4

دانستنی ایمنی / هشدار وقوع سیل

  • کد خبر : 127023
  • 31 جولای 2022 - 18:39
دانستنی ایمنی / هشدار وقوع سیل

به نظر می‌رسد آب و هوای این روزها سر سازگاری با ما ندارد و این اخبار فاجعه‌بار فقط مختص ایران نیست و کشورهای همسایه را نیز درگیر خود کرده است. به گزارش دانستنی انلاین ، بارش های مونسون یا سامانه بارشی مانسون در میانه تابستان غیرعادی نیست و هر ساله اتفاق می‌افتد.مانسون یک تغییر فصلی در […]

به نظر می‌رسد آب و هوای این روزها سر سازگاری با ما ندارد و این اخبار فاجعه‌بار فقط مختص ایران نیست و کشورهای همسایه را نیز درگیر خود کرده است.

سامانه بارشی مانسون چیست؟

به گزارش دانستنی انلاین ، بارش های مونسون یا سامانه بارشی مانسون در میانه تابستان غیرعادی نیست و هر ساله اتفاق می‌افتد.مانسون یک تغییر فصلی در جهت بادهای غالب یک ناحیه است که می‌تواند فصلی پر آب و یا خشک برای مناطق استوایی رقم بزند و بیشتر با بادهایی از سمت اقیانوس هند رخ می‌دهد.

مونسون همیشه از نواحی سرد به نواحی گرم می‌وزد و مونسون تابستانی و زمستانی اقلیم بیشتر کشور هند و کشورهای آسیای جنوب شرق را تعیین می‌کند.

مونسون تابستانی (Summer Monsoon) با بارش‌های سنگین همراه است که معمولا بین فروردین تا شهریور هر سال اتفاق می‌افتد. این بارش مونسونی را می‌توان هر سال از میانه اردیبهشت تا مرداد در سواحل جنوب شرق کشور خودمان، یعنی ناحیه بلوچستان نیز مشاهده کرد.

با پایان زمستان، هوای گرم از اقیانوس هند به این کشورها می‌وزد و اقلیمی مرطوب و سیل‌آسا برای این نواحی رقم می‌زند. هند و کشورهای جنوب شرق آسیا به مونسون تابستانی وابسته‌اند. برای مثال، کشاورزی آن‌ها به بارش‌های سالانه بستگی دارد. بیشتر این کشورها سیستم‌های آبیاری وسیعی ندارند و از آب‌های زیرزمینی بسیار کم استفاده می‌کنند.

مونسون تابستانی چاه‌های آن‌ها را برای باقی سال پر می‌کند و آن‌ها را از سفره‌های زیرزمینی بی‌نیاز می‌کند. برنج و چای از محصولات این کشورها هستند که به مانسون تابستانی وابسته‌اند. حتی دامداری‌ها نیز که هند را به بزرگترین تولیدکننده شیر در جهان تبدیل کرده است، به این بارش‌ها وابسته‌اند تا دام‌ها را سالم و تمیز نگهداری کنند.

صنعت این کشورها نیر به مونسون تابستانی وابسته است. میزان زیادی از برق تولیدی این کشورها با نیروگاه‌های آبی با استفاده از آب جمع‌آوری شده از بارش‌های مونسونی تامین می‌شود. اما زمانی که مونسون تابستانی عقب می‌افتد و یا ضعیف است، اقتصاد این کشورها ضربه می‌خورد. تعداد کمی از مردم می‌توانند غذای خود را تامین کنند و کسب و کارهای بزرگ کشاورزی محصولات کمی برای فروش خواهند داشت.

در این شرایط، دولت باید از کشورهای دیگر غذا وارد کند و برق گرانتر می‌شود و گاهی اوقات فقط به افراد ثروتمند و کسب و کارهای بزرگ تعلق می‌گیرد. مونسون تابستانی در هند لقب وزیر اقتصاد واقعی را از آن خود کرده است.

البته مونسون تابستانی سنگین نیز می‌تواند آسیب زیادی به منطقه وارد کند. ساکنان شهرهایی مثل بمبئی هند به سیل‌های نیم متری در خیابان‌ها عادت کرده‌اند. با این حال، زمانی که مونسون بیش از حد قوی می‌شود، سیل می‌تواند در این مناطق فاجعه به بار آورد.

دانستنی ایمنی / هشدار وقوع سیل

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=127023

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi