«نقشه راه ارتباطات»
? جلال سمیعی
(مشاور رسانه و روابطعمومی)
1⃣ در این ستون بارها از تغییراتی که ابزارهای ارتباطی، در سبک زندگی و تعاملات شخصی و حرفهای ایجاد کردهاند، حرف زدهایم؛ تحولاتی که از آموزشهای عمومی در تلگرام و اینستاگرام، تا ایجاد دسترسی عمومی به اطلاعات و جزییات حتی غیرضروری، با هدایت جریان غیررسمی اخبار و محتوا، همگی به یک چرخه پیچیده و رو به رشد از ارتباطات منجر شدهاند.
2⃣ یک بار با هم مرور کنیم؛ تا چند سال پیش، وقتی از روابطعمومی حرف میزدیم، یکی از کارکردهای اصلی آن را ساختاری میدانستیم که با دروازهبانی اخبار سازمان و ارتباط با نمایندگان رسانهها، فرایند اطلاعرسانی در راستای اهداف سازمان را مدیریت میکرد. امروز اما روابطعمومی، در کنار کارکردهایی که برای مدیریت انتشار اخبار و شبکه ارتباطی سازمان با بیرون دارد، باید مراقب جریانات خبریای باشد که از رسانههای رسمی و غیررسمی در فضای عمومی کلید میخورند و هر لحظه میتوانند بحران بسازند. در واقع، روابطعمومی یکی از همیشه یکی از بازوهای هویتسازی و برندسازی بوده است.
3⃣ حالا اما هر ساختار سازمانی، نیازمند بازاندیشی در مفاهیم پایه و چشماندازها و افق پیش روی خود است؛ مفاهیمی که بنیان هویتی سازمان و برند هستند و رویکردها و استراتژی درازمدت را میسازند؛ این بازاندیشی در ساختار ارتباطی، معنایش داشتن ابتکار عمل در پیشبینی بحرانها و شایعات هم هست؛ پیشبینی آن چه در ذهن مخاطبان از سازمان ایجاد یا تقویت میشود؛ مخاطبانی که گاهی خبر جعلی را ذاتا دوست میدارند و بازنشر میکنند، بی آن که درستی خبر را بررسی کنند. بازاندیشی در ساختار سازمانی، از بعد ارتباطی، نگاهی واقعبینانه به گزارههاییست که درباره آن سازمان و برند و افراد کلیدی آن وجود دارد. هر چه زودتر با تصویرتان در افکار عمومی و بازنمایی هویت شفاهی (Verbal Identity) خود روبهرو شوید، مجال پیشبینی و واکنش بهتری خواهید داشت.
4⃣ فراموش نکنید که آدمها تا فکرشان را روی کاغذ نیاورند، امکان هماندیشی و تفاهم درباره یک موضوع را ندارند؛ اگر اسناد پایه سازمانیتان را جدی نگیرید، هر چه پیش بروید، سیاهچالههای بزرگتری از بحران و معلق بودن، در انتظار شماست.
? منبع: تعرفه