1

ترسیم شرایط فعلی اقتصاد ایران

  • کد خبر : 21323
  • 31 دسامبر 2017 - 16:42
ترسیم شرایط فعلی اقتصاد ایران

ترسیم شرایط فعلی اقتصاد ایران

❓بررسی‌ها از داده‌های مراکز رسمی نشان می‌دهد که در ۲۳ ماه گذشته تورم همواره زیر ۱۱ درصد بوده است. شواهد حاکی از آن است که در ربع قرن گذشته دستیابی به چنین سطحی از تورم آن بی‌سابقه بوده است.

❓بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازه ۵۵ ماهه از خرداد ماه ۱۳۹۲ تا دی‌ماه سال‌جاری شاخص قیمت‌ها حدود ۶۳ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر شواهد نشان می‌دهد که در ۵۵ ماه منتهی به ابتدای شروع این دوره یعنی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ شاخص قیمت حدود ۱۳۸ درصد رشد کرده است.

❓رشد شاخص عمومی قیمت به معنی کاهش قدرت خرید عمومی است. این مقایسه نشان می‌دهد که در بازه زمانی اول (سال‌های۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲)، قیمت‌ها بیش از دوبرابر نسبت به بازه زمانی دوم (ابتدای آغاز به‌کار دولت آقای روحانی تاکنون) رشد داشته است؛ بنابراین در دوره پیش از این دولت، نرخ تورم با سرعت بالاتری معیشت مردم را تحت‌تاثیر قرار داده بود.

❓درخصوص رونق نیز شرایط مشابهی در دو بازه زمانی یاد شده حاکم بوده است. رشد اقتصادی در سال گذشته به عدد دو رقمی 12.5 درصد رسید که همانند تورم، دستیابی به چنین رشدی در ربع قرن اخیر بی‌سابقه بوده است. آمار‌های تولید شغل نیز گواه وضعیت مشابهی است.

❓بنابراین مقایسه زمانی دو متغیر معیشت‌محور حاکی از یک تناقض رفتاری در سطح بینش اجتماعی است؛ به‌طوری‌که نارضایتی عمومی در مقطعی شکل گرفته که وضعیت بهتر بوده است. به همین دلیل تدقیق این مساله و بررسی جزئیات آن ضروری به‌نظر می‌رسد.

منبع: کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=21323

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi