3

توصیه های بهداشتی در مورد نگهداری از پرندگان

  • کد خبر : 2459
  • 09 اسفند 1394 - 10:16
توصیه های بهداشتی در مورد نگهداری از پرندگان

امروزه پرندگان زینتی متنوع میهمان برخی خانه ها هستند. زیرا کمترین آزار را به نسبت سایر حیوانات که در خانه نگهداری می شوند، دارند

چند دهه پیش منظور از پرندگان خانگی به معنای نگهداری از مرغ و خروس بود اما امروزه پرندگان زینتی متنوع هم میهمان برخی خانه ها هستند. زیرا کمترین آزار را به نسبت سایر حیوانات که در خانه نگهداری می شوند، دارند و از طرفی جزو دوست داشتنی ترین موجودات نیز هستند.

لازم است برای پیش گیری از بیماری های احتمالی و کاهش خطر نگهداری از حیوانات نکاتی را گوشزد کنیم.
1- مهم ترین بیماری قابل انتقال از پرندگان به انسان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد است که معمولاً در پرندگان آبزی بیشتر است تا پرندگان خانگی .

2- در صورت بروز بیماری، پرنده باید معدوم شود زیرا تماس با پرنده و اشیای آلوده به مدفوع آن باعث انتقال بیماری به انسان می شود .

3- سایر بیماری ها مربوط به خود پرنده است و در صورت آلوده بودن پرنده به کک یا شپش، فردی که در تماس با پرنده است، می تواند دچار آن بیماری شود. وجود کک یا شپش بسته به رعایت بهداشت و محل نگهداری پرنده است و از بین بردن آن نیز فقط با سم پاشی با به کار بستن بعضی از اقدامات پیشگیرانه میسر است.

4- کسانی که طوطی، مرغ عشق و سایر پرندگان زینتی نگهداری می کنند، به دلیل رعایت بهداشت و نکات ضروری کمتر با خطر بیماری های خطرناک و نادر منتقله از پرندگان روبه رو می شوند.

5- برخی افراد به پر پرندگان حساسیت دارند و به محض شناسایی چنین حساسیتی باید از مواجهه با پرنده دوری کنند.

6- نگهداری از پرنده های زینتی که در شرایط بهداشتی پرورش یافته اند و پس از ۳ روز قرنطینه کاملاً سالم هستند، سلامتی کسی را تهدید نمی کند.

7- حساسیت به پرندگان نیز می تواند پوستی یا تنفسی باشد و بعضی از افراد به دلیل ضعف سیستم ایمنی دچار حساسیت می شوند، به طور کلی ایجاد حساسیت به پرندگان نسبت به سایر حیوانات کمتر است؛ اما علائمی مثل سرخی پوست، ترشح، سوزش چشم و بینی، عطسه و گلودرد در مواردی ممکن است مشاهده شود.

8- مدفوع خشک پرنده می تواند به صورت گرد و ذرات معلق در فضا به حرکت درآید و استنشاق شود. برای پیش گیری از ابتلا به آلرژی یا عود علایم باید حتماً مدفوع پرندگان به صورت مستمر و منظم تمیز شود.

9- زمانی که قصد خرید پرنده را دارید باید از مکانی بخرید که نکات بهداشتی را رعایت کند.

10- ظاهر پرنده باید سالم و شاداب باشد.

11- جست و خیز کافی داشته باشد.

12- غذا خوردن پرنده باید طبیعی باشد.

13- در ابتدای خرید بهتر است اگر پرنده دیگری دارید، پرنده جدید را در قفس جداگانه ای قرار دهید پس از حصول اطمینان از سلامت پرنده او را به مکان نگهداری پرنده خود منتقل کنید.

14- پرنده باید از تماس با پرندگان آزاد مثل گنجشک یا کبوتر محروم باشد؛ زیرا ممکن است به وسیله آن ها بیمار شود.

15- مهم ترین توصیه درباره پرندگان این است که واکسیناسیون پرندگان را به ویژه مرغ و خروس، بوقلمون، کبوتر و جوجه جدی بگیرید.

منبع :

https://vet.mihanblog.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=2459

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi