2
معاون زاکانی از علت انحلال کتابخانه دکتر عبدالهی؛

کتابخانه را منحل کردیم تا بهترش را بسازیم!

  • کد خبر : 142943
  • 02 ژوئن 2023 - 16:25
کتابخانه را منحل کردیم تا بهترش را بسازیم!

دانستنی آنلاین: دوم خرداد ماه بود که خبر تعطیلی کتابخانه مرحوم دکتر محمد عبدالهی، توسط معاون فرهنگی شهرداری تهران، در رسانه ها منتشر شد که واکنش های زیادی در پی داشت. پس از این واکنش های انتقادی بود که معاون زاکانی در پاسخ به رسانه ها مدعی شد که قرار است، مکان مناسب تری به  کتابخانه […]

دانستنی آنلاین: دوم خرداد ماه بود که خبر تعطیلی کتابخانه مرحوم دکتر محمد عبدالهی، توسط معاون فرهنگی شهرداری تهران، در رسانه ها منتشر شد که واکنش های زیادی در پی داشت. پس از این واکنش های انتقادی بود که معاون زاکانی در پاسخ به رسانه ها مدعی شد که قرار است، مکان مناسب تری به  کتابخانه اختصاص داده شود.

به گزارش دانستنی آنلاین؛ مرحوم دکتر محمد عبدالهی از موسسین و ریاست فقید انجمن جامعه شناسی ایران و استاد تمام دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی بود که پیش از فوت (۱۳۸۹) وصیت کردند که کتابخانه بسیار غنی ایشان در اختیار معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران قرار گیرد.

پس از درگذشت دکتر عبدالهی، خانواده ایشان طبق وصیت این استاد بزرگ، تمامی کتاب های ایشان را در اختیار معاونت امور اجتماعی قرار دادند و کتابخانه‌ای با عنوان کتابخانه استاد دکتر محمد عبدالهی افتتاح شد.

اما هفته گذشته در خبرها آمد که معاونت شهرداری تهران، در یک اقدام بسیار عجیب، تصمیم  به انحلال کتابخانه و پخش کتاب‌های آن در راهرو طبقات مختلف ساختمان معاونت کرده است. آنطور که گفته می شود  این اقدام برای تاسیس هیئت مذهبی در محل کتابخانه صورت گرفته است.

البته اقداماتی از این دست، در کشور ما مسبوق به سابقه است، اما اینکه با میراث موقوفه یک استاد بزرگ دانشگاه، از طرف سازمانی که نام فرهنگ را یدک می کشد، بسیار جای تامل دارد.

پس از انتشار این خبر در شبکه های اجتماعی، خبرگزاری وابسته به دولت، در تماس با محمدامین توکلی زاده ، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، موضوع را جویا شد.  این مقام مسئول در پاسخ به چرایی این اقدام شهرداری، مدعی شد که به زودی مکانی مناسب برای کتابخانه مرحوم عبدالهی اختصاص می یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: این کتابخانه حدود ۱۰ سال پیش در قسمت زیرزمین معاونت احداث شده بود که به دلیل شرایط نامناسب و در معرض خطر قرار گرفتن کتاب‌ها، تصمیم گرفته شد که این کتابخانه در فضایی جدید و مناسب ایجاد شود.

وی افزود: به همین منظور تصمیم گرفتیم؛ این کتابخانه از قسمت زیرزمین به طبقه همکف که دسترسی بسیار خوبی دارد، ایجاد شود و بدین ترتیب فضایی در شان این استاد بزرگوار به کتابخانه اش اختصاص یابد.

معاون شهردار تهران مدعی شد: هم اکنون مراحل ساخت این کتابخانه شروع شده و می خواهیم هرچه زودتر آن را افتتاح کنیم و کتاب های استاد عبداللهی در اختیار مردم، مدیران و کارشناسان معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران قرار بگیرد.

این اظهارت در حالی مطرح می شود که به گفته برخی شاهدان، کتاب های موقوفه مرحوم عبدالهی در حال حاضر در شرایط بدی نگهداری می شوند تا جایی که مکن است تا زمان بهره برداری از کتابخانه جدید، تعدادی از این آثار ارزشمند از بین بروند.

به رغم اظهارات معاون فرهنگی شهرداری تهران، این سوال مطرح می شود که چرا قبل از آماده شدن محل جدید کتابخانه، چنین اقداماتی صورت گرفته است؟ معقولانه تر این بود که ابتدا محل جدید کتابخانه آماده بهر برداری شده و سپس کتابها از کتابخانه قدیمی به آنجا انتقال یابند. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که کتابخانه جدیدی که معاون زاکانی قول آن را داده، چه زمانی آماده می شود!

در نهایت بسیار لازم و ضروری است که مسئولان قبل از دست زدن به چنین اقداماتی، پیش زمینه ها و بسترهای موجود را فراهم آورند تا آثار و کتبی که در سطح سرمایه های علمی و فرهنگی کشور قرار دارند، دچار خسارت نشوند.

دکتر محمد عبدالهی

مرحوم دکتر محمد عبدالهی، استاد جامعه شناسی

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=142943

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi