2

حفاظت محیط زیست از دیدگاه دین اسلام

  • کد خبر : 8825
  • 26 مهر 1395 - 13:06
حفاظت محیط زیست از دیدگاه دین اسلام

دعوت مردم به حفاظت محیط زیست بدون استمداد از یک پشتوانه دینی، بی اثر و یا کم اثر خواهد بود و توصیه های حفاظت محیط زیست اگر مبتنی بر اصول دینی باشد، از ضمانت اجرایی مستحکم تری برخوردار خواهند بود. در ادیان آسمانی به ویژه اسلام به محیط زیست بسیار توجه شده است.

#حفاظت_محیط_زیست #دین_اسلام #دانستنی #بیشتر_بدانیم

 توصیه های حفاظت محیط زیست و پایداری توسعه اگر مبتنی بر اصول دینی باشد، از ضمانت اجرایی مستحکم تری برخوردار خواهد بود. در ادیان آسمانی به ویژه اسلام به مقوله محیط زیست به گونه ای عمیق و برجسته توجه شده است.

طی دو قرن اخیر و با اوج گیری دانش، پیشرفت فناوری و توسعه صنعتی تعادل محیط زیست به زیان طبیعت بر هم خورده و لطمات وارده بر آن در این دوران اسف بار، جبران ناپذیر و در مواردی از مرز فاجعه نیز گذشته است. بطوری که امروزه کم و بیش تمامی ما برای سلامتی خودمان و محیط زیست نگران هستیم. برای مسائلی چون آلودگی هوا، آب و خاک، گرم شدن دمای زمین و تغییرات آب و هوایی، پدیده گرد و غبار، بحران کم آبی، افزایش ابتلا به سرطان های مختلف و ده ها چالش محیط زیستی دیگر که امروزه با آن دست به گریبان هستیم و مردم می پرسند چه کسی مسؤول است ؟!!!

بسیاری عقیده دارند که دولت ها مسؤول این شرایط هستند، ولی در حقیقت این خود ما، همکاران، همسایگان، همشهریان، هم وطنان و بطور کلی مردم جهان هستیم که باید مسؤولیت را بپذیریم و برای برون رفت از بحران نابودی محیط زیست، دست به کار شویم و با حفاظت محیط زیست محیط بهتری را برای زندگی خود و فرزندان مان ایجاد نموده و بدین ترتیب سپاسگزار و پاسدار نعمت های الهی باشیم.

مردم در بسیاری از جوامع باید طرز نگرش خویش نسبت به محیط زیست را دگرگون نمایند زیرا که طبیعت دیگر بیش از این نمی تواند نیازهای انسان را تأمین و اثرات آن را تاب آورد. بحران محیط زیست که در حال حاضر گریبانگیر اکثر کشورها می باشد از بحران روحی و اخلاقی سرچشمه گرفته است. راه حل بحران محیط زیست در رویکرد دینی است، به بیان دیگر دعوت مردم به حفاظت محیط زیست بدون استمداد از یک پشتوانه دینی، بی اثر و یا کم اثر خواهد بود و توصیه های حفاظت محیط زیست و پایداری توسعه اگر مبتنی بر اصول دینی باشد، از ضمانت اجرایی مستحکم تری برخوردار خواهند بود. در ادیان آسمانی به ویژه اسلام به مقوله محیط زیست به گونه ای عمیق و برجسته توجه شده است.

دقت و تأمل در مبانی ارزشی و اعتقادی دین اسلام بیانگر این مسأله است که پیروان این مکتب الهی در برابر حفاظت محیط زیست و تلاش به منظور پاک سازی و بهبود آن، مسؤول و مکلف می باشند و انجام این مهم نه تنها یک مسؤولیت و وظیفه انسانی به حساب می آید بلکه یک تکلیف شرعی و دینی است که تخطی از آن نافرمانی آشکار در برابر دستورات خالق هستی بوده و گناه محسوب می شود.

دین اسلام از انسان و طبیعت و جهان محیط بر او تعریفی ارائه می نماید که می تواند راهگشای حل معضلات محیط زیستی امروز باشد :

از دیدگاه دین اسلام، محیط زیست موهبتی است الهی که استفاده درست و مفید از آن و نیز حفاظت و سالم نگاه داشتن آن می تواند تأثیرات بسیار مثبتی بر زندگی انسان داشته باشد. بنابراین انسان باید در بهره برداری از منابع طبیعی، نه تنها به حقوق افراد جامعه توجه داشته باشد بلکه باید حقوق نسل های آتی را که این منابع ضامن حیات و بقای آن ها می باشد نیز، مدنظر قرار دهد. در این دیدگاه هیچ فرد یا گروهی در هیچ جایگاه و مقامی، اجازه ندارد به طریقی با محیط زیست برخورد کند که رفاه دیگران را به مخاطره بیفکند، نظام طبیعی جهان هستی و حیات را نابود نماید و آسایش زیستی موجودات زنده را که مخلوقات خداوند می باشند، بر هم زند.

منبع: نشریه سازمان حفاظت محیط زیست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 3 / 5. تعداد امتیازات: 1

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8825

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi