1

هفته نامه دانستنی (شماره 10)

  • کد خبر : 8314
  • 11 مهر 1395 - 14:41
هفته نامه دانستنی (شماره 10)

هفته‌نامه دانستنی فرصتی است برای مرور مهم‌ترین مقالات، رویدادهای علمی، آموزشی و دانستنی هایی از جهان هستی، مطالب مفید بهداشت، روان شناسی، آشپزی، خواص میوه ها، جاذبه های گردشگری و مسائل مذهبی، دینی و مناسبت های بروزی که در هفته گذشته در این سایت فراهم آمده است.

#هفته_نامه #دانستنی #بیشتر_بدانیم

هفته نامه دانستنی فرصتی است برای مرور مهم‌ترین مقالات، نوشته ها، رویدادهای علمی، آموزشی، تاریخی، اقتصادی و دانستنی هایی از جهان هستی و شگفتی های آن، مطالب مفید بهداشت، سلامت و پزشکی، روان شناسی، آشپزی، مواد غذایی و خواص میوه ها، سفر و جاذبه های گردشگری و مسائل مذهبی، دینی و مناسبت های بروزی که در هفته گذشته در این سایت فراهم آمده است.

در این شماره‌ از هفته نامه دانستنی ، درخصوص:

« دانستنی های جالب در مورد فلامینگوها/ کیک زرد و دانستنی هایی در باره آن/ سیستم ترمز ضد قفل (ABS)/ شگفتی های زیر اقیانوس/ تهدیدات بازی پوکمون گو/  علل مدرسه گریزی برخی از دانش آموزان چیست؟/ اشتباهات بزرگ بازاریابی محتوایی/ دانستنی های جعبه فیوز خودرو/ روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی گل کاغذی/ علل سرماخوردگی در پاییز و راه های پیشگیری » مطالبی خواهید خواند. با دانستنی همراه باشید.

دانستنی های جالب در مورد فلامینگوها

دانستنی های جالب در مورد فلامینگوها- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

فلامینگوها یکی از شناخته شده ترین پرندگان جهانند. آن ها به دلیل رنگ پرهایشان مشهورند. فلامینگوها در دریاچه های کم عمق، باتلاق های جنگل های حرا و جزایر شنی آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا زندگی می کنند. در این مطلب واقعیت های حیرت آور و جالبی درباره این پرندگان بیان می شود.ازجمله:در طول مهاجرت، آن ها با سرعت بیش از 60 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند.

دانستنی های جالب در مورد فلامینگوها

√ واژه «فلامینگو» از واژه اسپانیایی و لاتین «فلامنکو» به معنی آتش گرفته شده و به رنگ روشن پر این پرندگان اشاره دارد.

√ فلامینگوها پرندگانی آبی محسوب می شوند. آن ها از نظر ژنتیکی نزدیک ترین خویشاوند مرغابی شانه به سر (grebes) هستند.

√ فقط شش گونه فلامینگو وجود دارد اما آن ها در سراسر جهان از کارائیب و آمریکای جنوبی گرفته تا آفریقا، خاورمیانه و اروپا یافت می شوند.

√ طول بال فلامینگوها به یک تا 1.5 متر می رسد.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

کیک زرد و دانستنی هایی در باره آن

کیک زرد و دانستنی هایی در باره آن- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

کیک زرد یا Yellow cake که به نام اورانیا (Urania) هم شناخته می شود، در واقع، خاک معدنی اورانیوم است که پس از گذراندن مراحل تصفیه و پردازش های لازم، از سنگ معدنی آن تهیه می شود. تهیه این ماده، به منزله رسیدن به بخش میانی مراحل مختلف تصفیه سنگ معدن اورانیوم است و باید توجه داشت که فاصله بسیار زیادی برای استفاده در بمب اتمی دارد. روش تهیه کیک زرد، کاملاً به نوع سنگ معدن به دست آمده، بستگی دارد؛ اما به طور معمول، با آسیاب کردن و پردازش های شیمیایی بر روی سنگ معدن اورانیوم، پودر زبر و زردرنگی به دست می آید که قابلیت حل شدن در آب را ندارد و غلظت اکسید اورانیوم آن، حدود 80 درصد خواهد بود. این پودر، در دمایی معادل 2878 درجه سانتی گراد ذوب می شود.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برای اولین بار در سال 1930 در هواپیما به شکل مکانیکی مورد استفاده قرار گرفت. در همان زمان تحولات زیادی در توسعه سیستم ترمز ضد قفل در صنعت هوانوردی بوجود آمد. اما جالب بود که بررسی این سیستم برای چندین سال متوقف شد تا اینکه در سال 1975 تا 1976 برای اولین بار این سیستم در کامیون های سنگین در آمریکا برای کاهش تصادفات به خاطر از دست دادن پایداری کامیون در جاده ها مخصوصاً جاده های لغزنده مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1980 در تکنولوژی ایمنی خودرو تحول عظیمی رخ داد و سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به شکل امروزی (الکترونیکی ) در خودروهای سواری مورد استفاده قرار گرفت. یکی از مهم ترین عواملی که باعث از دست دادن کنترل خودرو می گردد ترمز کردن ناگهانی در جاده های لغزنده مانند جاده های مرطوب ،برفی، یخی و … است که این عمل به علت قفل شدن چرخ ها بر روی سطح جاده می باشد برای جلوگیری از این امر سیستم ترمز ضد قفل (abs) استفاده می شود. در این سیستم از طریق یک سیستم هدایت الکترونیکی کنترل شده و با دریافت اطلاعات لازم از وضعیت سرعت هر چرخ از طریق سنسورهای سرعت نیروی ترمز، چهار چرخ را کنترل و تنظیم می کند . دراین سیستم مقدار نیروی ترمز بر روی هر یک از چرخ ها می تواندمتغیر باشد بدین ترتیب چرخی که دارای سرعت کمتری نسبت به چرخ دیگر باشد به همان نسبت فشار روغن ترمز در آن کاهش می یابد، این کاهش فشار به صورت مقطعی بوده و تا زمانی ادامه می یابد که دور چرخ ها یکسان شود. سیستم Abs از سرعت 6 کیلومتر در ساعت به بالا شروع به کنترل سیستم ترمز می نماید و در صورتی که به هر نحوی دچار اختلال و اشکال گردد سیستم Abs از مدار خارج شده و ترمز خودرو به صورت عادی عمل می نماید.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

شگفتی های زیر اقیانوس

شگفتی های زیر اقیانوس- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

با توجه به برخی محدودیت های موجود، شگفتی های زیر اقیانوس هم چنان یکی از ناشناخته ترین مناطق کره زمین برای انسان محسوب می شوند.

امروزه با پیشرفت فناوری و حضور هر چه بیشتر در این مناطق، زیبایی ها و در برخی موارد شگفتی های زیر اقیانوس ترسناک و غیرعادی بیش از پیش برای انسان آشکار می شود.

تبر ماهی

شگفتی های زیر اقیانوس

دانشمندان برای یافتن این ماهی کوچک و ترسناک باید به اعماق اقیانوس بروند. قفسه سینه تبر ماهی به نوعی تداعی کننده تیغه تبر و درخشش نقره ای و سرد فلز است. البته نام این ماهی عجیب تا حدودی فریبنده بوده زیرا با طول حدود 13 سانتی متر، گونه ای مرگ بار نیست و فقط از ظاهر بسیار وحشت ناکی برخوردار است.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

تهدیدات بازی پوکمون گو

تهدیدات بازی پوکمون گو- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به بازی جدید Pokémon GO (پوکمون) گفت: این روزها بحث استفاده از بازی‌های آنلاین بیش از گذشته مورد استقبال کاربران قرار گرفته و هر روز به علاقمندان به این بازی افزوده می‌شود. بر اساس آمار موجود تا به امروز بازی پوکمون بیش از 100 میلیون بار دانلود شده است که به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد این آمار در روزهای آینده رشدی صعودی و سریع خواهد داشت.

بر اساس گزارش مؤسسه‌ مالی نیدهم (Needham) که اخیراً اعلام کرده این بازی می‌‌تواند طی یک یا دو سال آینده حدود ۳ میلیارد دلار را به درآمد حاصل از فروش نرم‌افزارهای iOS اضافه کند.

بازی Pokemon Go توسط شرکت آمریکایی بازی‌های ویدئویی نیانتیک (Niantic) طراحی شده است؛ یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گوگل که در زمینه توسعه نرم افزارهای کامپیوتری فعال است و در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا مستقر است. نیانتیک این بازی را با همکاری شرکت چندملیتی نینتندو (Nintendo) مستقر در ژاپن طراحی کرده است.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

علل مدرسه گریزی برخی از دانش آموزان چیست؟

علل مدرسه گریزی برخی از دانش آموزان چیست؟- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

سیستم آموزشی معیوب در جامعه، همراه عدم آگاهی خانواده‌ها به نوع برخورد با دانش‌آموزان، سیستم رقابتی مشکل ساز برای کسب نمره‌های بالاتر و …از جمله مشکلات اصلی و از علل مدرسه گریزی برخی از دانش آموزان از مدرسه و درس خواندن به صورت جدی و با علاقه به شمار می‌رود.

سال تحصیلی جدید با همه‌ خاطرات تلخ و شیرینی که برای نسل جوان کشور به همراه دارد هفته گذشته آغاز شد؛ فضای اجتماعی از چند روز پیش از اول مهر و تا چند روز پس از آن به صحنه‌ خاطره گویی هایی بسیاری از محصلان سال‌های گذشته تبدیل شده بود.

نگاهی به این خاطرات اما نشان می‌دهد که جوانان امروز و نوجوانان و کودکان سال‌های دور دوران مدرسه از این که دیگر قرار نیست با آمدن اول مهر به  مدرسه بروند، خوشحال هستند.

به گواه بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان، سیستم آموزشی معیوب، در کنار بسیاری دیگر از مشکلات از جمله ناآگاهی خانواده‌ها به نوع برخورد با دانش‌آموزان، سیستم رقابتی مشکل ساز برای کسب نمره‌های بالاتر و …از جمله مشکلات اصلی و از علل مدرسه گریزی دانش آموزان به شمار می‌رود؛ هرچند امروز بسیاری از نگاه ها چه از سوی والدین و چه از سوی اولیای مدرسه در خصوص دانش آموزان برداشته شده است اما می توان گفت که مشکلات در این زمینه همچنان ادامه دارد و ما نیازمند مدیریت و اصلاحات عمیقی در سیستم آموزشی خود هستیم.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

اشتباهات بزرگ بازاریابی محتوایی

اشتباهات بزرگ بازاریابی محتوایی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

خواه محصولی را به‌صورت آنلاین بفروشید، فروشگاه فیزیکی خود را در فضای آنلاین تبلیغ کنید یا این که از سفارش‌دهندگان تبلیغ که برای حضور بر روی وب‌سایت شما هزینه می‌کنند، کسب درآمد کنید. سودآوری خود را با ارتکاب این اشتباهات بازاریابی محتوایی به خطر نیندازید.

اگر می‌خواهید از فضای آنلاین کسب درآمد داشته باشید، باید به‌خوبی با اصول بازاریابی محتوایی آشنایی کامل داشته باشید. خواه کسب‌وکار شما به‌طور ۱۰۰% آنلاین باشد یا دارای یک فضای فیزیکی هم باشید، هیچ جایگزینی برای استفاده از مقالات آموزشی، ویدئو و تصاویر مختلف برای جلب مشتریان بالقوه به سمت خودتان وجود ندارد.

در ادامه مجموعه‌ای از اشتباهات بازاریابی محتوایی مختلف را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم که اغلب افرادی که در این حوزه وارد می‌شوند، مرتکب آن می‌شوند:

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

دانستنی های جعبه فیوز خودرو

دانستنی های جعبه فیوز خودرو- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

برای عده بسیاری این سؤال پیش می‌آید که فیوز خودرو چیست و چه کاری انجام می‌دهد و چرا تعداد زیادی فیوز در خودرو استفاده می‌شود. به همین دلیل در این نوشته مروری بر نقش فیوز در خودرو و جعبه فیوز خودرو خواهیم داشت.

ابتدا باید به نقش فیوز در خودرو اشاره کرده و وظیفه فیوز را شرح دهیم. فیوزها اتصالات ساده‌ای هستند که در مواقع لزوم جریان برق را قطع می کنند تا تجهیزات برقی آسیب نبینند. نوسانات جریان برق در خودرو می‌تواند آسیب زیادی به مصرف‌کننده‌ها و تجهیزات الکتریکی وارد کند. اما وجود فیوز خودرو سبب می‌شود تا این نوسانات با عبور از پلی به نام فیوز کنترل شوند.

وقتی جریان برق در خودرو بیش از حد مورد‌نظر باشد فیوز خودرو که اتصال فلزی با آلیاژ خاصی است آب شده و مانع از انتقال این جریان به مصرف‌کننده می‌شود. عنصر اصلی ساخت فیوز، یک نوار فلزی است که در یک محفظه غیر رسانا قرار دارد. با عبور جریان بیش از حدمجاز، نوار فلزی ذوب می‌شود و مدار الکتریکی قطع می‌شود. هرگاه یکی از تجهیزات برقی کار نمی‌کند ممکن است فیوز محافظ آن سوخته باشد. در فیوز سوخته قسمت هشتی وسط فیوز آب شده و جریان را انتقال نمی‌دهد. اما اگر فیوزی سوخته باشد برای عوض کردن آن باید مراحل ساده‌ای را رعایت کنید تا بتوانید آن را به راحتی عوض کنید.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی گل کاغذی

روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی گل کاغذی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

گل کاغذی از گیاهان بسیار زیبایی است که در سال های اخیر به طوری چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه در طبیعت به صورت درختچه بالا رونده می روید و در بعضی از مناطق در طراحی های فضای سبز به کار می رود. گل کاغذی با رنگ های متنوع خود در سبدهای آویزان و داربست ها کاشته می شود. گل کاغذی در برابر سرما مقاوم است و در تابستان های گرم که دیگر گیاهان قدرت گلدهی ندارند، توده ای از گل را به ارمغان می آورد.

روش تکثیر گل کاغذی :

گل کاغذی به وسیله قلمه تکثیر می شود. گرچه تکثیر این گیاه کار نسبتاً مشکلی است، ولی در ریشه دهی ، قلمه ها رشد سریعی از خود نشان می دهند. بسیاری از واریته ها مثل Barbarakarst, Raspberrylce ,Crimson loke و… با رنگ های صورتی، قرمز، پرتقالی و سفید به صورت هیبرید قابل تکثیر هستند. باید بخاطر داشت که جابجا کردن قلمه ریشه دار این گیاه حساس ، بسیار مشکل است.

از آنجا که ریشه های این گیاه ترد و باریک هستند، در صورت جابجایی غیر اصولی آن ، به شدت صدمه می بیند. قلمه ها در محل اصلی باید به طور بسیار عمیقی کاشته شوند همچنین موقع جابجایی این گیاه باید توجه کرد که در تماس دست با ساقه ، آوندها آسیب نبینند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

علل سرماخوردگی در پاییز و راه های پیشگیری

علل سرماخوردگی در پاییز و راه های پیشگیری- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

برای افراد معمولی سرما خوردگی یک مزاحمت چند روزه است و از بین می رود اما در افرادی که مبتلا به آسم و یا بیماری های ریوی هستند یک سرما خوردگی ساده می تواند منجر به خطرات جدی برای این بیماران بشود.

افراد بالغ در طول سال ممکن است ۳ یا ۴ بار سرما خوردگی معمولی را تجربه کنند و این مقدار برای کودکان کمی بیشتر است. کودکان زیر ۲ سال ممکن است بیشتر از ۱۰ بار در سال سرفه و آبریزش بینی ناشی از ویروس سرما خوردگی داشته باشند.

در این فصل از سال ممکن است اشتباهاتی ناخواسته از طرف فرد سرما خورده انجام بگیرد که موجب انتشار سریع تر و راحت تر ویروس بشود.

علل سرما خوردگی در پاییز

  • ماندن در محیط های بسته

یکی از علل سرما خوردگی در فصول سرد این است که افراد در مکان های سربسته مانند کلاس درس و اتوبوس و … بیشتر به سر می برند و وقت کمتری را در محیط های باز می گذرانند. افراد در فصل سرما ترجیح می دهند که به جای پیاده روی در یک پارک به سینما بروند.

 ویروس ها از طریق دست و یا از طریق سرفه و عطسه از راه هوا منتقل می شوند. اگر بودن در محیط های سربسته برایتان اجتناب ناپذیر است، حتماً دست هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید. هم چنین برخی مطالعات نشان داده است که ویروس سرما خوردگی در محل های مرطوب زنده نمی ماند.

بنابراین دستگاه های مرطوب کننده هوا مانند دستگاه بخور سرد نیز روش خوبی برای جلوگیری از سرما خوردگی است.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8314

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi