یکی از مشتقات ویتامینK به‌نام ویتامینK هیدروکینون به‌عنوان آنتی‌اکسیدان قوی شناخته شده‌ بود که فروپتوز را مهار می‌کند. آنها همچنین دریافتند که پروتئین سرکوبگر فروپتوز(FSP1) عامل مکانیسم کاهش ویتامینK در وارفارین؛ یکی از مهم‌ترین داروهای ضدانعقاد است. این فرضیه از پنجاه سال پیش مطرح شد اما تا به امروز چگونگی عملکرد آن به‌طور دقیق مشخص نبود.
نتایج این مطالعه در نشریه نیچر (Nature) منتشر شد./به سایت ایران

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=127627

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi