0
دکتر ملکیان در مراسم نکوداشت دکتر محقق بیان کرد:

در فضای مجازی، «وقت کشی» جای «اندیشیدن» را گرفته است!

  • کد خبر : 142926
  • 01 ژوئن 2023 - 9:31
در فضای مجازی، «وقت کشی» جای «اندیشیدن» را گرفته است!

دانستنی آنلاین: دکتر مصطفی ملکیان، فیلسوف، محقق و استاد دانشگاه، اعتقاد دارد: یکی از مشکلات بزرگ اینترنت به دست آوردن «خرواری اطلاعات» است. دسترسی به اطلاعات سطحی و زیاد، خود مانعی برای احساس نیاز به پژوهش های عمیق و رجوع به منابع مکتوب است. اطلاعات موجود در فضای مجازی نه تنها جایگزین کتاب نمی شود، […]

دانستنی آنلاین: دکتر مصطفی ملکیان، فیلسوف، محقق و استاد دانشگاه، اعتقاد دارد: یکی از مشکلات بزرگ اینترنت به دست آوردن «خرواری اطلاعات» است. دسترسی به اطلاعات سطحی و زیاد، خود مانعی برای احساس نیاز به پژوهش های عمیق و رجوع به منابع مکتوب است. اطلاعات موجود در فضای مجازی نه تنها جایگزین کتاب نمی شود، بلکه مانع هم به شمار می رود…

به گزارش دانستنی آنلاین، دکتر ملکیان،  در مراسم نکوداشت یکصدمین سالگرد تولد “دکتر محمد علی محقق” (چهره برجسته علمی و فرهنگی ایران، که در زمینه های گوناگون ادبی، حقوقی و پژوهش های تاریخی؛ به ویژه در مورد نفت برجسته است)، ویژگی های نسل او را برشمرد و اظهار داشت: این نسل اهل علم بود، نه اهل اطلاعات و داده. این نسل می‌فهمید که علم و معرفت چیزی است و اطلاعات چیز دیگری. این نسل یک‌کتاب را ۳۰بار می‌خواند؛ اما حالا هر کتاب را یک‌بار می‌خوانیم؛ چون فقط می‌خواهیم داده و اطلاعات داشته باشیم. آن نسل اما دیدگاهش این نبود؛ زیرا تبدیل علم و فهم به حکمت چیزی بود که آنان ارزش می‌دانستند. این نسل می‌فهمید که اگر یک مسئله را خیلی خوب درک کند، بهتر از این است که ۱۰ موضوع را ناقص بفهمد و …

این استاد برجسته دانشگاه افزود: توجه به موضوع بالا از این نظر حائز اهمیت است که امروز فضای مجازی بر همه شئونات زندگی ما؛ از جمله کتاب خوانی سایه افکنده و نسل کنونی تصور می کند که سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی آنان را از مطالعه کتاب بی نیاز می سازند.
وی ادامه داد: ضرورت دیگر پرداختن به این موضوع از کم رونقی نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه سال جاری نیز سرچشمه می گیرد که صرف نظر از بالا بودن قیمت کتاب، با استقبال مطلوبی از سوی مردم همراه نبود و جای نگرانی دارد.

ملکیان با اشاره به انبوه اطلاعات و داده هایی که با استفاده از فناوری اینترنت در اختیار افراد قرار می گیرد، گفت:  یکی از مشکلات بزرگ اینترنت به دست آوردن «خرواری اطلاعات» است. دسترسی به اطلاعات سطحی و زیاد، خود مانعی برای احساس نیاز به پژوهش های عمیق و رجوع به منابع مکتوب است. اطلاعات موجود در فضای مجازی نه تنها جایگزین کتاب نمی شود، بلکه مانع هم به شمار می رود؛ زیرا فضای مجازی با امکان جست و جویی که دارد، باید در خدمت کتاب باشد؛ اما برای بسیاری جایگزین کتاب شده است. در صورتی که به دلیل همین فله ای بودن اطلاعات، بخش بسیاری از آن غیر موثق است.

وی ادامه داد: نگرانی از این وضعیت موجب گردید تا «کتابخانه ملی فرانسه» در یک مقطع زمانی از برخی فیلسوفان؛ از جمله “ژاک دریدا” دعوت کند تا در رابطه با کتاب به معنای قدیم و سنتی اش و کتاب های دیجیتال که اکنون مورد توجه نسل جوان تر قرار گرفته، هم اندیشی داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: فضای مجازی، چاقوی دو لبه‌ای است که اگرچه انبوه اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می دهد؛ اما امکان رشد فردیت خلاق و تمرکز طولانی‌مدت را سلب می‌کند. در فضای مجازی، سطحی‌خوانی جایگزین عمیق‌خوانی شده و وقت‌کشی جایگزین اندیشیدن می‌شود.
ملکیان افزود: اطلاعات اینترنتی بر خلاف مطالعه کتاب که باعث قوام ذهن و افزایش اطلاعات منسجم در مغز می شود، به علت پراکندگی و گاهی ضد و نقیض بودن، پایداری چندانی در ذهن ندارند؛ به‌طوری که در اکثر زمینه‌‌ها اطلاعات ناقص و ناچیزی داریم .

وی ادامه داد:  از سوی دیگر کتاب‌خوانی مستلزم تمرین یک فرایند فکری است، فرایندی که تمرکز بی‌وقفه و ثابت را می‌طلبد. کتاب خوانی نیازمند تمرکز و تمرکز نیازمند غلبه بر غریزه و حرکت از ناخودآگاه به خودآگاه و فردیتی بلوغ یافته است. اندیشمندان همواره زمان قابل‌توجهی را صرف تمریناتی برای افزایش تمرکز کرده‌اند.
این استاد برجسته فلسفه و اخلاق تاکید کرد: خواندن یک کتاب نیاز به قابلیت تمرکز آگاهانه در مدت‌زمان طولانی و غرق شدن در صفحه های کتاب را دارد. پرورش چنین انضباط ذهنی کار آسانی نیست. وضعیت طبیعی مغز بشر مثل مغز بسیاری از جانوران، وضعیت حواس‌پرتی است. گرایش طبیعی ما این است که نگاه و توجه مان را از چیزی به چیز دیگری جابه‌جا کنیم تا بتوانیم هر چه بیشتر از اتفاق‌هایی که دور ‌و بر ما می‌افتند، باخبر شویم. حس‌های ما کاملاً با تغییر تنظیم‌شده‌اند.

ملکیان با اشاره به جذابیت های بصری در محتوای فضای دیجیتالی گفت:  آیا فضای مجازی با توجه به این غریزه (حواسی که به همه‌ اطراف است) طراحی‌شده است؟ با هر بار ورود به صفحه‌ای دیجیتالی، با انبوه عکس و تبلیغات در گوشه راست و چپ و لابه‌لای مطالب مواجه می‌شویم و مدام چشم و حواس ما از گوشه‌ای به گوشه‌ای دیگر در نوسان می باشد. از طرفی مطالعات جدید نشان می‌دهد که «عکس» محبوب‌ترین قالب محتوایی در بین کاربران است و حدود پنجاه‌وپنج درصد محتواها در فضای مجازی پیرامون عکس‌ها می‌چرخند. رتبه‌های بعدی محتوای مورد علاقه ایرانیان را استوری، آلبوم و ویدئو تشکیل می‌دهند. بنابراین متن، قالب محبوب در بین کاربران فضای مجازی نیست و جای کتاب را نمی گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به گفته آنتوان دوسنت اگزوپری، نویسنده شهیر و خالق اثر جاویدان “شاهزاده کوچولو” گفت: فراموش نکنیم که کتاب چیزی بیش از نوشته است. حسی که کتاب منتقل می سازد، فراتر از خواندن است.
“اگزوپری” می گوید:«من بوی کتاب های کهنه را با گران ترین عطرهای دنیا عوض نمی کنم». کتاب مثل یک اثر هنری است. کتاب ها روح دارند و همین روح است که تمدن را می سازد. در پایان دوبیتی زیبای “زنده یاد فریدون مشیری” را تقدیم کتاب دوستان می کنم:

ای باغ پرسخاوت اندیشه های ناب/سوگند به برگ برگ تو اعجاز آفتاب
جان من و تو هرگز از هم جدا مباد/ ای خوب جاودانه، ای دوست، ای کتاب

دکتر مصطفی ملکیان

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=142926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. اینترنت فضای اشتراک گذاری داده هاس
    و کتاب یکی از موارد جمع اوری و ارائه داده های فردیس
    و از همان اینترنت میشود جهت اشتراک گذاری کتاب ها استفاده کرد فایل پی دی اف و…
    برای صرفه جویی در مصرف کاغذ و پول هم خوبه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi