با توجه به فضای رقابتی کنونی، یکی از ضرورتهای بقا در هر صنعتی حفظ و گسترش وفاداری مشتریان میباشد. امروزه وفاداری مشتریان کلید موفقیت هر کسبوکاری محسوب میشود. با افزایش وفاداری مشتریان سهم بازار و میزان سوددهی بنگاه اقتصادی افزایش مییابد. با پیشرفت فناوری و رقابتی تر شدن شرایط بازار در بخشهای مختلف تولیدی و خدماتی، مشتری وفادار بهعنوان سرمایه اصلی هر شرکتی محسوب می شود.
از این رو توجه به وفاداری مشتریان و شناسایی عواملی که منجر به بهبود وفاداری مشتریان میشود، امروزه به یک ضرورت اساسی برای شرکتها و سازمانها تبدیل شده است. اگر یک مشتری به این اعتقاد برسد که تفاوت های چشمگیری بین برندها وجود دارد و این موضوع به یک بخش مهم اطلاعاتی در تصمیمگیری خرید منجر شود اتکا او به تصمیمگیری بر مبنا برند افزایش خواهد یافت. در دهه گذشته تحقیقات بازاریابی، مفهوم عشق به برند را بررسی و تایید کرده است و از دیدگاه مصرفکننده چنین احساسی ممکن است حتی زمانی که موضوع دوست داشتن یک موقعیت یا یک برند است به وجود آید.
امروزه برندسازی، ایجاد تصویری مطلوب از برند و وفادار ساختن مشتریان نسبت به برند از مهمترین هدفها و اولویتهای مدیریت در شرکتها و سازمانها میباشد. منافع قابل توجهی در ایجاد برند قدرتمند وجود دارد بهطوریکه شرکتها از برند بهعنوان راهی برای شناسایی و متمایزسازی محصولات و خدمات خود، ایجاد تصویری مطلوب در ذهن مشتریان و وفادار ساختن آنها استفاده میکنند. وفاداری مشتریان به یک برند بهعنوان عامل کلیدی در موفقیت و سودآوری برند میباشد.
علاوه بر این در فضای رقابتی هزینه جذب مشتریان جدید در عمل از هزینه حفظ مشتریان فعلی بیشتر است. بسیاری از شرکت ها برای حفظ مشتریان وفادار خود در برابر رقبا و به منظور ایجاد ارتباط بهتر با آنها و کاهش از دست دادن آنها به تقویت ارتباطات بازاریابی خود پرداخته و از تبلیغات به منزله سپر دفاعی استفاده می کنند.