12

راە‌آهن «حرم تا حرم»، با مزیت استراتژیک احیای کریدور تاریخی «راە ابریشم»

  • کد خبر : 149823
  • 27 شهریور 1402 - 13:51
راە‌آهن «حرم تا حرم»، با مزیت استراتژیک احیای کریدور تاریخی «راە ابریشم»

دانستنی آنلاین: در دوران حضور استعمارگران ارتش انگلیس در دو کشور ایران و عراق، ارتش آن کشور احداث خط آهن از عراق بە دهلران را در دستور کار خود قرار داد و این اقدام از زمرە اولین اقدامات برای ایجاد خط آهن در ایران، با اهمیت استراتژیک و بین‌المللی بود کە متاسفانە از بد حادثە […]

دانستنی آنلاین: در دوران حضور استعمارگران ارتش انگلیس در دو کشور ایران و عراق، ارتش آن کشور احداث خط آهن از عراق بە دهلران را در دستور کار خود قرار داد و این اقدام از زمرە اولین اقدامات برای ایجاد خط آهن در ایران، با اهمیت استراتژیک و بین‌المللی بود کە متاسفانە از بد حادثە ناکام ماند.

زمانی کە رضاشاە، لایحەی احداث خط‌آهن شمال-جنوب کە گویا تحت حمایت ارتش بریتانیا و بااهمیت استراتژیک و بین‌المللی برای ارتش آن کشور را مطرح کرد، تعدادی از نمایندگان و آنگونە کە گفتە می‌شد “دکتر مصدق” با این موضوع مخالفت کردند و منطق آنان احداث راە‌آهن شرق بە غرب بودە کە احیاگر “جادەی ابریشم” و نقش تاریخی و ژئوپولتیک ایران در گرانیگاە آن بودە است. دریغا کە زور آنان نە بە رشاشاە رسید و نە احیانا بە دست‌های پشت‌پردەی بین‌المللی

وضعیت کنونی

معاون اول رییس‌جمهور در بازدید دورەای از مرزهای تردد زوار اربعین در مرز شلمچە و قصرشیرین، اقداماتی اساسی برای ایجاد پایانەی مرزی ریل آهن بین دو کشور انجام داد.

در مرز مهران و علیرغم حضور و بازدید ایشان و مشاهدەی بیشترین سهم از خروجی و بەویژە بازگشت زوار در این نقطە، انتظار می‌رود سیگنال مثبتی در مورد پاسخ بە مطالەی عمومی احداث راەآهن مهران دیدە شود.

پیشنهاد راهبردی

مرز مهران، مورد اقبال زوار ایرانی و بەویژە طرف عراقی قرار گرفتە و منطق ملاحظەی “پیوست فرهنگی-اجتماعی” کە در قانون برنامە بر رعایت آن در فاز صفر و تعریف پروژەها تاکید شدە و نیز  منطق “جامعەشناسی بازار” چنین حکم می‌کند کە برنامەریزان و دولتمردان بە این گرایش کە بیانگر یک “مطالبەی عمومی” در نزد عراقیان و ایرانیان می‌باشد، بی‌تفاوت نمانند

پیشینەی تاریخی احداث راە‌آهن در استان ایلام در نقطەی مرزی ایلام، آن هم از سوی انگلیس کە سابقەای دیرینەتر در راە و ترابری دارد بیانگر مزیت استراتژیک و اقتصادی  این مرز بە نسبت مرزهای دیگر استانهاست و وجود کوتاهترین فاصلە بین مهران تا بغداد، کربلا و نجف و بە تبع آن اردن و دریای مدیترانە تاکیدی است بر صحت آن برآورد تاریخی و بین‌المللی.

اتصال راەآهن از کرمانشاە بە مهران و نیز از مهران بە خوزستان، علاوە بر اینکە بار کشور را از بحران تامین سوخت کم می‌کند بە عنوان یک مسیر بین‌المللی برای استفادەی کشورهای ترکیه و آذربایجان و ارمنستان مورد استفادە و توجە قرار خواهد گرفت.

از سویی دیگر همانگونە کە راە‌آهن جنوب بە شمال باعث کمک‌رسانی مضاعف ارتش متفقین بە اتحاد جماهیر شوروی و نهایتا جرقەای برای شکست ارتش آلمان شد، این خط می‌تواند در همارەی تاریخ بە مرزهای غربی و بە عنوان یک محور استراتژیک در موضع دفاع از کشور، پشتیبانی دهد و از سویی دیگر بە دلیل ایجاد مزیت اقتصادی برای کشورهای شمال ایران و عراق و تسهیل دسترسی آنان بە خلیج‌فارس و دریای آزاد بە عنوان “کریدور صلح” در روابط منطقەای و بین‌الملل مورد توجە ویژە قرار گیرد و بە همین دلیل باعث رونق اقتصادی در چند استان شمالغربی، غربی و جنوب‌غربی کشور شود.

-نام راە‌آهن “حرم تا حرم” برازندەی این خط است، از آنجایی کە “حرم” ائمەی اطهار “س” تا سرحد شهادت مورد توجە شیعیان جهان با محوریت ایران بودە و بەویژە بە دلیل برجستە شدن کنگرەی بین‌المللی پیادەروی اربعین در سنوات اخیر و نیز مسافرت متعدد عراقیان برای زیارت بە قم و مشهد،  بە عنوان شاهراە “کربلا تا مشهد”، احداث راەآهن کربلا-مهران-مشهد می‌‌بایست همانند یک کلان راهبرد جامع‌نگرانە در رویکردهای استراتژیک و در ذیل پروژەای کە در سطح بین‌الملل بە “هلال شیعی” از آن یاد می‌شود و نیز بە عنوان یکی از راه‌های پرتردد، امن‌ترین و راحت‌و پرسود، مسیرهای گردشگری مذهبی بین‌المللی مورد عنایت ویژە قرار گیرد.

مطالبەی عمومی

تقویت روحیەی “مطالبەگری” کە در ادبیات نظام از مطالبات خاص رهبری از مردم بەشمار می‌رود و عنایت ویژەی مسئولان ارشد کشوری بە ایلام و ایلامیان کە در “گفتار” نمود آن بیشتر ماندە مستلزم طرح‌ریزی نقشەی راە برای پیگیری موثر و عملیاتی کردن آن  از سوی مسئولین استانی می‌باشد، تعهد و کنشگری فعالان سیاسی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و حتی اقتصادی و با تاکید مضاعف تعهد مسئولین استانی را دوچندان می‌کند چرا کە توجە بە آن در حقیقت توجە بە مطالبەی عمومی شکل گرفتە در استان است کە همانا شنیدە شدن “سوت قطار حرم تا حرم” در مهران می‌باشد کە می‌تواند بە پاسداشت هشت سال دفاع از کیان و تمامیت ارضی کشور در دوران هشت سالەی دفاع مقدس و در نهایت و مهمتر از آن سربلندی در آزمون چنددهەای پذیرایی از زوار ایرانی و عراقی کە چند برابر جمعیت استان هستند، با درجەی اهمیت بالا در ماندگاری مردم در این نقطەی صفر مرزی تلقی شود.

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=149823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.