2

نوشیدنی‌ های شیرین برای مبتلایان به نقرس توصیه نمی‌شود

  • کد خبر : 126810
  • 18 جولای 2022 - 12:00
نوشیدنی‌ های شیرین برای مبتلایان به نقرس توصیه نمی‌شود

محققان به‌تازگی دریافتند مبتلایان به نقرس باید از نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنند زیرا متابولیسم فروکتوز می‌تواند منجر به افزایش اسیداوریک خون شود. به گزارش دانستنی انلاین ، “نقرس” بیماری مزمن است که در نتیجه افزایش غیرعادی اسید اوریک در خون اتفاق می‌افتد و منجر به تشکیل توده‌های بسیار ریزی در مفاصل و بافت اطراف آن […]

محققان به‌تازگی دریافتند مبتلایان به نقرس باید از نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنند زیرا متابولیسم فروکتوز می‌تواند منجر به افزایش اسیداوریک خون شود.

نوشیدنی‌ های شیرین برای مبتلایان به نقرس توصیه نمی‌شود

به گزارش دانستنی انلاین ، “نقرس” بیماری مزمن است که در نتیجه افزایش غیرعادی اسید اوریک در خون اتفاق می‌افتد و منجر به تشکیل توده‌های بسیار ریزی در مفاصل و بافت اطراف آن می‌شود و سپس التهاب به‌وجود می آید. این بیماری با دوره‌های عود بیماری موسوم به حمله نقرس همراه است. نقرس در مردان شیوع بالاتری دارد و غالبا شست پا درگیر می‌شود اما در بانوان ممکن است مفاصل مختلف درگیر شود. علاوه بر درد، التهاب می تواند خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی‌عروقی را افزایش دهد.
در صورت ابتلا به نقرس، علاوه بر مصرف دارو لازم است تغییراتی در سبک زندگی ایجاد شود تا سطح اسیداوریک خون پایین بماند. از آنجا که اسیداوریک در پی تجزیه نوعی مولکول به‌نام پورین به‌وجود می آید، باید از مصرف خوراکی های حاوی پورین مانند گوشت قرمز، کله‌پاچه، دل و جگر، ماهی، سوسیس و کالباس و نوشیدنی‌‌های الکلی پرهیز کرد. همچنین براساس مطالعه اخیر، نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه، آبمیوه و نکتار نیز باید کنار گذاشته‌شود زیرا متابولیسم فروکتوز مانند الکل منجر به تولید اسید اوریک می شود.
برای تایید این مسئله، محققان نتایج دو مطالعه در مورد ده‌‌ها هزار نفر را بررسی کردند. پس از کنترل عوامل مختلفی مانند الکل و شاخص توده بدنی، نتایج حاکی از آن بود که خطر ابتلا به نقرس در افرادی که بیش از یک نوشیدنی شیرین در روز مصرف می‌کردند در مقایسه با دیگران تقریبا دو برابر بود.
از همین‌رو توصیه می‌شود مبتلایان به نقرس مصرف نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهند یا کاملا کنار بگذارند. باید توجه داشت که به‌طور کلی نوشیدنی‌های شیرین حتی انواع لایت برای سلامتی مضر هستند. محققان تاکید دارند که این نوشیدنی‌ها خطر ابتلا به دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهند./ به سایت ایران

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=126810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi