1

دانستنی های سیستم روشنایی خودروها

  • کد خبر : 8152
  • 17 سپتامبر 2016 - 11:44
دانستنی های سیستم روشنایی خودروها

سیستم روشنایی خودرو ها شامل چراغ جلو، فلاشرهایی که در قسمت جلو، عقب و کنار خودرو و در بعضی موارد روی سقف خودرو قرار دارد می‌باشد.هدف از این سیستم، روشن کردن مسیر برای راننده، مشخص بودن خود خودرو و ارائه اطلاعاتی در خصوص اندازه، موقعیت قرارگیری خودرو و سرعت حرکت خودرو در رنگ های مختلف می‌باشد.

#دانستنی #سیستم_روشنایی_خودرو #بیشتر_بدانیم

سیستم روشنایی خودرو ها که شامل چراغ جلو، فلاشرهایی که در قسمت جلو، عقب و کنار خودرو و در بعضی موارد روی سقف خودرو قرار دارد می‌باشد.

هدف از این سیستم روشن کردن مسیر برای راننده، مشخص بودن خود خودرو و ارائه اطلاعاتی در خصوص اندازه، موقعیت قرارگیری خودرو و سرعت حرکت خودرو می‌باشد.

رنگ نور چراغ‌های خودرو نیز استاندارد شده هستند این استانداردها برای اولین بار در سال ۱۹۴۹ تحت عنوان «کنوانسیون وین» مشخص گردید. بعدها در سال ۱۹۶۸ این ستانداردها تحت عنوان کنوانسیون ملل متحد به شکل کنونی تغییر یافت. به عنوان نمونه چراغ جلو باید به رنگ سفید یا زرد باشد و چراغ‌های راهنما به رنگ نارنجی درآمد و سایر رنگ‌ها بجز برای خودروهای اورژانس ممنوع شد.

کاربردهای سیستم روشنایی خودروها

چراغ جلو

سیستم روشنایی جلوی خودرو به صورت نور بالا و نور پایین قابل استفاده می‌باشد و امکان دارد همراه با مه‌شکن و چراغ بغل باشد.

نور پایین

دراین حالت با استفاده از پخش نور بر روی سطح مسیر دید کافی برای راننده ایجاد می‌شود بدون این که باعث خیرگی راننده مقابل شود.

نور بالا

حالت برای مواقعی طراحی شده‌است که خودروی دیگری در جاده وجود ندارد. در نور بالا مقدار روشنایی کنترل شده نمی‌باشد. در قوانین بین‌المللی استفاده از نور بالا با مشخصات استاندارد آمریکای شمالی مجاز است.

مه‌شکن

چراغ مه‌شکن باریکه‌ای از نور به سطح مسیر می‌تاباند که در کل به سمت پایین تنظیم می‌گردد. این چراغ‌ها معمولاً به رنگ سفید یا زرد تولید می‌شوند و برای استفاده در سرعت‌های پایین طراحی گردیده‌اند. دلیل اصلی طراحی این گونه چراغ‌ها جبران دید کم راننده در شرایط آب و هوایی بارانی یا برفی یا هوای مه آلود می‌باشد.

چراغ کنار

در بعضی از مدل‌ها برای روشنایی بیشتر در مواقع پیچیدن یا تغییر جهت خودرو از چراغ کنار استفاده می‌شود. این چراغ‌ها به چراغ راهنما نیز متصل بوده و ممکن است به چراغ دنده عقب نیز متصل باشد. چراغ کنار در مدل‌هایی از ساب و همچنین کوروت استفاده شده‌است.

چراغ گردان

در خودروهای پلیس، اورژانس و امداد و آتش نشانی از این نوع چراغ استفاده می‌شود که در انواع چراغ‌های گردان و نوع جدید آن که مجهز به سیستم چشمکزن led هست استفاده می‌شود.

این چراغ‌ها در رنگ های آبی قرمز زرد موجود است که هر رنگ تعریف عملکرد خودرها را معرفی می‌کند.

این نوع چراغ گردان ها می‌تواند به همراه آژیر و آمپلی فایر جهت تولید صدای هشدار هم مجهز باشد.

چراغ راهنما

چراغ راهنما یا در اصطلاح عمومی چراغ چشمک زن یا فلاشر به چراغ‌هایی گفته می‌شود که در گوشه چپ و راست جلو و عقب خودرو نصب گردیده و در مواقع تغییر جهت استفاده می‌شود. در برخی از مدل‌ها این چراغ‌ها در کنار خودرو نیز نصب می‌شوند که در هنگام تغییر لاین کاربرد دارد.

چراغ راهنمای الکتریکی در سال ۱۹۰۷ ابداع گردید و نوع جدیدتر آن در سال ۱۹۳۸ ساخته شد و توسط اکثر اتومبیل سازان مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از چراغ راهنمای الکتریکی برای تمام خودروسازان اجباری می‌باشد و نوع دستی آن هنوز بر روی دوچرخه‌ها نصب می‌گردد.

استفاده از چرا غ راهنمای کناری یا ریپیتر که در بالا به آن اشاره شد نیز در بسیاری از کشورها اجباری می‌باشد و “مرسدس بنز R170” از اولین نمونه خودروهایی است که از چراغ راهنمای کناری استفاده کرده‌است.

منبع: ویکی‌پدیا

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8152

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi