«دانستنی آنلاین»: تراژی انفجار در بندرعباس همچنان ادامه دارد و با افزایش تعداد جان باختگان به۴۶ نفر سراسر ایران در ماتم و اندوه فرورفته است.این در حالی است که براساس اعلام مسئولان قصور در این حادثه محرز شده و برخی از مسببین این حادثه احضار شده اند.
بر اساس مستندات اولیه و بررسی تصاویر دوربینهای نظارتی در روز حادثه عملیات جابهجایی بخشی از محمولهها از ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز شده و تا ساعت ۱۲:۰۴ بهصورت عادی ادامه داشته است. در این لحظه، شعله کوچکی مشاهده شد که هنوز علت آن مشخص نیست. پس از آن، دود و آتش بهتدریج گسترش یافت و ظرف یک دقیقه، حریق به کانتینرهای اطراف سرایت کرد و انفجار رخ داد.
در همین زمینه عضو هیئت اعزامی رئیس مجلس به بندر رجایی گفت: شواهد و تصاویر فیلمهای مداربسته و گزارشهایی که از مصدومان نزدیک به حادثه دریافت شده است، نشان میدهد بیکفایتی و سهل انگاری بسیاری در روند بارگیری و دیگر موضوعات بندر شهید رجایی وجود داشته است.
سید مرتضی محمودی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت اعزامی رئیس مجلس عنوان کرد: تیم اعزامی مجلس به بندرعباس، اهمال و قصور جدی را به عنوان دلیل اصلی انفجار در بندر شهید رجایی تشخیص داده است. نبود ساختار درست و عدم کنترل و نظارت بر کالاهای ورودی و خروجی یکی از دلایل مهم در ایجاد این حادثه بوده است. البته این اهمال و نبود نظارت در بنادر دیگر نیز وجود دارد، اما در بندر شهید رجایی به میزان قابل توجهی وجود داشته است.
وی ادامه داد: احتمال تعمد و کارخرابی در این حادثه بسیار کم است. شواهد و تصاویر فیلمهای مداربسته و گزارشهایی که از مصدومان نزدیک به حادثه دریافت شده است نشان میدهد بیکفایتی و سهل انگاری بسیاری در روند بارگیری و دیگر موضوعات بندر شهید رجایی وجود داشته است. تخلفات در روند حمل بار به بندر شهید رجایی، دروغ اظهاری و اعلام نکردن محتوای واقعی کانتینرها به عینه در این بندر از سوی مسئولین مربوطه وجود داشته است.
وزیر کشور: برخی مقصرین انفجار احضار شدند
مومنی وزیر کشور درباره آخرین وضعیت آتش سوزی گفت: آتش سوزی بندر شهید رجایی کنترل و مهار شده است و آتش نشانان مشغول لکه گیری هستند.
وی افزود:درباره آتش شب گذشته هم عنوان کردیم که از چند جبهه آتشنشانها و نیروهای امدادی به دل آتش زدند و مسیرهایی را باز کردند و اکنون کل منطقه قطعه بندی شده و مسئولیت هر قطعه به بخشهای جداگانه واگذار شده است و اکنون به قطعیت اعلام میکنیم که آتش کنترل شده و مشغول لکه گیری هستند و فکر میکنم از امشب و فردا مسئولیت این کار را خود استان ادامه میدهد و عملا آتش سوزی کنترل و مهار شده است.
مومنی تاکید کرد: تصمیماتی هم گرفته شده جلسات مشترک ستاد بحران و شورای تامین استان را داشتیم و تمهیداتی انجام شده است و برخی از موضوعات و مقصرین که مشخص شدند احظار شدند و پیگیریها ادامه دارد. کمیتهای برای بررسی علل حادثه آتشسوزی بندر شهید رجایی تشکیل شد.
وی افزود: در این اتفاق قصورهایی وجود داشت از جمله عدم رعایت نکات ایمنی و همچنین پدافند غیر عامل هم قصوری داشت. قرار شد جلسات مستمر صورت گیرد تا به یک ایمنی کامل برسیم و اتفاقات آتی صورت نگیرد. همچنین قرار شد از محل ستاد مدیریت بحران هم منابعی برای این موضوع در نظر گرفته شود.
بررسی دلیل حادثه در کمیسیون امنیت ملی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر تغییر سیاستگذاریها در حوزه بنادر تأکید کرد و گفت: مسئولین باید پاسخگوی این رویه غلط باشند، همچنان که کمیسیون امنیت ملی هم با همین رویکرد به مسئله ورود کرده و قطعا از کنار این تخلف به راحتی عبور نخواهیم کرد.
سارا فلاحی با اشاره به خلأهای موجود در زمینه نگهداری بار و مواد اولیه در بندر گفت: کالا و بار به محض ورود به بندر شهید رجایی به انبار منتقل میشدند و تنها پس از ارائه اظهارنامه توسط صاحب کالا بررسیها انجام میشد؛ این در صورتی است که کالا بدون شناسایی نباید به هیچ عنوان وارد محوطه تجاری شود؛ از این رو نیاز است تا از این پس جلوی ورود کالاهای خطرناک به بندرهای تجاری گرفته شود؛ حال این کالا میتواند کالایی در زمینه کشاورزی و قابل اشتعال و یا در سایر حوزهها باشد.
وی مجموعهای از عوامل و اهمال داخلی را منجر به وقوع این حوادث دانست، بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما نبود پدافند غیرعامل است که باید در این زمینه فکر اساسی شود؛ متأسفانه در بودجه سال ۱۴۰۴ علیرغم تمام تلاش نمایندگان مجلس در راستای تخصیص بودجه برای پدافند غیرعامل، دولت فکر اساسی نکرد؛ وقتی پدافند غیرعامل وجود ندارد با یک اشتباه در داخل بسیاری از تجهیزات و امکانات از بین میرود.
وجود کانتینر پر از سیلندر گاز دلیل انفجارهای پی در پی
ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز با اشاره به اینکه دودهای بلند شده از محل حادثه که همچنان در تصاویر دیده میشود به دلیل جنس مواد آتش گرفته است، تصریح کرد: جنس خیلی از این مواد پایه نفتی و هیدروکربنی داشته است؛ یعنی یا پلاستیک است و یا مواد اسفنجی است و پارچههایی است که از الیاف هستند. جایی از این منطقه بود که تا صبح بسیار آتش میگرفت و هرچه آنجا را خاموش میکردیم مجدداً آتش میگرفت. حرارت بالایی داشت و چند صدای انفجار میداد. امروز صبح که موفق شدیم آنجا را کاملاً خاموش کنیم متوجه شدیم، کانتینری پر از سیلندر گاز بوده است و دلیل آن انفجارها و شعلهها همین بود.
سخنگوی سازمان آتش نشانی ادامه داد: دقایق اولیه دود بسیار غلیظ و سیاهی در محیط بود و بوی زنندهای داشت. بعد از چند ساعت از غلظت و شدت آن کم شد. بنابراین این دود نگران کننده نیست. چند برابر این کانکسهای تخریب شده و آتش گرفته را در بخشهای دیگر نجات دادیم. اگر آتش نشانان غفلت و کم کاری میکردند و دل به دریای آتش نمیزدند، با بحران و فاجعه مواجه میشدیم و شاید بندر سقوط میکرد. اما با رشادت و تاکتیک عملیاتی مناسب این قسمتها را گرفتیم و نگذاشتیم آتش گسترش یابد. مطمئن هستیم سرایت و گسترش به اطراف وجود ندارد اما لکه گیری آن زمان بر است. ممکن است یک کانتینر را باز کنیم و اکسیژن به آن برسد و گر بگیرد اما آتش نشانان آن خاموش میکنند. جای نگرانی اینکه با انبوه آتش مواجه شویم نیست.