1

روان شناسی رنگ در بازاریابی و برند (بخش اول)

  • کد خبر : 10027
  • 17 آذر 1395 - 10:59
روان شناسی رنگ در بازاریابی و برند (بخش اول)

روان شناسی رنگ در بازاریابی و برند یکی از جالب‌ ترین و در عین حال بحث برانگیزترین جوانب بازاریابی است. دلیل این امر این است که امروزه اکثر مکالمات مربوط به رنگ و متقاعدسازی مشتری، شامل شواهد حدسی و گمانه‌زنی است. علاوه بر این، بعضی از بازاریابان اطلاعات اغراق‌آمیزی درباره‌ی “رنگ و ذهن” به منظور گمراه کردن به مشتری می‌دهند.

#روانشناسی_رنگ #بازاریابی #برند #بیشتر_بدانیم #دانستنی

طبق تحقیقات انجام شده، عواملی مانند تمایلات شخصی، تجربه، نحوه ی تربیت و تفاوت فرهنگی، محیط و غیره بر تأثیر رنگ ها بر روی ما، مؤثر هستند. درنتیجه این نظر که رنگ زرد و بنفش احساسات افراد را برمی انگیزانند تقریباً درست است.

روان شناسی رنگ در بازاریابی و برند یکی از جالب‌ ترین و در عین حال بحث برانگیزترین جوانب بازاریابی است که نقش مهمی در متقاعد سازی مشتری برای خرید دارد.

دلیل این امر این است که امروزه اکثر مکالمات مربوط به رنگ و متقاعدسازی مشتری، شامل شواهد حدسی و گمانه‌زنی است. علاوه بر این، بعضی از بازاریابان اطلاعات اغراق‌آمیزی درباره‌ی “رنگ و ذهن” به منظور گمراه کردن به مشتری می‌دهند.

ما به منظور حذف این نوع طرز فکر و برخورداری از عامل واقعاً “جذاب” رفتار انسانی، می‌خواهیم مجموعه‌ای از قابل اعتمادترین تحقیقات در زمینه‌ی تئوری رنگ و فرایند متقاعد سازی مشتری را مورد بررسی قرار دهیم.

مفاهیم نادرست در باب روان شناسی رنگ

چرا با وجود این که موضوع روان شناسی رنگ بسیار بحث برانگیز است، اما اطلاعات حقیقیِ بسیار کمی برای حمایت از آن وجود دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده، عواملی مانند تمایلات شخصی، تجربه، نحوه ی تربیت و تفاوت فرهنگی، محیط و غیره بر تأثیر رنگ ها بر روی ما، مؤثر هستند. درنتیجه این نظر که رنگ زرد و بنفش احساسات افراد را برمی انگیزانند تقریباً درست است.

اطلاعات نادرست و بی روحی که روان شناسی رنگ را تنها در چند جمله  خلاصه می کند، شرایط را بدتر می کند، برخی از این عبارت ها در ذیل آمده است:

 –     از لحاظ روان شناسی رنگ زرد شادترین رنگ موجود است.

–    شخصیت کارتونی گرین لنترن (Green Lantern) از رنگ زرد می‌ترسید.

–  75 درصد از مدادهایی که در آمریکا به فروش می رسد، به رنگ زرد هستند.

حالا زمان آن است که به بررسی تحقیقاتی مبنی بر نقش مهم رنگ در متقاعدسازی مشتری بپردازیم.

اهمیت رنگ در برند

روان شناسی رنگ در بازاریابی و برند (بخش اول)- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

برند یکی از مهم ترین مباحث در زمینه مفهوم رنگ است و بسیاری از تحقیقات در این زمینه نادرست هستند.

تلاش‌های فراوانی جهت طبقه‌بندی واکنش مصرف‌کننده به رنگ‌های مختلف انجام شده است. اما حقیقت امر این است که رنگ به تجارب شخصی افراد بسیار وابسته است و انتقال احساس و برداشت خاص از یک رنگ به صورت جهانی دشوار است.

اما الگوهای پیامی بسیاری در مفهوم رنگ وجود دارند. به عنوان مثال رنگ‌ها نقش حیاتی در خرید و برند، بازی می‌کنند.

محققان بر اساس مقاله ای با عنوان ” تاثیر رنگ در بازاریابی”  یافته اند که بالغ بر 90درصد قضاوت هایی که از سوی مصرف کنندگان درباره محصولات می شود، تنها بر اساس رنگ است. (انتخاب نوع رنگ هم به محصول بستگی دارد).

با توجه به نقش مهم رنگ در برند، نتایج حاصل شده از یک مطالعه با عنوان ” تأثیرات متقابل رنگ” نشان می دهد که رابطه بین رنگ و برند بر پایه تناسب درکِ رنگی است که در برند خاصی استفاده می شود. ( به عبارت دیگر آیا رنگ با آنچه که فروخته می شود “تناسب” دارد یا نه؟) مطالعه‌ای با عنوان “قرمزِ هیجان انگیز و آبی رقابتی” نیز تأثیر رنگ بر خرید را بر اساس چگونگی اثرگذاری مفهوم برند، تأیید می‌کند. این بدان معنا است که رنگ باعث می شود مصرف کننده درباره “ویژگی” برند، قضاوت کند. (اگر موتورهای هارلی دیویدسان، حس خوب و قدرتمندی را به موتورسوار نمی دادند، دیگر چه کسی می خواست آن ها را بخرد؟)

برخی دیگر از مطالعات نشان می‌دهند که مغز ما برندهای قابل شناسایی را ترجیح می دهد که باعث می شود رنگ اهمیت ویژه ای در ویژگی برند داشته باشد. حتی پیشنهاد شده که کسب‌و‌کارهای نوپا رنگی را برای لوگو انتخاب کنند که آن ها را از سایر رقیبان خود متمایز سازد. (مثلاً اگر کلیه رقیبان از رنگ آبی در برند خود در زمینه کسب و کارتان استفاده می کنند، شما رنگ بنفش را انتخاب کنید ).

بر اساس مطالعات محققان، زمانی که وقت انتخاب “صحیح ترین” رنگ می رسد، پیش بینی واکنش مصرف کننده به رنگ انتخابی که با محصول در تناسب باشد، بسیار مهم تر از خود رنگ است. بنابراین اگر مالکان کمپانی هارلی-دیویدسن (Harley-Davidson) می خواهند محصولی را تولید کنند که در مشتریان احساس قدرت کنند، باید پیش بینی کنند که محصولاتی با رنگ صورتی هرگز به فروش نخواهد رسید.

ادامه دارد …

منبع: اندیشه نو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=10027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi