مجموعه مطالب سواد رسانهای
?قسمت شانزدهم: «کاربرد رسانههای مختلف» (۱)
رسانههای گوناگون کارکردها و کاربردهای مختلفی دارند. این کارکردها بسته به نوع رسانه ازجمله چاپی یا دیجیتال بودن، تعاملی یا غیرتعاملی بودن و … متفاوت است. در این دو قسمت به کارکردهای مختلف رسانهها میپردازیم.
? رادیو:
۱️⃣ از کارکردهای رادیو میتوان به سرگرمی اشاره کرد.
۲️⃣ یکی دیگر از موارد، کارکرد خبری و اطلاعرسانی است. با اینکه امروزه رسانههای قدرتمند دیگری در عرصه خبر و اطلاعرسانی ظهور کردهاند، اما هنوز هم در محیطهای سیاری مثل داخل اتومبیل، مسیر مسافرت و …. میتوان از بخشهای خبری رادیو برای آگاهی از اخبار استفاده کرد.
۳️⃣ از دیگر کاربردهای رسانهای رادیو میتوان به کاربرد موسیقیایی و آموزشی آن اشاره کرد. تا پیش از این یکی از ویژگیهای به خصوص رادیو قابلیت حمل آسان آن بود به طوری که در هر شرایطی میشد از آن استفاده کرد، اما گسترش رسانههای جدید باعث شد که این ویژگی دیگر به رادیو اختصاص نداشته باشد.
از طرف دیگر خاصیت شنیداری رادیو در خلال استفاده، حواس محدودتری را درگیر خود میکند که این در جای خود میتواند از مزیتها و یا معایب این رسانه باشد.
? تلویزیون:
۱️⃣ اطلاع رسانی: مهمترین کارکرد تلویزیون ارائه جدیدترین اخبار و اطلاعات، تفسیر و تجزیه و تحلیل اخبار و اطلاعات به مردم است.
۲️⃣ سرگرمی: دومین کارکرد مثبت تلویزیون سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت مردم است.
۳️⃣ اجتماعی کردن: سومین کارکرد تلویزیون فرهنگسازی و غنی کردن فرهنگ جامعه است. در این مورد تلویزیون سعی میکند تا آگاهی دینی و مذهبی مردم را بالا ببرد.
۵️⃣ از دیگر کارکردهای تلویزیون میشود به آموزش و تربیت، درمان و بهداشت و پیشرفت و توسعه اشاره کرد.
سواد رسانهای رسانهشناسی رادیو تلویزیون
منبع: تعرفه