2

راهنمای انتخاب و خرید زودپز

  • کد خبر : 2781
  • 24 اسفند 1394 - 8:07
راهنمای انتخاب و خرید زودپز

این راهنما به شما در زمان تصمیم گیری کمک می کند که مدل زود پز مناسب و مورد نیاز خود را مشخص کنید.

اگر برای اولین بار تصمیم به خرید زودپز گرفته اید یا این که تصمیم به عوض کردن وخرید مدل جدیدتری دارید، در هر صورت شما با انتخاب های مختلفی هنگام خرید مواجه خواهید بود.

چگونه مدل مناسب را انتخاب کنیم؟

این راهنما به  شما در زمان تصمیم گیری کمک می کند که مدل زود پز مناسب و مورد نیاز خود را مشخص کنید.

تفاوت بین زودپز آلومینیومی با استیل در چیست؟

زودپز آلومینیومی سبک و ارزان است همچنین به دلیل این که آلومینیوم رسانای خوب گرما است، گرمای یکنواختی را پخش می کند. اما در هنگام استفاده زیاد و سنگین از زودپز آلومینیومی باید به نقص ذاتی آلومینیوم که رنگ پریدگی و زنگ زدن آن است توجه داشت (هرچند که این موضوع بر نحوه پخت غذا تأثیر نداد). هزینه کمتر می تواند دلیل اصلی برای انتخاب زودپز آلومینیومی باشد. زودپزهای از جنس استیل ضد زنگ مقداری سنگین تر و گران تر هستند. طبیعت بسیار مقاوم استیل ضدزنگ امکان استفاده از آن برای مدت های بسیار طولانی را فراهم و نیز سطح زیبا و درخشنده آن توجه را جلب می کند. اما عیبی که استیل دارد این است که رسانایی خوبی برای گرما نیست. به همین دلیل استفاده از مدل های چند لایه که در آن ها یک صفحه آلومینیومی در لایه بیرونی سطح زیری زودپز قرارداده می شود،  بهترین گزینه خواهد بود. این کار به خوبی مشخصه گرمایی زودپز استیل را بالا می برد و محل های گرم نقطه ای را(چون استیل رسانای خوب گرما نیست نقاطی از آن به صورت تنها بسیار داغ می شود که موجب پخت غیریکنواخت غذا در آن می شود)که در وسایل پخت و پز استیل معمول هستند، حذف می کند.

  بهترین اندازه برای زودپز کدام است؟ بیشتر زودپزها براساس میزان حجم مایعی که در آن ها جا می گیرد، فروخته می شوند، در حالی که معمولاًٌ حجم قابل استفاده از آن ها برای پخت غذا بین ½ تا 3/1 این مقدار است و این موضوع به نوع غذا و حجم آن پس از پخته شدن بستگی دارد. همیشه مقداری فضای خالی در داخل زودپز برای حضور بخار ضروری است. اگرچه زودپزها در اندازه های مختلفی وجود دارند ولی اندازه های حدود4،6، و 8 لیتری معمول هستند. با بررسی مشخصات این اندازه ها به شما در انتخاب اندازه مناسب خود کمک می کنیم.

4 لیتری:

اندازه مناسبی برای 2 نفر و نیز مناسب جهت تهیه یک وعده غذای خانواده می باشد. غذای مورد نیاز 2 نفر را همیشه می توان توسط یک زودپز 4 لیتری آماده کرد.

6 لیتری:

اندازه معمولی برای خانواده ها می باشد. برای تهیه بیشتر غذاها استفاده می شود و نیز بیشتر روش های تهیه غذا بر اساس زودپز 6 لیتری تهیه می شوند.

8 لیتری:

برای خانواده های بزرگتر اندازه 8 لیتری مناسب می باشد.

  در زودپز خود باید به دنبال چه مشخصاتی بود؟

بعد از آشنایی با کار زودپز و شناخت اندازه های آن بررسی موارد زیر به شما کمک می کند انتخاب مناسبی داشته باشید.

تنظیم کننده فشار زودپز:

هر دستگاه زودپزی باید دارای وسیله ای برای نشان دادن و کنترل فشار داخل دیگ آن باشد. در طول سال های گذشته انواع مختلفی تنظیم کننده(رگولاتور) برای انجام این کار طراحی شده اند. به طور عمده سه نوع کلی برای تنظیم کننده زودپز وجود دارد. همه آن ها به نوعی با یگدیگر تفاوت دارند ولی نهایتاً نتیجه یکسانی به همراه دارند.

 اولین نوع, تنظیم کننده سوپاپی وزنی است(معمولاً به آن سر جنبان گفته می شود).

نوع دوم تکامل یافته نوع اول است.

نوع سوم تنظیم کننده سوپاپی فنری است.

صرف نظر از این که زودپزی که می خواهید تهیه کنید دارای کدام نوع تنظیم کننده است؛ همیشه نوعی را که توانایی کار در شرایط حداکثر فشار 15 psi  (واحد فشار به معنی میزان فشار بر حسب پوند بر واحد اینچ مربع) را داشته باشد. 15psi فشار استانداردی است که در اکثر زودپزها استفاده می شود. همچنین بیشتر راهنماهای پخت توسط زودپز با در نظر گرفتن این فشار نوشته می شوند؛ بنابراین اگر شما از زودپزی با فشار پایین تر استفاده  کنید نمی توانید به صورت حداکثری در وقت خود صرفه جویی کنید.

   تنظیم کننده سوپاپی وزنی:

این نوع تنظیم کننده در بالای لوله هوا قرار می گیرد که دریچه کوچکی برای خارج شدن بخار از آن طراحی شده است. بهتر است زودپزی انتخاب شود که دارای تنظیم کننده جداشدنی است که شما را قادر می سازد دریچه تنظیم کننده را قبل از هر بار استفاده، برای اطمینان از آزاد بودن مسیر بخار امتحان کنید و در صورت تمیز نبودن ابتدا آن را از آلودگی پاک کنید. زودپزهای دارای این نوع تنظیم کننده فشار بخار داخل دیگ زودپز را با استفاده از حرکت نوسانی تنظیم کننده، تنظیم می کنند. زمانی که صدای نوسان تنظیم کننده به گوش برسد, این نشان دهنده آن است که زمان شروع پخت فرا رسیده است. شعله را بر روی گرمای پایینی تنظیم کنید تا تنظیم کننده نوسانات آرام و ملایمی داشته باشد. این نوع تنظیم کننده به طور اتوماتیک بخار داخل دستگاه را برای ثابت ماندن فشار بر روی مقدار 15 psi از آن خارج می کند. نوسان آهسته و ملایم از جهت اینکه باعث می شود بخار کمتری از دیگ خارج شود دارای اهمیت است. حرکت نوسانی این نوع تنظیم کننده به مانند نشانگری صوتی و تصویری عمل می کند که در هر لحظه شما را از وضعیت زودپز باخبر می کند. اگر صدای زودپز به کلی قطع شود این نشانه ای از پایان پخت است. ضمنا زودپزهای از این نوع دارای قیمت مناسبی می باشند.

تنظیم کننده سوپاپی وزنی تکامل یافته:

 این نوع تنظیم کننده به زودپز متصل است. در این نوع نوسان وجود ندارد و به جای آن بخار در بازه های زمانی به صورت یک دفعه از دیگ خارج می شود و به این صورت فشار داخل آن را در حد 15 psi حفظ می کند. شروع فرایند پخت زمانی است که بخار شروع به خارج شدن از تنظیم کننده می کند. گاهی اوقات گفتن این که بخار چه هنگام شروع به خارج شدن می کند مشکل است, بنابراین باید به دقت مراقب بود. برای این که بخار به آرامی خارج شود شما باید منبع گرما(شعله اجاق) را در کمترین حالت خود قرار دهید. زودپزهای دارای این نوع تنظیم کننده نیز دارای قیمت مناسب هستند ولی از مدل قبل مقداری گران تر هستند.

    تنظیم کننده سوپاپی فنری:

 این نوع تنظیم کننده از نوعی سوپاپ نشان دهنده استفاده می کند که میزان سطح فشار داخل زودپز را نشان می دهد. این مدل معمولا دو فشار پخت را ارائه می دهد که 10 و 15 در مقیاس psi هستند ولی همچنان فشار 15 معمول تر است. در این نوع تنظیم کننده صدایی شنیده نمی شود, بنابراین شما باید آن را بدقت زیر نظر داشته باشید تا زمانی که به فشار مناسب پخت می رسد . زودپزهای دارای این نوع تنظیم کننده گران تر از سایر مدل ها هستند.

توجه:

 تمام مدل ها ی توضیح داده شده به اندازه کافی از ایمنی برخوردارند. اگرچه این مدل ها با استفاده از تنظیم کننده های متفاوتی فشار را تنظیم می کنند؛ ولی تفاوتی اساسی بین نحوه ی آماده کردن غذا توسط آن ها وجود ندارد. فقط زودپز دارای تنظیم کننده سوپاپی فنری مقدار کمتری مایع نیاز دارد.

قفل درپوش زودپز:

همیشه از زودپزی استفاده کنید که دارای قفل ایمنی بر روی درپوش آن باشد. این قفل مانع تشکیل بخار و فشار قبل از بسته شدن درست درپوش می شود. همچنین این قفل ایمنی از باز کردن درپوش قبل از این که فشار بخار داخلی به میزان ایمنی کاهش پیدا کرده باشد، جلوگیری می کند. همه زودپزها دارای نشانگر تصویری برای نشان دادن فشار داخلی نیستند ولی وجود این نشانگر به عنوان وسیله ایمنی اضافی مفید خواهد بود. علاوه بر موارد ایمنی ذکر شده, همیشه بدنبال مکانیزم دومی برای آزاد شدن بخار در هنگام حوادث ناخواسته باشید.

سبد پخت:

زودپزی انتخاب کنید که دارای سبد مخصوص پخت باشد. این به شما امکان می دهد که بالاتر از مایع، مواد غذایی را قرار دهید و همچنین زمانی که از زودپز برای پختن مواد غذایی مختلف با هم استفاده می کنید به شما امکان می دهد که موادغذایی را به صورت جدا از هم قرار دهید و در نتیجه از در آمیخته شدن آن ها جلوگیری کنید.

روش آزاد کردن فشار(خنک کردن):

دستورالعمل ها به روش های سرد کردن لحظه ای یا سرد کردن طبیعی تدریجی, بر اساس نوع غذا توصیه می کنند. از آنجایی که به صورت های گوناگون به این مسأله اشاره می شود بسیار مهم است که معنی آن ها درست فهمیده شود. بنابراین همیشه بر اساس دستورالعمل های ارائه شده توسط سازنده برای خنک کردن آن توجه وعمل کنید.

بر اساس روش سرد کردن لحظه ای باید زودپز را زیر آب سرد در حال جریان قرار داده یا آن را در ظرف حاوی آب سرد فرو کنید. آب سرد فشار داخلی را سریعاً آزاد می کند. برخی مدل ها دارای دسته آزاد کردن سریع فشار هستند که با استفاده از آن بخار به صورت عمده از دیگ خارج می شود.اگر این روش موجب پرتاب شدن غذا یا مایع به خارج شود ضروری خواهد بود که از آب برای کاهش فشار استفاده کرد.

  در روش سرد کردن طبیعی شما تنها منبع گرما را قطع کرده و به زودپز اجازه می دهید به آرامی سرد شود.

دسته ها:

هنگام خرید زودپز مورد نظرتان ابتدا زودپز را همانگونه که در منزل در دست خواهید گرفت, گرفته و اطمینان حاصل کنید که دسته های آن مناسب و ایمن می باشند. توجه داشته باشید که زودپزهای با حجم 6 لیتر و بیشتر از آن باید دسته هایی در دو طرف داشته باشند. دسته های بلندتر مناسب هستند زیرا احتمال تماس دست با بدنه گرم را کاهش می دهد و همچنین در حمل زودپزهای بزرگ که طبیعتاً سنگین تر هستند، کار شما را آسان می کنند.

جنس لایه ته زودپز:

اگر زودپز از جنس استیل ضدزنگ خریداری می کنید، به دنبال مدلی باشید که دارای لایه زیرین از جنس دی متال(دو فلزی) یا تری متال(سه فلزی) باشد. نوع معمول آن سطح زیری با لایه آلومینیوم می باشد. این لایه ها از پخت غیریکنواخت و سوختگی غذا جلوگیری می کنند و موجب پخش یکنواخت گرما برروی سطح زیرین زودپز می شوند همچنین پاک کردن زودپز را آسان می کنند.

دفترچه راهنمای وسیله:

توجه دقیق به دستورالعمل های گفته شده در دفترچه راهنمای وسیله ای که خریداری کرده اید، بسیار ضروری است.حتی توجه به این که آیا زودپزی که می خواهید بخرید دارای دستورالعمل های مفید و واضح هست یا نه می تواند تعیین کننده باشد.

گارانتی:

انتخاب زودپزی که دارای گارانتی می باشد ترجیح دارد. کمپانی های مشهور تا 10 سال زودپز های غیر برقی را تضمین می کنند.

هزینه:

بر اساس شرکت های سازنده و نیز مشخصات زودپزهای مختلف, قیمت های متفاوتی برای این وسیله وجود دارد. سلیقه و نیاز شما تعیین می کند که باید چه مبلغی برای وسیله بپردازید.

بهترین زودپز کدام است؟

 اگرچه بسیاری ممکن است چنین سؤالی بپرسند ولی جواب مشخصی برای آن وجود ندارد. این کاملاً به سلیقه, نیاز و بودجه شما بستگی دارد. در هنگام خرید توجه کنید که اطلاعات مربوط به وسیله را بدقت مطالعه کرده و مراقب آنچه در تبلیغات گفته می شود باشید! زودپزهای زیادی وجود دارند که حتی نمی توانند به فشار استاندارد 15 psi برسند و در واقع در فشار پایین کار می کنند. بنابراین همه این موارد باید شما را بر آن دارد که نهایت دقت و حوصله را در هنگام خرید به خرج دهید.

استیل ضدزنگ:

زودپز استیل با دیواره زیرین سه لایه (به صورت استیل-آلومینیوم-استیل یا مس-الومینیوم-مس) تهیه کنید. در این صورت سوختگی غیر یکنواخت غذا به حداقل می رسد, غذا زودتر گرم می شود و گرما برای مدت بیشتری باقی می ماند که این خود به معنی بهره وری انرژی بهتر خواهد بود که در طول زمان موجب صرفه جویی در هزینه می شود.

شما می توانید از زودپز استیل خود با منابع گرمای متفاوت مانند گاز یا منبع برقی استفاده کنید. زودپز استیل می تواند تا 20 سال باقی بماند و به فرزندانتان به ارث برسد!

اهمیت اندازه:

با توجه به این که شما تنها قادرید از 3/2 گنجایش نامی زودپز (حتی گاهی برای برخی غذاها این مقدار به ½ کاهش می یابد) استفاده کنید، سعی کنید نوع بزرگی انتخاب کنید. 5 لیتر حداقل اندازه مورد نیاز است, حتی اگر تنها هستید یا خانواده دو نفری دارید.

اندازه 8 لیتری امکان پخت غذاهای بیشتر و در اندازه بزرگ تر مانند مرغ و ماهیچه را برای شما ممکن می کند. انداره بزرگ تنها برای خانواده های بزرگ مناسب نیست بلکه خانواده های کم جمعیت نیز می توانند از اندازه بزرگ زمانی که می خواهند غذا را آماده و در فریزر نگهداری کنند و بعداً استفاده کنند، بسیار مفید خواهد بود.

  مواردی که بهتر است از آن ها خودداری کرد

زودپز آلومینیومی:

در طول زمان لایه آلومینیوم پوشیده نشده دگرگون و حفره دار می شود و غذا در داخل همین حفره های کوچک جمع شده و محلی برای رشد میکروب می گردد. نگهداری غذاهای حاوی اسید مانند سس های حاوی گوجه فرنگی این فرآیند را شدت می بخشند. این فرآیند ممکن است تنها چند ساعت طول بکشد! علاوه بر این ها، امکان بوجود آمدن لکه های سیاه – که پاک کردن آن ها مشکل است – بر روی ظروف آلومینیومی بسیار زیاد است. آلومینیوم انتقال دهنده ی خوبی برای گرما و حرارت است ولی امکان بوجود آمدن نقاط داغ در آن نیز وجود دارد. مشکل دیگر ظروف آلومینیومی ترکیب شدن آلومینیوم خورده شده توسط اسیدها و… با غذا است که می تواند برای سلامتی مضر باشد.

آلومینیوم در برابر خمش و تغییر شکل آسیب پذیر است و زمانی که این اتفاق بیفتد، علاوه بر تأثیر بر زیبایی وسیله، فشار داخل دیگ زودپز به میزان مورد نظر نخواهد رسید.

زودپزهای غیراستاندارد:

زودپزی خریداری کنید که در فشار استاندارد 15 psi کار کند.در زودپزهای غیر استاندارد فشار داخلی به این میزان نمی رسد؛ در نتیجه شما همیشه مجبورید زمان بیشتری برای پخت در نظر بگیرید. این کار ممکن است نتیجه مطلوبی به دست ندهد. زمان پخت طولانی تر مخالف مزیت های ذکر شده برای زودپز مانند سریع بودن و بهینه بودن است.

قبل از خرید، مشخصات تولیدکننده را مطالعه کنید و از خرید زودپز با فشار کمتر از 15 خودداری کنید.

زودپز با لایه داخلی نچسب:

برخلاف ادعای سازندگان، لایه داخلی نچسب در محیط پخت داخل زودپز چندان مقاومتی ندارد. بیشتر اوقات، عمر زودپز به دلیل این که ذرات لایه ی نچسب از سطح داخلی جدا می شود، کاهش می یابد. این ذرات در وعده های مختلف به داخل غذای شما وارد می شود. راهی که پیشنهاد می شود استفاده نکردن از برخی قاشق ها و وسایل برای جلوگیری از جدا شدن این لایه است. اگر چه این کار مقداری محدودیت محسوب می شود ولی اگر از چنین زودپزهایی استفاده می کنید، این تنها راه ممکن است.

مشکلات زودپز های برقی!

به اعتقاد برخی از مردم، زودپز های برقی هنوز در رقابت با زودپز های غیر برقی بازنده هستند. یکی از مواردی که در مورد ناکارآمدی آن ها مطرح می شود، اشاره به تفاوت زیاد بین گارانتی نمونه های مشابه برقی و غیر برقی است. معمولاً نمونه برقی 1 تا2 سال گارانتی دارد در حالی که نمونه های غیر برقی تا 10 سال نیز توسط سازنده گارانتی می شوند.

عیب دیگ این است که شما در زودپز برقی نمی توانید از روش سرد کردن سریع استفاده کنید.

منبع:

https://www.banehpedia.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=2781

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi