1

صنعت فرش به عنوان یکی از ارکان اقتصاد کشور

  • کد خبر : 14762
  • 20 ژوئن 2017 - 8:47
صنعت فرش به عنوان یکی از ارکان اقتصاد کشور

در ایران زمین، هنر فرش‌بافی همواره در اقتصاد کشور و خانواده‌ها از نقش بسزایی برخوردار بوده است. در زمان‌های دور، صنعت فرش به عنوان یکی از ارکان اقتصاد کشور به شمار می‌آمد. موضوعی که در گذر زمان دستخوش تغییر چندانی نشد و فرش، امروزه نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های صادرات ایران را تشکیل می‌دهد.

در ایران زمین، هنر فرش‌بافی همواره در اقتصاد کشور و خانواده‌ها از نقش بسزایی برخوردار بوده است. در زمان‌های دور، صنعت فرش به عنوان یکی از ارکان اقتصاد کشور به شمار می‌آمد. موضوعی که در گذر زمان دستخوش تغییر چندانی نشد و فرش، امروزه نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های صادرات ایران را تشکیل می‌دهد. در سال 2002 میلادی، فرش‌های دستباف ایرانی با ارزش 517 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که بنابر اعلام مرکز ملی فرش ایران، این رقم در سال 2006 به مبلغی معادل با 635 میلیون دلار افزایش یافت. مرکز ملی فرش ایران در سال 2007 اعلام کرد، فرش در رتبه اول صادرات کالاهای غیر نفتی قرار دارد و در صادرات کل کشور، دارای جایگاه سوم است. در سال 2008 که 30 درصد از بازار جهانی فرش در اختیار ایران قرار گرفت، درآمد حاصل از صادرات آن معادل با 420 میلیون دلار بود.

تعداد قابل توجهی از افراد در حوزه فرش اشتغال دارند. تخمین زده می‌شود که 1.2 میلیون نفر از بافندگان ایرانی، فرش‌ها را برای بازارهای داخلی و جهانی تولید می‌کنند که به بیش از 100 کشور صادر می‌شوند.  به علاوه، در ایران سالانه بین 3 تا 5 میلیون متر مربع فرش تولید می‌شود که عبارت از 80 درصد فرشی است که در بازارهای بین المللی به فروش می‌رسند.

در سال‌های اخیر، فرش‌بافی وارد رقابت جدی با رقبای خود شده است که ضمن کپی کردن الگوهای فرش ایرانی، به تولید قالی‌های تقلبی و با کیفیت پایین می‌پردازند و آن را با نام فرش ایرانی به بازار عرضه می‌کنند. این قالی‌ها به دلیل برخورداری از مواد اولیه نامرغوب، ارزان قیمت‌تر از انواع بافته شده در ایران هستند. فرش‌های ماشینی هم به نوبه خود، تهدیدی دیگر برای این هنر برجسته ایرانی به شمار می‌روند. اما با تمام این موارد، ایران با تولید سه چهارم فرش جهان هنوز هم بزرگترین تولید کننده و صادر کننده فرش دستباف به سراسر دنیا به شمار می‌رود.

به علاوه، وجود فرش‌های تقلبی در بازارهای بین المللی می‌تواند گردشگران خارجی را برای سفر به ایران ترغیب نماید تا ضمن دیدار از مناطق مختلف کشور، قالی مورد نظر خود را از کشور تولید کننده آن تهیه نمایند. امروزه، گردشگران یکی از دلایل سفر خود به ایران را ملاقات مکان‌های تاریخی و تماشای فرش‌های اصیل ایرانی ذکر می‌کنند که گاهی منجر به خرید انواع مرغوب فرش‌ها می‌شود.

البته صادرات فرش ایرانی در سال‌های اخیر و به دلیل تحریم‌های بین المللی  با افت مواجه شده بود که حذف تحریم‌های مربوط به صنعت فرش، به احیای مجدد آن کمک شایانی کرده است. توسعه صادرات قطعاً نقش کلیدی را بر روی اشتغال زایی دارد و بخشی از مشکلات معیشتی افراد جامعه را مرتفع خواهد ساخت.

منبع: شهر فرش

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=14762

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi