1

خانه تکانی سنتی کهن از گذشته تا اکنون و…

  • کد خبر : 2053
  • 14 فوریه 2016 - 16:11
خانه تکانی سنتی کهن از گذشته تا اکنون و…

خانه تکانی سنتی است که از دیر باز در ماه های پایانی سال برای استقبال از بهار انجام می شود که بر گرفته از تازگی و نو شدن می باشد .

خانه تکانی سنتی است که از دیر باز در ماه های پایانی سال برای استقبال از بهار انجام می شود که بر گرفته از تازگی و نو شدن می باشد . افراد خانه های خود را از گرد و خاک پاک می کنند ولی نباید فراموش شود که خانه تکانی اصلی تغییر و تحول در رفتارها ، پاک شدن دل ها از کینه ها وکدورت ها می باشد. ایرانیان از دیر باز این سنت زیبا را به پا می دارند. آن ها بر این باورند که دور ریختن وسایل قدیمی کهنه و جایگزین کردن وسایل نو به زندگی طراوت و شادابی خاصی می دهد که با نو شدن سال و آمدن فصل زیبا و با طراوت بهار همراه خواهد شد و روحیه سر زندگی را به همراه خواهد داشت. خانه تکانی، اولین مشخصه نزدیک شدن به سال نو و روزهایی دیگر است سالی که در آن باید همراه با تمیز کردن پلیدی های مادی، پلیدی های روحی را نیز دور کرد.
چند توصیه در خصوص خانه تکانی:
1 – برنامه‌ریزی شده تمیز کنید. این به آن معنا که ابتدا زمین را تمیز نکنید سپس سراغ سقف و پنجره بروید. یک برنامه‌ریزی درست این است که شما تمیز کردن منزل را از بالاترین نقطه در خانه آغاز کنید و به پایین‌ترین آن برسید.

2 – تمیز کردن وسایلی که هرگز فکرش را نمی‌کنید. به‌عنوان مثال تلفن. دکتر گربا متخصص امور بهداشتی در آمریکا با تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده است که باکتری‌های خطرناکی در گوشی تلفن تولید می‌شوند که به‌دلیل تماس زیاد با آن به راحتی به دهان منتقل می‌شود.

3 – ظروف آشغال: مخصوصاً آن‌هایی که در آشپزخانه و حمام منزل قرار دارند، پس از خالی کردن ظرف آشغال، حتماً آن‌ها را بشویید.

4 – پرده حمام: پرده حمام از آن اشیایی است که در طول روز معمولاً مرطوب و محل جمع شدن باکتری‌ها و قارچ‌هاست.

5 – ماشین ظرف شویی: در مورد ماشین ظرفشویی هم وضع همین طور است. شما ظرف داخل آن را خالی می‌کنید آن‌گاه درب آن را می‌بندید. به این ترتیب در آن رطوبت، قارچ‌ها و باکتری‌ها روی درب و لبه‌های آن فرصت رشد و تکثیر پیدا می‌کنند.

6 – هواکش‌ها: این وسیله معمولاً برای از بین بردن گرد و خاک و هوای آلوده از خانه به کار می‌روند اما اگر به بهداشت آن اهمیت ندهیم، این دستگاه به جای کمک ممکن است خطرساز شود.

7 – گرد و خاک باقی مانده روی مبل‌ها باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی می‌شود.
8 – در مورد شوینده‌ها باید توجه کنید که مملو از مواد شیمیایی و خطرناک هستند و استفاده از آن‌ها بسیار خطرناک است. به جای این مواد می‌توانید یک سطل پر از آب جوش بردارید، نیم لیوان سرکه داخل آن بریزید و شست‌وشو را انجام دهید.

9 – برای شست‌وشوی پنجره‌ها از شوینده‌های موجود در بازار بهره نگیرید. خودتان به راحتی قادر خواهید بود یک شوینده و ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن پنجره‌ها بسازید. برای تهیه شوینده خانگی کافی است یک سوم پیمانه سرکه سفید، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی یا یک چهارم پیمانه الکل صنعتی را به نصف سطل آب ولرم اضافه کنید و برای شست‌وشو از آن استفاده کنید.

10 – برای تمیز کردن شیشه از ابرهای اسفنجی استفاده کنید. به جای این‌که با اسپری مایع را روی شیشه بپاشید، اسفنج را داخل مایع بکنید و روی شیشه بکشید. مایع را به‌مدت 5 دقیقه روی شیشه بگذارید سپس با دستمال تمیز کنید. نکته دیگر این‌که از تمیز کردن شیشه در روزهای آفتابی و در مقابل نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. این کار باعث بخار کردن و خشک شدن سریع ماده شوینده می‌شود. برای خشک کردن از دستمال کاغذی استفاده کنید.

11 – برای شیشه‌هایی که لکه‌های اساسی روی آن ها وجود دارد که با ابر پاک نمی‌شوند، ابتدا با آب و صابون روی قسمت را مرطوب سپس به وسیله یک تیغ آن اثر را محو کنید.

منبع : مجله زندگی ایده آل

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=2053

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi