1
نگاهی به وضعیت دریاچه ارومیه؛

ارومیه؛ دریاچه ای که آب ندارد، اما برای برخی نان دارد!

  • کد خبر : 142948
  • 02 ژوئن 2023 - 18:23
ارومیه؛ دریاچه ای که آب ندارد، اما برای برخی نان دارد!

دانستنی آنلاین: چندی یکی از مسئولین نزدیک به دولت رئیسی با انتشار ویدئوی، مدعی شد که وضعیت دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم، نسبت به دولت های قبلی بسیار بهتر شده است. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان و فعالان محیط زیست، شواهد موجود چنین ادعایی را رد می کند. به گزارش دانستنی آنلاین؛  […]

دانستنی آنلاین: چندی یکی از مسئولین نزدیک به دولت رئیسی با انتشار ویدئوی، مدعی شد که وضعیت دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم، نسبت به دولت های قبلی بسیار بهتر شده است. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان و فعالان محیط زیست، شواهد موجود چنین ادعایی را رد می کند.

به گزارش دانستنی آنلاین؛  اواخر اردیبهشت ماه بود که حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران و دبیر پیشین سرویس دفاعی «تسنیم» و از صحنه گردانان جریان حمله سفارت انگلیس، با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی فیلتر شده توئیتر، ادعا کرده بود وضعیت دریاچه ارومیه، در دولت رئیسی رو به بهبودی است!

وی در این توئیت مدعی شد: طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه مشکل میزان ورودی آب به دریاچه را حل کرده است.

دلیریان در ادامه ادعای خود افزود: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد دولت سیزدهم با پیگیری‌ و اجرای پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه، یکی از مهمترین مشکلات دریاچه یعنی کاهش میزان ورود آب را تا حد قابل توجهی حل کرده است.

پیش از دلیریان نیز محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، روز ۱۴ اردیبهشت اقدامات انجام شده برای نجات دریاچه ارومیه را «رضایت‌بخش» دانسته و از اختصاص «۲۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار» دیگر برای این کار خبر داده بود.

بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان اعتقاد دارند این تصاویر ماهواره‌ای وضعیت دریاچه را در زمان مشابه (اردیبهشت) در پنج سال متوالی (۱۴۰۲-۱۳۹۸) نشان می‌دهد و هیچ ارتباطی با عملکرد دولت سیزدهم ندارد.

در پی انتشار  ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات دولتی، مبنی بر بهبود وضعیت آب دریاچه ارومیه، کاوه مدنی، رئیس اندیشکده آب در سازمان ملل، با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از این دریاچه، خشک شدن تدریجی آن را به نمایش گذاشت.

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت دوم حسن روحانی، تصاویر واقعی ماهواره‌ای از وضعیت این دریاچه در ماه اردیبهشت سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ را با هشتگ دروغ_ممنوع در توئیتر منتشر کرده و ادعای بهبود وضعیت آن را زیر سوال برده است.

تصاویر واقعی ماهواره ای از دریاچه ارومیه

در همین رابطه عیسی کلانتری، رئیس پیشین ستاد احیای دریاچه ارومیه، روز ۹ خرداد اعلام کرد که دولت ابراهیم رئیسی تنها حدود سه درصد از اعتبارات احیای دریاچه را تخصیص داده و این امر ،کل منطقه شمال غرب ایران را با خطر مواجه کرده است.

به گفته او، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی کشور یا به صورت ارزی و با برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده، «اما عملاً تأثیری در بهبود وضعیت این دریاچه نداشته است».

عدم توجه مسئولان به یک مساله در ابعاد ملی همچون احیای دریاچه ارومیه که یکی از شش دریاچه آب شور جهان به شمار می رود، فعالان و حامیان محیط زیست را بر آن داشت تا خود دست به کار شده و از نابودی این ثروت خدادادی جلوگیری کنند.

فعالان و حامیان محیط زیست با برگزاری کمپین های متعدد تلاش می کنند تا به هر وسیله ای که شده از نابودی بیشتر محیط زیست و منابع طبیعی کشور جلوگیری کنند، البته اگر در این میان دستاوردهای این گروه های مردمی، آن طور که رضا کیانیان می گوید، ناپدید نشود!

رضا کیانیان، ‌بازیگر سینما و فعال اجتماعی در نشستی که روز ۷ خرداد برگزار برگزار  و ویدئوی آن روز  ۱۱ خرداد منتشر شد، به کمپینی اشاره کرد که خودش چند سال پیش برای کمک به دریاچه ارومیه راه‌اندازی کرده بود و باعث شد «یک میلیون و ۸۰۰ هزار» امضا جمع‌آوری شود.

کیانیان می‌گوید که این امضاها را به دفتر سازمان ملل داد و بعد از مدتی، این سازمان «از طریق ژاپن» سه میلیون دلار به ایران کمک کرد تا دریاچه ارومیه احیا شود، اما او نمی‌داند «بعد از این همه سال» این پول کجا رفته و دریاچه هم خشک باقی مانده است.

 

با نگاهی به عملکرد دولت ها قبلی و فعلی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه به این نتیجه می رسیم که موضوع محیط زیست و منابع طبیعی در کمال تاسف اهمیت چندانی برای مسئولان ندارد. برای اثبات این ادعا کافیست نگاهی داشته باشیم به وضعیت دریاچه ارومیه، تالاب های شمال کشور از جمله تالاب میان کاله، تالاب هورالعظیم، جنگل های هیرکانی، جنگل های زاگرس، رودخانه زاینده رود و ده ها مورد دیگر که در سایه بی توجهی مسئولان در حال نابودی هستند.

در پایان با توجه به واقعیت های موجود در خصوص دریاچه ارومیه تنها یک نتیجه به دست می آید و آن نتیجه این است که “اگر چه دریاچه ارومیه آب کمی دارد، اما برای برخی نان فراوانی دارد”!

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=142948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi