4

یکصد جاذبه دیدنی ایران (29) ماسال؛ بهشت گمشده گیلان

  • کد خبر : 3968
  • 09 می 2016 - 15:32
یکصد جاذبه دیدنی ایران (29) ماسال؛ بهشت گمشده گیلان

ییلاقات ماسال یکی از مناطق زیبا و بی‌نظیریست که گردشگران زیادی را از سراسر ایران بسوی خود کشانده ماسال اسمی همچون بهشت گمشده را برای خود برگزیده است.

ماسال شهری در استان گیلان که در کنار کوه‌های تالش واقع شده‌ است. فاصله‌ی ماسال از شهر تالش ۶۰ کیلومتر است و با رشت از راه صومعه‌سرا ۵۵ کیلومتر فاصله دارد. شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی واقع شده که این رودخانه از قله مرتفع شاه‌معلم سرچشمه می‌گیرد و پس از طی ۴۰ کیلومتر از درون شهر ماسال گذر می‌نماید.

موقعیت جغرافیایی:

شهرستان ماسال با مساحت 622 کیلومتر مربع و ارتفاع 84 متر بالاتر از سطح دریا، دومین شهرستان مرتفع استان گیلان پس از رودبار محسوب می‌گردد. ماسال از شمال به رضوانشهر، از غرب و جنوب غربی به خلخال، از شرق به فومن و صومعه‌سرا محدود می‌گردد. این شهر با مرکز استان 45 کیلومتر، با شهرستان تالش 60 کیلومتر و با شهرستان صومعه سرا 24 کیلومتر فاصله دارد.

شایان ذکر است شهر بازار جمعه نیز در کنار رودخانه مرغک شاندرمن واقع شده است،  این رودخانه نیز از داخل شهر بازارجمعه یعنی مرکز شهر شاندرمن عبور می‌نماید .

این شهرستان دارای محدوده‌های کوهپایه‌ای، جنگلی و مرتعی می‌باشد. آب و هوای آن در ناحیه جلگه‌ای، مرطوب و در ناحیه کوهستانی، نیمه مرطوب و کوهستانی است.

آب و هوای شهرستان ماسال:

این منطقه به دلیل کوهستانی بودن دارای زمستان‌های گرم و با درصد رطوبت بیشتر از 75 درصد می‌باشد. بیشترین رطوبت در شهریورماه مشاهده می‌شود.

جاذبه‌های تاریخی:

وشمه سرا – درخانه – گیله سرا – وردم – قلعه کول – منطقه یادمانی مشهد میرزا (محل شهادت میرزا کوچک) – سنگ بست – خون – خندیله پشت – تفنگ ساز

مناطق جنگلی:

منطقه باستانی اسبه ریسه با غارها و صخره‌های بلند – گردشگاه جنگلی ریزه مندان – ییلاق شالما – چسلی – بیلگاه دون – اپسی دشت – دشت النزه – ویرگاه – خندیله پشت – مارجونه – رشت پشت – وشنه راه – واشیار – اولسته بلنگاه – صی فی مانم – نمه پشت – خشکه دریا – تلارگاه ملومه بند ـ سوچاله – غار خنده پشت

جاذبه‌های گردشگری ماسال:

ییلاقات ماسال یکی از مناطق زیبا و بی‌نظیریست که گردشگران زیادی را از سراسر ایران بسوی خود کشانده ماسال اسمی همچون بهشت گمشده را برای خود برگزیده است.

جشنواره بومی محلی ماسال

 این جشنواره که همه ساله در فصل تابستان با هماهنگی اداره تربیت بدنی در یکی از مناطق ییلاقی این شهر برگزار می‌گردد، با استقبال کم‌نظیری از طرف همشهریان و گردشگران از سراسر استان روبرو می‌شود و در آن شاهد تولید و عرضه انواع صنایع دستی، غذاها و شیرینی‌های محلی،  انواع نان‌های محلی، اجرای نمایش‌ها و موسیقی‌های سنتی و بومی،  بازی‌ها و آیین‌های محلی از جمله لپه مزا، داله مزا، کلا مزا، یقوب یقوب، دومه دومه، لسه جنگ، ورزا جنگ، تالشه کشتی، اسب‌دوانی زنان و مردان، مهار اسب‌ها و گاوهای وحشی و… هستیم.

در شهرستان ماسال بیش از 17 غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ ترین آن‌ها غار آویشو در بلندای 1300 متری از سطح دریا و بین مناطقی ییلاقی و در بستر دره‌ای کم آب قرار دارد و در نوع خود در ایران کم‌نظیر و دیدن قندیل‌ها و مناظر بکر اطراف و درون غار به یاد ماندنی است.

منبع: https://websavar.ir

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=3968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi