1

آپاندیس و علائم تشخیص آن چیست؟

  • کد خبر : 7639
  • 24 آگوست 2016 - 14:49
آپاندیس و علائم تشخیص آن چیست؟

آپاندیس زائده ای است که در ابتدای روده بزرگ وجود دارد و تا به حال نقش آن در بدن به درستی معلوم نشده است ولی احتمالاً در سیستم دفاعی بدن نقش دارد. التهاب و تورم این زائده باعث آپاندیست می شود و یکی از شایع ترین علت درد شکمی است که منجر به جراحی می شود.

#آپاندیس #علائم_تشخیص #دانستنی #بیشتر_بدانیم

آپاندیس زائده ای است که در ابتدای روده بزرگ وجود دارد و تا به حال نقش آن در بدن به درستی معلوم نشده است ولی احتمالاً در سیستم دفاعی بدن نقش دارد. التهاب و تورم این زائده باعث آپاندیست می شود و یکی از شایع ترین علت درد شکمی است که منجر به جراحی می شود.

علت انسداد دهانه زائده آپاندیس:

این زائده می تواند با دانه های میوه و یا کرم های روده ای همچنین مدفوع، سفت شده که مثل یک تکه سنگ کوچک شده و یا رشد زیاد بافت لنفاوی آپاندیس مســــدود می شود.

بعد از ایجاد انسداد ترشحات آپاندیس در داخل زائده مانده و همراه با فعالیت بیولوژیکی باکتری ها باعث تورم و التهاب آپاندیس شده و با ادامه تورم، اعصاب مربوط به آپاندیس تحریک شده و ایجاد درد مبهم و منتشر شکمی در ناحیه خط وسط شکم و نزدیک جناغ یا اطراف ناف در پایین می کند. گاهی به علت تورم شدید و ناگهانی، تحریک حرکات روده و کرامپ های شکمی نیز مشاهده می شود سپس تهوع و استفراغ بوجود می آید. (یک یا دو بار) با ادامه تورم و التهاب درد از خط وسط به محل آپاندیس یعنی ربع تحتانی و راست شکم تشخیصی خوبی است (جابجایی درد معمولاً 4تا6 ساعت طول می کشد) بی اشتهایی از علائم مهم است و تقریباً در تمامی بیماران وجود دارد.

به علت حضور باکتری و التهاب مخاط ممکن است بیمار تب و افزایش حرارت بدن داشته باشد به دنبال آن افزایش تعداد ضربان قلب و نبض نیز وجود دارد. در کودکان ممکن است به علت تحریک دستگاه گوارش اسهال خفیف نیز دیده شود و در بزرگسالان یبوست ممکن است رخ دهد همچنین افزایش گلبول های سفید در خون با آزمایش مشخص می شود.

نکته:

محل درد عموماً در ربع تحتانی سمت راست است ولی اگر نوک زائده آپاندیس در محل دیگری قرار گرفته باشد (نزدیک مقعد یا نزدیک میزنای) می تواند باعث تحریک و درد مقعد یا علائم ادراری در مریض شود و یا حتی در قسمت های فوقانی شکم احساس شود.

تشخیص:

مهم ترین مسئله برای تشخیص، شرح حال بیمار و معاینه بالینی است. قسمت های آزمایشگاهی، عکس برداری و سونوگرافی نیز کمک کننده می باشد.

 درمان:

عمل جراحی به موقع از بروز عوارضی مثل آبسه آپاندیس و یا سوراخ شدن آن و التهاب و عفونت داخل شکم جلوگیری می کند.

نکات مهم:

1- در مورد بیماری که مشکوک به آپاندیس هست بهتر است تا زمان تشخیص قطعی از دادن داروی مسکن خودداری شود، چون مهم ترین علامت تشخیصی یعنی درد را از بین می بریم. همچنین محل را گرم نمی کنیم.

2-  از دادن غذا و مایعات به بیمار خودداری کنید چون احتمال این که احتیاج به جراحی پیدا کند زیاد است. به علاوه دادن داروی مسهل نیز ممنوع است.

3- بیماران عموماً هنگام مراجعه و یا خوابیدن بر روی تخت معاینه حالت خاصی دارند که حالت آرامش نام دارد به این صورت که بیمار به پشت خوابیده و پاهای خود بخصوص پای راست را به داخل شکم جمع می کند تا از کشیده شده عضلات شکم و فشار بر روی آپاندیس و ایجاد درد جلوگیری کند.

4- ترتیب ایجاد علائم نیز بسیار مهم است و تقریباً 95% موارد بی اشتهایی اولین علامت است و بعد شروع درد شکمی در خط وسط و به دنبال آن استفراغ (در 75% بیماران استفراغ دیده می شود).

5- در 45% موارد در بیماران محل درد یا شدت آن متفاوت است.

6- درهنگام معاینه بیمار حساسیت به لمس دارد به این صورت که اگر پوست ناحیه مک بورنی (قسمتی که در ربع تحتانی راست شکم حدود 5-3 سانتی متر مانده به خار قدامی لگن) را لمس کنیم مریض خودش را جمــع می کند و در محل درد می گیرد. در موارد عفونت شدید، شکم تخته ای می شود.

همچنین لمس محل و بعد برداشتن دست درد را بیشتر می کند و یا فشار دادن قسمت چپ شکم به علت حرکت احشاء شکمی درد در ناحیه راست ایجاد می کند.

منبع: امدادگران ایران

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=7639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi