4

علم در خدمت صلح و ‌توسعه

  • کد خبر : 9432
  • 20 آبان 1395 - 10:34
علم در خدمت صلح و ‌توسعه

از سال 1380، کمیسیون ملی یونسکو دهم اکتبر هر‌سال را روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری کرد تا فرصتی شود برای تبادل‌نظر صاحبان فکر و اندیشه در حوزه ترویج، توسعه و عمومی کردن علمی که در خدمت صلح و توسعه پایدار و یادآور مسئولیت همه دست‌اندرکاران باشد.

#علم #صلح #توسعه #بیشتر_بدانیم #دانستنی

از سال 1380، کمیسیون ملی یونسکو دهم اکتبر هر‌سال را روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری کرد تا فرصتی شود برای تبادل‌نظر صاحبان فکر و اندیشه در حوزه ترویج، توسعه و عمومی کردن علمی که در خدمت صلح و توسعه پایدار قرار داشته باشد.

این روز یادآور مسئولیت همه دست‌اندرکاران، سیاستمداران، رسانه‌ها، دانشمندان و عالمانی است که هریک به نوعی در توسعه علم گام برمی‌دارند.

علم، سلاحی برای مقابله با پیامدهای زیست‌محیطی

روز جهانی علم برای صلح و توسعه یک رویداد سالانه است که نقش و اهمیت علم و فناوری برای رسیدن به توسعه پایدار را به کشورهای عضو یونسکو تأکید می‌کند. هدف از گرامی داشت این روز این است که به همه ملت‌ها یادآوری شود علم باید الزاماً در مسیر صلح و توسعه گام بردارد تا بتواند برای همه جوامع سودمند باشد. در حقیقت هدف این است که در چنین روزی به مردم یادآوری شود افزایش آگاهی‌های عمومی درباره اهمیت علم و دانش می‌تواند پلی بین علم و جامعه باشد و آن ها را بیش از پیش به هم نزدیک کند.

دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با تأکید بر این که علم باید در مسیر صلح و توسعه و با هدف کاهش دردی از آلام بشری حرکت کند، می‌گوید: امروز در حوزه انسانی و محیط زیست با نگرانی‌ها و مشکلات متعددی مواجه هستیم. در حوزه انسانی و اجتماعی، جنگ‌ها، کشتارها و بحران‌های بین‌المللی موضوع مهمی است که در کنار آن توجه به نگرانی‌ها و مشکلات زیست‌محیطی نیز ضروری است. بیابان‌زایی، کم‌آبی و جنگل‌زدایی که امروز با آن مواجه هستیم خواه‌ناخواه بیانگر جنگی است که ما انسان‌ها با طبیعت آغاز کرده‌ایم. اینجاست که باید نقش علم برای رسیدن به صلح و توسعه پایدار و کاهش نگرانی‌ها و بحران و همچنین مقابله با پیامدهای زیست‌محیطی و انسانی پررنگ‌تر شود.

اهداف روز علم در خدمت صلح و ‌توسعه

سعیدآبادی می‌افزاید: روز جهانی علم برای ما آغازی است که به یاد آوریم تا به امروز چگونه عمل کرده‌ایم، چگونه پژوهش کرده‌ایم، چگونه رفتار کرده‌ایم و چگونه سیاستگذاری کرده‌ایم. هر کس در این حوزه مسئولیتی را به‌عهده دارد و باید برای عمل کردن به این مسئولیت کاری انجام دهد. در دنیای امروز صلح و توسعه پایدار جایگاه مهمی دارد. امروز فقط رشد و توسعه اقتصادی ملاک نیست، بلکه توسعه پایدار مهم است. یعنی علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی باید محیط زیست و محیط اجتماعی و فرهنگی را نیز به عنوان مؤلفه‌های دوم و سوم در حوزه‌ای که می‌خواهیم در آن توسعه ایجاد کنیم در نظر بگیریم. در حقیقت امروز نسخه توسعه برای همه کشورها یکسان نیست؛ بلکه باید مبتنی بر محیط فرهنگی و اجتماعی هر کشور باشد. علم باید در خدمت توسعه پایداری قرار گیرد که فقط به راه توسعه اقتصادی ختم نشود، بلکه باید موضوع محیط زیست و محیط فرهنگی و اجتماعی را نیز مدنظر قرار دهد. بنابراین می‌توان گفت علم، سیاستگذاری‌های اقتصادی، برنامه‌ریزی‌های شهری، تجارت، صنعت و توسعه پایدار باید معطوف به همه این مؤلفه‌ها باشد.

سعیدآبادی با تأکید بر لزوم همراه شدن علم و فناوری با خرد و اخلاق می‌گوید: اگر علم و فناوری با خرد و اخلاق همراه نباشد معلوم نیست ما را به کجا می‌برد. هنگامی می‌توانیم به کمک علم و فناوری به سرمنزل مقصود برسیم که به اخلاق و خرد هم توجه داشته باشیم. در حقیقت اگر در کنار علم و دانش، عشق به همنوع وجود نداشته باشد و نتواند دردی از دردهای جامعه را دوا کند گرچه در مسیر دانش‌اندوزی گام برداشته است، اما ارزش زیادی نخواهد داشت.

علم به ترویج نیاز دارد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه با تأکید بر وجود ارتباط بین علم و دانش و توسعه بومی کشور می‌گوید: گرچه دانشگاه‌ها در رقابتی درست یا غلط فقط به دنبال دسته‌بندی جهانی و عملکرد و پژوهش هستند، اما دغدغه این که کشور ما در حوزه اقتصاد و صنعت با چه مشکلی مواجه است و چه پژوهشی را باید دنبال کند نکته مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. اگر بدون برنامه‌ریزی در این زمینه عمل کنیم به هدف نمی‌رسیم. گرچه علم حوزه تخصصی دانشمندان و متخصصان است، اما باید علم را عمومی کنیم. هرچه علم عمومی‌تر باشد و ترویج علم در لایه‌های مختلف جامعه ریشه داشته باشد تقاضا برای علم کاربردی، یعنی علمی که بتواند کاری انجام دهد و مشکلی را حل کند نیز به مراتب افزایش خواهد یافت. دانشمندان باید چنین فضایی را برای جامعه فراهم کنند. وقتی در جامعه برای علم تقاضا وجود داشته باشد گام‌های بهتری برداشته می‌شود و ایجاد این تقاضا مستلزم ترویج و عمومی‌سازی علم است.

به گفته سعیدآبادی، موضوع دیگری که در حوزه علم باید مورد توجه قرار گیرد اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه است. در حوزه علم برخلاف دیگر حوزه‌ها آپارتاید جایگاهی ندارد. متأسفانه در بسیاری از کشورها به دنبال سایه‌اندازی سیاست بر دیگر حوزه‌ها ازجمله حوزه علم، شاهد آپارتاید علمی هم بوده‌ایم که سازمان‌های جهانی در تلاش هستند با این پیامد مقابله کنند. از آنجا که در بسیاری از کشورها پنجره فرهنگ، هنر و اخلاق بسته شده و پنجره سیاست تنها پنجره‌ای است که در این حوزه به روی ملت‌ها گشوده است مشکلات و نگرانی‌هایی ایجاد شده است، اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که حیات مردان نامی یعنی دانشمندان و بزرگان به ما یاد می‌دهد که سربلند و شکوهمند زندگی کنیم و چون جهان را قدر می‌گوییم بر پندار زمان نشانی برجای گذاریم که شاید دریانوردی بر عرشه کشتی یا کشتی شکسته‌ای بر پهنه دریا با دیدن این نشان، چراغ امیدش روشن شود.

منبع: جام جم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=9432

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi